H
Harald Blåtumme: Jag tycker det fungerar bra med kabelskyddsrör typ dessa: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/kabelskyddsror-med-slat-insida-50-mm-25-m-2000043249 Perfekt att gräva ner, den släta insidan gör det lätt att dra igenom tex pem-slang eller någon vettig trädgårdsslang, en markkabel etc. Sedan kranar och anslutningar i ändarna efter tycke och smak.
1 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: Tror inte det går, men efter lite smörja silikon och linda lin som en korv och peta ner mellan axeln och bröstet, samt ha på tätpasta på linet, så går axeln lätt. Det är en packning som är fäst med en bricka och mutter som ska täta mot ett säte i ventilen..Går kanske att göra en själv om man är noga att klippa till en gummiduk ca 2 - 3 tjock
3 svar · 1,3k läst
·
M
Melfred: [citat] Kommer det alltid vara tryck i det man installerar istället för skruven? Eller hur funkar det i sådana blandare?
2 svar · 1,2k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: En tillfällig trädgårdspump är en bra beskrivning av det hela. Just nu är det hyfsat akut att få om så bara lite vatten till området eftersom det kan dröja månader innan anslutningen till det kommunala vattennätet görs. Så jag provar med de kopplingar jag besrkev ovan och så får det bli en mer permanent lösning senare under sommaren om det visar sig vara nödvändigt. En PEM är
12 svar · 2,2k läst
·
B
BosseHansson: [citat] Ställ en balja med vatten under och fyll på lite från den när du behöver. Enkelt och fungerar många år framöver.
4 svar · 2,4k läst
·
stavee
stavee: Så jag har det här gamla huset där jag nyligen installerade vattenfilter för järn & mangan. Även om vattnet är bättre har det skapat dräneringsproblem. Badrummet var en DIY från en tidigare ägare. Bräddavlopp från varmvattenberedare, avlopp från tvättställ tömmer allt in i duschen och rinner sedan ut ur huset till en septik. På andra sidan rummet finns toalett och tvättmaskin
0 svar · 744 läst
·
L
Langostanten: [citat] Dom kan gärna få göra det efter jag beställt sommarens mursten och kjol/sittplatser till altanen... För 990kr frakt. Jag köpte alltså mellan 30-40 ton mark och mursten för en tusing frakt förra året. 2 leveranser trall, stora, för en tusing styck. Hornback tar 15000 för frakten på bara stenen. Passa på
70 svar · 42,8k läst
·
Y
YogSothoth: Om det är kortare stumpar som ska rätas skulle jag tipsa om kokhett vatten. Slå upp vattnet i lagom stort/högt kärl, i med stumpen, låt ligga en liten stund så den blir genomvarm, plocka upp med pincett/tång. "Kavla" sen mot platt yta (skärbräda eller liknande) innan det hinner svalna helt. (Handskar eller smedhänder underlättar) Böja går nog bra det med, men det har jag inte testat
2 svar · 4,7k läst
P
Pistol: [citat] Det gick till slut. Den satt näst intill rock solid men lite halvhjärtat våld löste det. Jag höll emot på delen i blandaren och drog medurs för att lossa muttern.
3 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Absolut inte. Det verkar vara ett kopparrör. Det finns kopplingar till nästan alla gamla dimensioner. Mät utan färg så får du svar! Dessutom verkar det vara en gammal koppling du försöker gå på med nya rör. Jag gissar att det är en Securex...
6 svar · 1,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej då är det verkligen inte nödvändigt att plugga. Däremot skulle jag koppla loss strömmen ordentligt till pumpen så absolut inte pumpen kan starta... Lita inte på en strömbrytare som är stängd. Lägg av kabeln helt och isolera av ledarna. Annars plugga utgående vatten. Hängslen och livrem!
7 svar · 1,3k läst
M
MartinVen: [citat] Kan det vara så enkelt? Då får jag lösa längre slang och prova !
2 svar · 763 läst
L
largab: Oringen tätar Dvs behöver ej vara perfekt skuret
1 svar · 391 läst
·
H
Huggmejsel: [bild] Svarar på min egen tråd, om det nu skulle hjälpa någon. Blev en en stump 15 mm och 12 mm rör, en vinklad vatette minikulventil + en vatette "lången" skarv för att kunna längdanpassa lite.
