537 läst ·
2 svar
537 läst
2 svar
Avloppsrör.
Vårt avloppsrör ut från huset ligger bara på 50 cm djup. En meter ut från väggen finns en spolbrunn på ledningen. Därefter ligger röret bara 70 - 90 cm under marken (lera).
Jag har tänkt att gräva det djupare till 120 - 140 cm, så det hamnar på frostfritt djup.
Men det blir en kraftig lutning efter spolbrunnen. Det blir 2 st 45 graders med ett rör på ca: 3 meter mellan vinklarna.
Är detta okej eller finns det andra sätt?
Jag har tänkt att gräva det djupare till 120 - 140 cm, så det hamnar på frostfritt djup.
Men det blir en kraftig lutning efter spolbrunnen. Det blir 2 st 45 graders med ett rör på ca: 3 meter mellan vinklarna.
Är detta okej eller finns det andra sätt?
Min ledning ligger på 70-80 cm djup i lera i Sörmland. Har aldrig frusit, avlopp fryser som sagt inte eftersom de ligger tomma med bara luft i och bara utsätts för pulser med varmt vatten från hushållet som därmed inte kan frysa vid den korta passagen i röret.
Till detta kommer både i ditt och mitt fall lera, tjälen går inte djupt på lera överhuvudtaget p g a det höga vatteninnehållet. Värre på sandjord där går den riktigt djupt.
Erfarenheterna i inre Norrland kan vara annorlunda där tjälen kan gå riktigt riktigt djupt och det kan bli rejält kallt nere i marken.
Till detta kommer både i ditt och mitt fall lera, tjälen går inte djupt på lera överhuvudtaget p g a det höga vatteninnehållet. Värre på sandjord där går den riktigt djupt.
Erfarenheterna i inre Norrland kan vara annorlunda där tjälen kan gå riktigt riktigt djupt och det kan bli rejält kallt nere i marken.
Klicka här för att svara
