Pressade precis 28mm rör, vid pressning av en muff 28x28mm vinklades röret något nedåt när själva pressningen skedde. Jag höll alltså röret som skulle pressas vågrätt i muffen, pressade, och kände att röret vinklade sig några grader när maskinen pressade. Vad kan ha orsakat detta?

Jag var noga med att märka upp insticksdjup och det kändes som kopplingen var helt i botten och presskopplingen kändes stabil och såg korrekt pressad ut efteråt...

Rickard.
Låter rätt normalt och är knappast något att oroa sig för.

Kommer väl ändå provtrycka allt innan driftsättning ;)

Kan bli så med M-kopplingarna, tycker personligen V-kopplingarna är bättre.

Rickard. Rickard. skrev:
Låter rätt normalt och är knappast något att oroa sig för.
Skönt att höra, tackar
A atomlab skrev:
Kommer väl ändå provtrycka allt innan driftsättning ;)
Hade faktiskt inte tänkt det, utan bara köra igång systemet och kolla trycket över tid (kommer ha trycksatt system med expansionskärl). Men kanske är värt att trycksätta med luft innan
T Timmermannen77 skrev:
Kan bli så med M-kopplingarna, tycker personligen V-kopplingarna är bättre.
Väldigt skönt att höra, tackar, det stämmer att detta hände med M-kopplingar. Kanske kör resten av pannrummet med V för att slippa detta då

Rickard.
S Stig-Helmer skrev:
Väldigt skönt att höra, tackar, det stämmer att detta hände med M-kopplingar. Kanske kör resten av pannrummet med V för att slippa detta då
Du måste ju köra dom kopplingar som passar till dina backar, eller har du både M och V pressbackar?

Rickard. Rickard. skrev:
Du måste ju köra dom kopplingar som passar till dina backar, eller har du både M och V pressbackar?
Jag hyr verktyg och backar, så det är lugnt 🙂

Krilleman
S Stig-Helmer skrev:
Jag hyr verktyg och backar, så det är lugnt 🙂
Jo men även fast du hyr maskin och backar så bör du ju hålla koll på vad som är vad med M/V-press...!

Några få tillverkare av presskopplingar är godkända för båda varianterna.
Sanha Press är en av dessa upp till 54mm.
https://www.sanha.com/se/Katalog/Roersystem/SANHA-Press-Koppar/

Håller man inte pressmaskinen helt rakt så är det inte helt ovanligt att man får lite "skägg" på pressningen...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jo men även fast du hyr maskin och backar så bör du ju hålla koll på vad som är vad med M/V-press...!

Några få tillverkare av presskopplingar är godkända för båda varianterna.
Sanha Press är en av dessa upp till 54mm.
[länk]

Håller man inte pressmaskinen helt rakt så är det inte helt ovanligt att man får lite "skägg" på pressningen...
Sorry, jag skrev nog lite otydligt, har koll på att det krävs olika backar. Har varit noga med att även kolla upp att jag använder maskin och backar (ACO203 med Geberit originalbackar) som är godkända för de Mapress-kopplingar jag använt, men bra att veta att lite skägg på inte är helt ovanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.