1 svar · 943 läst
·
Skånenisse
Skånenisse: Hej alla, Är lite grön på detta området, så vet inte alla rätta termer att söka på. Men fyrkantsventilen (?), i min vattenutkastare är rundad och det börjar bli svårt att slå av/på vattnet. Undrar ifall någon vet om man kan byta bara denna del lite enkelt och billigt, och vad för typ av komponent man ska leta efter. Tack på förhand!
0 svar · 558 läst
·
P
Peter Håkansson: [citat] Tack för goda råd. Det är nog bara att byta hela armaturen.
8 svar · 2,0k läst
·
D
Dilato: En vanlig dränkbar pump som man sätter i en hink med enkelt billigt filter av 100 % polyester. https://www.ikea.com/se/sv/p/lill-spetsgardiner-1-par-vit-90111980/
2 svar · 504 läst
J
jonaserik: Troligtvis bara att spola tills den inte finns fler flagor, men kan ta ett tag.
1 svar · 576 läst
D
Daniel 109: Det är ändhuvar som är skruvade mot vägg/tak sannolikt finns det spel i kopplingarna så att det går att knuffa ihop så att de glider ur, om man lyckas få loss limmet. Annars är det bara att kapa.
12 svar · 1,3k läst
·
B
Bigfoot: Det är förmodligen flockningsmedel för fosfor. Den binder fosfor så att det fälls ut som slam i avloppsbrunnen i stället för att åka rätt igenom markbädden och bidra till övergödning. Kommuner brukar kräva det om avloppsvattnet i slutändan hamnar i en sjö med risk för övergödning. "Behövs den" - Kanske inte utifrån din synpunkt. Men om du tar bort den så kommer halten av
10 svar · 681 läst
·
L
LantbrukarN: Har du inga torrdragna brunnar så kommer nog lukten från en otät ledning någonstans? Om det inte läker in avloppsluft vid väggenomföringen och det tar sig ner i källaren via någon glipa inne i väggen. Du behöver inte ha någon skorstenseffekt i avloppsavluftningen som går i huset, den är till för att jämna ut trycket vid spolningar så det inte blir vakuum. Drar det igenom för
1 svar · 924 läst
E
Emilius: Hej, Har en plastbehållare i hårdplast som är trycksatt med vatten inuti (UV-lampa till dammrengöring). Det har blivit ett litet hål på denna och vad i hela friden kan man laga den med? Plastic Padding?
0 svar · 547 läst
S
stugfar: Har du ejektorpump? Sök på forumet på "ejektorpump tryck" så hittar du många trådar om personer med en pump som går. Om de trådarna är hjälpsamma för dig låter jag vara osagt, men kanske kan det vara något.
9 svar · 893 läst
·
KJD
KJD: drar 110-röret hängandes i taket i källaren istället. tror det blir rätt prioritering här :).
5 svar · 1,2k läst
·
J
joasag: Trots att det är ett garage så håller jag gärna det snyggt och prydligt! Väggen är en vanlig reglad vägg med gips, tjock som en yttervägg då det var carport innan garaget byggdes.
11 svar · 1,6k läst
B
Bockstensmannen: Såhär fick jag upp spolpluggen. Sågade en skåra i den med en vinkelslip sedan huggmejsel och slägga.
2 svar · 1,0k läst
·
B
Björkskär: [citat] Fyll röret med vatten, montera kopplingar/propp , anslut provtryckningspumpen, provtryck enligt anvisningarna sedan klart. Lycka till/ Björkskär
2 svar · 646 läst
·
T
topmount: På landet har vi. Brunn Pump (tryckvakten inbyggd) Avstick till utkast (skönt med bra tryck när man använder slangen) Hydrofor Filter ( vi har möjlighet att med ventiler koppla förbi filtert, skönt så att man inte behöver dra vatten som stått länge i brunnen genom filtret tex på våren) Glöm inte få till en bra dräneringspunkt
2 svar · 977 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.