D
Derbyboy: Sådär nu är den så gott som klar, bevattningsmaskinen 2000
19 svar · 2,1k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Tack, tror jag följer ditt råd, när man ändå är där och håller på 👍🏼
5 svar · 790 läst
·
H
hempularen: Plaströr är ofta inte OK i flerfamiljshus pga brandskyddskrav. Tror att det är OK, om de finns i ett brandisolerat schakt. "brf har ingen åsikt" kan vara lite förädiskt. Ingreppet i stammen innebär att du ändrar något som föreningen har ansvaret för. Gör du det utan explicit tillstånd, så kan föreningen senare (ex. med en ny styrelse) underkänna och kräva återställande.
12 svar · 1,1k läst
S
Sthlm_: Tips kan vara att lägga ut golvskyddspapper. Jag la ut lite tidningar mellan ytterdörr och badrum.
2 svar · 785 läst
Krilleman
Krilleman: Jag skulle tolka det där som en krympmuff för betongrör. En riktig "Kajsa-Varg" lösning. Går denna delen att lirka loss? Alltså syns det någon skarv invändigt ca 10-20 cm ned? Det är likvärdig denna produkten jag tror du har under din WC:
3 svar · 1,1k läst
·
M
mlkjhr: Det sitter två armar som går framåt under luckan, i änden på dem sitter varsitt litet kullager. På en Cinderella jag lagat så var lagren och banorna de rullar i igenkletade med förbränningsrester som gjorde att de kärvade fast.
1 svar · 12,1k läst
·
C
chali405: För er som råkar läsa detta i framtiden. Har nu testat och pipefix funkar!
35 svar · 6,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Hade samma situation/funderingar här. Lustigt nog hade de dragit till med att dra in två slangar. En i reserv antar jag, men den var så klart lika murken som den andra slangen. Men tyvärr är det inte en chans att få igenom en 32:a. Bilade/grävde upp allt och lade ett 110 foderrör istället.
8 svar · 734 läst
Dan1891
Dan1891: [citat] OK! Det var en väldigt liten diameter på det röret då. Men du har ju fått bra svar att det är ett rör till en oljetank, visste inte att de var så klena, men bra att lära sig!
6 svar · 1,7k läst
·
A
Andy82: [citat] [citat] Min tanke var att använda golvbrunn för att leda avlopp som kopplar-på golvbrunnen. T.ex Tvättmaskin, Handfat och skvallerör VVB. Så det finns inget vatten som kommer flöda fritt på golvet ner i golvbrunnen. Fördelen är ju ett enda vattenlås. Jag säger inte att jag inte ska ha ett fall på en sådan golvbrunn, men man kan köra ett mer lokalt och snällare fall?
10 svar · 4,1k läst
A
AG A: [citat] Vad finns ivägen, eller på vad sätt ligger inte brunnen rakt ut från huset? Har du inget flygfoto på ditt hus. Om du markerar vart avloppet går ut, och vart brunnen ligger, kan jag nog säga hur det är draget.
3 svar · 876 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är ett evigt diskussionsämne här. Men jag har uppfattat att det är en myt. I regelverk anges av det skälet enbart minimilutning men ingen maximilutning för horisontella avloppsrör för småhus. I stora kommunala anläggningar måste kan ta hänsyn till att för stor lutning på avloppskulvertarna ger upphov till höga flödeshastigheter som sliter på avloppskulvertar i betong.
6 svar · 790 läst
Demmpa
Demmpa: Fråga fastighetsägaren. Ingen annan kan svara. Vi på forumet kan bara gissa.
1 svar · 549 läst
·
G
Gabbie B: Glömde lägga till bild på hydropressen! Sån här är det. [bild] [bild]
3 svar · 2,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] TS skriver att den sitter efter vattenmätaren så då stämmer pilen bra och även att det är en tryckregulator är nog mycket troligt.
4 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kompressionshylsa är också ett krav idag i PRK. https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-32/ [bild]
2 svar · 886 läst
·
X
Xhdgahhh: Vi drar in kommunalt VA och jag undrar över bästa och mest ekonomiska lösningen för att få till invattnet med vattenmätarkonsol. Relativt trångt utrymme där skåpet sitter idag, plats ovanför men inte bredvid. Ingen brunn eller våtskikt i utrymmet. Krypgrund under så inget problem med dragningen
0 svar · 600 läst
·
I
Ironside: Detta visade sig vara igensatt filter, lite märkligt med tanke på att rördragningen från inkommande fram till filtret är ny dragen med nya prylar. Det satt fullt med medelstora svarta gruskorn i filtret.
1 svar · 948 läst
·
A
Alexn72: [citat] Är det raka mässingsröret okej så delar du de 2 mässingsdetaljerna . Är inte de okej så har du redan fått bra råd i tråden
22 svar · 2,1k läst
·
L
Lund: Tack!
21 svar · 28,2k läst
·
L
tensiden
tensiden: Du kan ha hur stor dimension som helst på slangen på utsidan, men om bekymret sitter i väggen så hjälper det föga. Hur är det om du inte kopplar någon slang? Med det sagt, har jag för våra långa (2x25m) slangar profi-max och det gör en del, men mest gör att slangarna är 3/4" istället för normala 1/2".
4 svar · 2,6k läst
·
K
Keius: [citat] Gav detta effekt? Har samma problem som du.
8 svar · 2,8k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Kommer inte vattnet i direkt kontakt med grönsakerna är det säkerligen ingen fara även om det skulle vara några hypotetiska bakterier i vattnet. En brunn är dessutom en väldigt dålig tillväxtmiljö för mikroorganismer, det är både mörkt och kallt (cirka 4 grader Celsius).
17 svar · 2,1k läst
G
Gabbie B: Well fuck. Hur svårt är det att byta själv? Är det på nåt sätt skadligt att spola vatten? Typ riskerar jag att den går sönder ytterligare? Är det nåt speciellt man ska titta efter när man köper en ny? Typ funkar denna te.x? Ursäkta så många frågor, bor ensam mitt ute i skogen och har ingen annan att fråga och är ganska beroende av den där jäkla hydropressen.
4 svar · 1,6k läst
·
P
ptk: Det är 110 upp ur golvet. Betonggolvet är nylagt (>3mån) och jag har ingen lust att hugga ur betongen som dessutom är glättad.
5 svar · 1,5k läst
·
L
leif123: Spolning med trädgårdsslang fungerade. När tillräckligt mycket svämmat upp på gräsmattan, så hördes ett muller och proppen släppte. Verkar som skal till tomater går rakt igenom tarmen och gärna täpper till. Ska spola lite till så att det blir riktigt rent. En sluten tank har bara en koppling för slamsugningsslangen, med diameter på typ 8-10 cm.
5 svar · 1,3k läst
·
I
IsakA: Fick inte loss den, men använde en nål för att trycka genom hålet, som var helt igensatt. Kom igenom med nålen och då började det spruta ut varmvatten. Måste kommit varmvatten bakvägen ner från frånluftsvärmepumpen? Rengjorde så mycket som möjligt med nålen ner i hålet, och satte ihop allt igen, och nu verkar pumpen starta och stanna på ett förväntat sätt och vattnet slutar
12 svar · 2,7k läst
·
M
Magnus_78: [citat] Jag valde att köpa en ny pump från Rinkaby Rör. De har även många reservdelar tillgängliga.
7 svar · 5,2k läst
·
S
sheds: Jag har två hona/hona till/från på ca 33 mm eller kanske 1 1/4". Men hittar ingen passande pump.
0 svar · 627 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.