V
Vardagsrum: Hur gick det med den här saken, fick du någon ordning på kommunen @krippe91 ?
339 svar · 71,0k läst
·
M
Miikael95: Tack för svaret! låter ju som en god idé.
4 svar · 876 läst
Dracula
Dracula: Egentligen räcker det med att flytta radiatorn 6mm vill vänster, men det vet jag inte heller om det går. Som fästbeslagen ser ut så kan man troligen vara flytta raddisen sektionsvis, om jag inte finner någon smart lösning med en annan fästbricka som fixerar raddisen. Men så återstår ändå att rören måste böjas 6mm också, eller kapas, men det ser ju tajt ut med små marginaler.
5 svar · 766 läst
·
A
Albireo: hur gick det?
4 svar · 2,7k läst
B
Blitzman: Jodå, det förstår jag. Ska gänga bort den i morgon.
6 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ett nytt teleskoprör skulle göra susen! [bild] https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/vattenlas/tillbehor-vattenlas/faluplast-8077363-teleskopror-32-mm-x-g32-200-mm-vit-2814514?channable=00a9e8736b75003238313435313405&VAT=1&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIv6zT96fAhwMVQg-iAx2-exZdEAQYASABEgLe-fD_BwE
5 svar · 1,3k läst
·
O
Ovation: [citat] Visserligen ett par år sedan. Men loggade precis in och funderar hur det där gick enligt sista bilden 🤣🤣
20 svar · 4,3k läst
·
K
Kronisk: [citat] Där har vi det, tack så mycket!
5 svar · 2,0k läst
·
K
karin_sv: Nu kan jag meddela att allt fungerar perfekt efter att varsin backventil installerats vid pumparna.
5 svar · 703 läst
·
D
DW79: [citat] nej det är samma oavsett.
3 svar · 833 läst
·
A
AnnaJosefineJ: [citat] Men när jag stängt av inflödet av vattnet så rinner det ju inte ut något men när jag öppnar ventilen rinner det ut. Då måste det väl luft jag släpper in i behållaren då?? [/QUOTE]
4 svar · 2,4k läst
·
D
Dilato: [citat] Om du ändå ska ha pump så väljer du den plats som är enklast att installera den på, med el och allt.
3 svar · 1,2k läst
·
G
Anonymiserad 405730: [citat] Avloppet är enkelt att ta ett snyggt hål för när man sedan trär ned skåpet på plats.. Du skruvar fast fixturen i tegelväggen och putsar fast det ingen plywood behövs..
5 svar · 890 läst
·
Totte_S
Totte_S: Rävar kan ju vara nyfikna och lekfulla. Kanske ljudet av rinnande vatten triggat igång tänder och klor.
7 svar · 1,1k läst
·
C
chrislars: Då gör jag som ni rekommenderat, tusen tack hörni!
13 svar · 1,9k läst
·
D
Anonymiserad 405730: Borra och spräcka berg funkar fint är det lite kan man såga med en Motorkap..
1 svar · 855 läst
·
C
chali405: Om någon råkar läsa detta i framtiden så tog jag en mutterdragare och bankade fast på den med en mindre hylsa så gick det
24 svar · 3,2k läst
·
UPS-tekniker
UPS-tekniker: Svarar här i min egen tråd och gör ett trådlyft utan dess like :) Felet var alltså, precis som jag misstänkte, en gammal duschblandare i källaren som inte var tät utan drog kallvatten till varmvattensidan. Bytte till ny blandare och felet försvann. Kanske är till hjälp för någon med samma problem.
