Vatten & Avlopp
xxargs: Är det impellerpumpar (centrifugal-pumpar) så stiger trycket till en viss punkt och stannar där, pumpen går också lättare i det lägen (mindre elström förbrukas och mindre uppvärmning) - det är först när centrifugalpumpar börja ösa på med vatten som de börja gå tungt. Men visst - en viss vattenomsättning behövs fortfarande genom impeller för att det inte skall bli för varmt
Claes Sörmland: [citat] Om ni har avtalat om det. Och det verkar ju lämpligt när man bygger ett nytt hus. Man behöver ju detta för slutbeskedet, annars lämnar man ju felaktiga uppgifter till kommunen om ritningarna för dagvattensystemet är projekterat på ett sätt man faktiskt byggdes på ett annat sätt. Att ändra på dagvattensystemet kräver ju dessutom anmälan till kommunens miljönämnd. De flesta
_Cobra_: Hej, Har en pumpbrunn till vår pool för dränering som har fungerat bra i några år men nu känns det som att det är stopp någonstans. Pumpbrunnen är ansluten till dagvattnet på samma sätt som våra stuprör. Den integrerade pumpen fungerar bra när jag drar loss den ur sitt fäste och låter den pumpa runt vattnet i brunnen. När jag tömde pumpbrunnen med en annan dränkbar pump och
Alexn72: Det finns 2 varianter... Antingen pump i brunnen. Eller ejektorpump i huset. Men de ser ut att vara en elkabel ner i hålet och då är det troligen pump i brunnen. Jag hade provat att starta och se vad som händer. Mest troligt sitter det en enkeladapter under frostfritt djup. Att dra upp den gör man lämpligast 2 eller 3 personer
Martinhar: [citat] Vad jag kan se så har röret inte frusit sönder. Men tusen tack för tips!! Jag testar 😀
GK100: [citat] Om du ser på skylten är max 4 bar skrivet där så följ tex det Demmpa skrev om att lägga dig minst 0.5 bar under så blir det bra.
P-plats: Själv skulle jag inte välja att täcka över utan kanske en snygg stenläggning rut eller växter.
HasseU: Tack för svar Krilleman. Jag har nu mätt med skjutmåttet få flera ställen i olika riktningar och får det bara till 34,5 mm. Men kanske funkar en klämring 35 mm ändå. Att det ligger inom toleranserna. Skräckscenariot är ju att inte få ihop det när vatten är avstängt.
Krilleman: [citat] Antagligen, men det är värre att installera något som miljökontoret i din kommun inte godkänner...
Krilleman: Helt vanlig FPL-koppling. Tillverkas fortfarande. Kopplingarna finns i 1/2" och 3/8" med tillbehöret mutter kona för dom mindre dimensionerna. Således så är en kona 12x10, precis som du har på dina bilder. https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/fpl
BirgitS: [citat] Alldeles riktigt, så det kan du inte göra.
Mikael_L: Ja man kan (såvitt jag vet och tror) avluftningen ut genom en vägg eller på något annat sätt. Det viktiga är (såvitt jag förstått) att det är öppen luftpassage mellan inspektionsrör/luftning i slutet av markbädden/infiltrationen och avluftningen på taket (eller liknande). Det behövs för att den biologiska aktiviteten som är en del av reningen ska fungera.
GK100: Din pump och motor verkar ju ok redan innan du bytte konding men nu är det ju gjort ändå. Det bör vara delen kallad "Presscomfort" du får inrikta dig på. Den ska ju starta när du börjar tappa vatten och sen stoppa när du stänger. Såna enheter brukar även ha ett fördröjt stopp om man inte når mintryck och ska skydda mot torrkörning och larma som du beskriver. Det korta försöket
xxargs: [citat] Nu har jag annan reningsverksprincip med aktiv slam som ältas hela tiden - och den luktar knappt något alls och doften när man lyfter locket påminner då om lite starkare doft av jordkällare - inte att det luktar avlopp och 'skit'. Men att kalktillsats hjälper tyder på att reningsverket surar ned sig pH mässigt och mina egna observationer och även litteraturstudier kring detta i
Krilleman: [citat] Ögonen är det fösta du blir blind på... 🤔😊
Krilleman: [citat] Det var så lite så. Och varmt välkommen till forumet @aforsen 👍 Tänk även på att det är bra att fästa upp avloppslangen över tvättmaskinens högsta punkt. Bild saxad från säkervatten: [bild]
kmavro: [citat] We just bought from Europe Vattenrening AB have not installed it, however. But one tip is that you can apply for a grant from the municipality. We got so that they paid half, that is 6000 SEK. Maybe different in different municipalities, but it's worth checking out. Then you should not have the manual filter, but the one with automatic flushing. If you choose the manual one, you have to
SvanteC: [citat] Relining är en panikåtgärd på rör som "absolut inte under några omständigheter kan bytas". Därmed så byter du rören som är på utsidan för där kan man gräva...
InsidersUnited: Går det inte bara att skruva på en ny, 89 kr är inte mycket, även i dagens Sverige.) [bild]
Magrand: [HEADING=2]Ventilring IFÖ Carezza RSK 7925446[/HEADING] https://www.hornbach.se/p/ventilring-ifo-carezza-7925446/8697835/
Benpe: Hej, Önskar fråga vilken dimension av PEX-rör som bör användas mellan fördelaren vid inkommande vatten och badrum? Jag fick tipset att köra varsin matning med 15mm till vasken i tvättstugan och diskho+diskmaskin i köket. Sedan 18mm till respektive fördelare i badrum och utifrån dessa köra med 15mm till handfat, dusch osv. Låter det rimligt eller finns det ett bättre upplägg?
Burthen: [citat] Nu har jag fått hjälp av försäkringsbolaget. Fick riva upp hela golvet och en del av väggarna. Men nu är det snart klart. Så tack.
Paul Allen: [citat] Hmm skumt. Jag lyckades vrida ett varv på 15mm sidan med den vanliga klämringen. Men på 16mm sidan så klarade jag bara strax över ett halvt varv?
jonaserik: [citat] Då är utgående rör för högt upp, normalt är det ca 1 - 1,5 meter när i mark, sen om berget ligger högt så kan det inte gå att få dit en koppling på foderröret så långt ner. För att isolera så ska du gräva upp runt betongringen ca 0,5 meter djupt och lägga en EPS eller XPS som skärs så den följer ringen runt. Och skära till rundlar som läggs ner i ringen upp till
Amanda Jonsson: Tack snälla för era svar. Det var kall och varmvatten så nu står duschkabinen inkopplad där 👍🏻
Harald Blåtumme: Jag tycker det fungerar bra med kabelskyddsrör typ dessa: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/kabelskyddsror-med-slat-insida-50-mm-25-m-2000043249 Perfekt att gräva ner, den släta insidan gör det lätt att dra igenom tex pem-slang eller någon vettig trädgårdsslang, en markkabel etc. Sedan kranar och anslutningar i ändarna efter tycke och smak.
jonaserik: Tror inte det går, men efter lite smörja silikon och linda lin som en korv och peta ner mellan axeln och bröstet, samt ha på tätpasta på linet, så går axeln lätt. Det är en packning som är fäst med en bricka och mutter som ska täta mot ett säte i ventilen..Går kanske att göra en själv om man är noga att klippa till en gummiduk ca 2 - 3 tjock
Melfred: [citat] Kommer det alltid vara tryck i det man installerar istället för skruven? Eller hur funkar det i sådana blandare?