3 svar · 1,3k läst
D
Dick Lyhammar: Löste du det? Jag har en exakt likadan och vill jättegärna veta hur du hittade reservdelar. 🙏🏻
4 svar · 4,6k läst
·
U
Ulfper: Jag får tacka deltagarna som bidragit till den här tråden. Vi har själva haft problem med ventilen till urinspolknappen. Den hade hakat upp sig och efter att ha läst den här tråden så provade vi att öppna ventilhuset och rengöra lite och sen fungerade faktiskt urinspolningen igen :-)
10 svar · 1,1k läst
·
X
Xhdgahhh: Undrar hur stor denna risk egentligen kan tänkas vara. Jag kan inte hitta ett enda exempel på forum när jag söker om pumpar som fryser. Vi gräver ner en LPS2000e2 på 175 cm djup (berg begränsar) så vi har förkortat den ca 60 cm. Polarrör utgående ur pumpen och elkabeln från polarröret täcker hela utloppet på utsidan av pumpen som även isoleras med cellplast. Invändigt tänkte jag
0 svar · 748 läst
·
X
xxargs: De som kan leverera danfosspumpar och tillbehör runt dessa borde ha dessa i högar tycker man då du förmodligen inte är den förste... Förr var pluggen gjord i mässing och tätades med lin, men med plast håller jag med om att reserv verkar bra och ha då proppen på bilden verkar som gjord för att kollapsa om man försöker vrida för hårt - förmodligen med urgröpningen tänkt att hela
1 svar · 987 läst
·
J
Johan Malmberg1: [citat] Hej! Tack för återkoppling! Det går helt ok. Efter lite trixande med blandaren lossnade en packning som fastnat och funktionen blir som du beskriver ovan. Kopplade in den nya vvb och får varmvatten. Problemet just nu är att den ger hett vatten först, men att det snabbt blir ljummet och såklart till sist kallt. Jag trodde att en 10 l vvb skulle räcka lätt till att fylla en diskho
9 svar · 1,3k läst
·
B
Bronmar: Hej! Skulle rengöra flottör på en lite äldre Gustavsberg och när jag delade på den så flög den bara isär och jag såg inte hur denna "gummiskruv" satt. Någon som har koll? 🙂 Ska den tryckas på det vita röret i mitten av det gråa röret eller? Den går nämligen inte på så lätt o vill inte trycka för mycket så något går sönder om den inte ska sitta där. 🤷🏼
0 svar · 702 läst
·
B
BSOD: Som flera sagt, förtrycket ska vara strax under starttrycket. Det finns lite olika rekommendationer, från 0.1 bar till 0.3 bar är vanligt. En bild på din pressostat kanske hjälper. Jag har för mig att det inte var några problem att ställa ner till knappa 2bar i skillnad minnas till och frånslagstryck på min i alla fall, försökte inte sänka differensen mer än så. Många pumpstarter
7 svar · 914 läst
Fotografen
Fotografen: Nu hade det ju frusit, dvs is har tryckt isär saker och ting. Byt mot nytt/friskt, det som inte passar ihop.
9 svar · 1,1k läst
·
adamm.milan
adamm.milan: [citat] Det går inte att gräva mer än en halv meter på vissa ställen på grund av stenar eller utfyllnad är jag osäker på. Men räcker det med en halvmeter för att dränera gräset mot regnavloppsröret intill husgrunden?👍
17 svar · 2,2k läst
·
D
dewalt87: så jäkla surt! kom du vidare? ny brunn kan ju vara värt om ni får bättre vatten än det kommunala (och ha som dricksvatten). Annars ev som bevattningsvatten senare.
1 svar · 1,1k läst
X
xxargs: Har någon tagit över märket/företaget (uppköp) av pumpen eller har det konkat. om det är uppköpt så borde de som tog över det kunna ge någon hint. är det konkat så är det ofta 'tyvärr' Nu är det väl bara just pumpverkstäder som har sådant i sina pärmar och i huvudet på sitt folk - men det kanske finns någon kompatibel tätning från annan tillverkare typ Danfoss eller att det
5 svar · 1,1k läst
·
SWe_
SWe_: Tack för svaren, men jag ser att jag var otydligt i min beskrivning. Rummet som idag är en tvättstuga ska delas upp och bli tvättstuga och ett gästrum. Där takgenomföringarna är idag är delen som ska bli gästrum och till vänster ska det förbli tvättstuga. Rören behöver därmed dras vidare till tvättstugedelen och då vill jag ha det bakom ett installationsskikt för att dölja
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.