X
xxargs: om man inte märker om kolfiltret är mättat - behövs den då??. Jag kan tänka mig förvisso i fallet om vattnet är humus-färgat att aktiv kol kan ta upp en del av det och vattnet blir mindre färgat men då har man också signatur på vattnet blir mer färgat när kolet blivit mättat.
19 svar · 4,6k läst
·
J
Jakob72231: [citat] Tack men länken funkar inte. Denna golvbrunn har ingen rensplugg eller liknande vad jag kan se.
3 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Skiftnyckel ser ut att fungera som "måthåll" så underdelen går att gänga av, utifrån den nedersta bilen.
1 svar · 903 läst
·
Mike Jones
Mike Jones: [citat]
4 svar · 2,4k läst
T
Tronxy: [citat] Ska kolla det, tack 🙏
4 svar · 663 läst
S
sallad: [citat] [/QUOTE] [/QUOTE] Okej, då var det tvärstopp från toan. Och nu körde jag med högtycksrensaren för tredje gången och mer grundligt. Först från avloppsbrunnen mot huset, sedan från punkten längst inne i huset och sist den korta biten från brunnen till badkaret mot toastolen och det verkade som att det var där nånstans som det fanns ett stopp. Väldigt mystiskt att det kan
6 svar · 1,8k läst
P
Prodigys: [citat] Nejdå, skruvarna är bara rostiga, dränk i rostlösare/krypande olja och vänta en dag eller plocka bort hela dexeln, den väger inte många kilo.
3 svar · 844 läst
·
E
Emanuel01: Kan ju vara en skada på backen med. De som händer är ju att den skrapar med material när den går ihop.
3 svar · 566 läst
·
M
MaxBackstrom: Två frågor i en. 1) Finns det risk att avstängningen i underskåpet i köket kan gå sönder, om jag istället använder en skiftnyckel (efter att det lilla svarta "handtaget" gick sönder) då jag tänkte stänga av vattnet ut? 2) Stopp i utkastet på altanväggen Vattnet dit kommer till kökskranen ovanför samma underskåp med vanligt tryck. Har använt vattenslang utomhus innan och tror
0 svar · 348 läst
·
W
witten: [citat] Felanmäl stopp i avloppet och lägg press på dem. Det är inte din sak att prata om spolbil eller hur de nu vill åtgärda problemet.
12 svar · 1,9k läst
H
Hama_Yama: Tack för tipset och trolig förklaring! gäller så att skaffa en ny anod innan jag sätter igång :-) Sedan kan man fundera det är ett bättre alternativ att byta den helt och hållet. Är dagens beredare bättre än en från 1993?
2 svar · 1,3k läst
·
O
OscarKBA: Hejsan, Ska in ett bubbelbadkar i källaren! Vill göra mig av med allt som sitter där idag och sätta dit nytt från T klämringarna Kallvatten: 22mm rör Befintligt T-korsning: 22mm/22mm/16mm Varmvatten: 16mm rör Jag vill ha en en utanpåliggande blandare typ:
0 svar · 840 läst
·
X
xxargs: [citat] Att trycka upp hydroforen helt tom på vatten till 3 bar med tryckluft ger dig bara halv till 1 månads längre respittid - då du har en läcka någonstans över hydroforens vattenyta Som redan nämnt har du hydrofor och därmed ingen gummiblåsa och luftkudden över vattnet minskar sakta över tid för att luften sakta absorberas i vattnet. Men för lite med luft på bara en månads tid
15 svar · 3,1k läst
·
J
Josti: Bra ställe detta forum! Kan konstatera att FMM supporten fortsatt (drygt 10år senare) är lika strålande! En kort chatt och jag fick delen på goodwill. Dock satt den gamla brutna gängan fast något så fruktansvärt. Var tvungen ta loss kranhuset och sätta i skruvstycke samt köra varmluftpistol för att få den (limmad???) att släppa trots FMM’s fyrkants-dorn som specialverktyg.
15 svar · 21,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om avloppet är godkänt eller inte avgörs om det har avloppstillstånd. Kommunen ska ha sitt beslut om tillståndet i arkivet om du frågar efter det. Finns inget avloppstillstånd så är det ett svartavlopp. Då kommer mer frågan om du kan söka tillstånd för det i efterhand. Gissningsvis inte eftersom du inte vet var BDT-avloppsvattnet går efter slamavskiljaren och på beskrivningen så
1 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Toppen, då har du koll på hur du ska attackera problemet. Gör inget utan att kontakta personal som har behörighet att manövrera ventilen. Manövrerar du ventilen själv kan det eventuellt stå dig dyrt om det går sönder. Om däremot korrekt personal som har behörighet att manövrera ventilen har sönder den så kostar det dig ingenting. En trasig ventil i "gatan" som behöver
4 svar · 4,0k läst
·
S
Stig-Helmer: [citat] Sorry, jag skrev nog lite otydligt, har koll på att det krävs olika backar. Har varit noga med att även kolla upp att jag använder maskin och backar (ACO203 med Geberit originalbackar) som är godkända för de Mapress-kopplingar jag använt, men bra att veta att lite skägg på inte är helt ovanligt.
8 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: En klokoppling måste man kunna komma åt att vrida. Det innebär även att installationen "bakom" måste medge vridningen vid lossning. Mycket bättre att välja glidkopplingen som @Demmpa nämner.
3 svar · 1,1k läst
·
M
MWHN: Kolla först om du verkligen får problem. Vi saknar avluftning men allt funkar alldeles utmärkt ändå.
2 svar · 781 läst
nimhed
nimhed: Som jag misstänkte då. Tack för svar
2 svar · 407 läst
M
Martin Berggård: Det har du helt rätt i, har ringt rörmokare som kommer förbi imorgon. Tack för era svar.
5 svar · 784 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Min ledning ligger på 70-80 cm djup i lera i Sörmland. Har aldrig frusit, avlopp fryser som sagt inte eftersom de ligger tomma med bara luft i och bara utsätts för pulser med varmt vatten från hushållet som därmed inte kan frysa vid den korta passagen i röret. Till detta kommer både i ditt och mitt fall lera, tjälen går inte djupt på lera överhuvudtaget p g a det höga
2 svar · 539 läst
I
Ingen snickare: [citat] Nja, nödlösning är inte riktigt sant. Fördelen med Relining är ju att du får samma resultat och hållbarhet som om du skulle byta rör utan att behöva riva upp ytskikt. Det är en gammal ”sanning” att det är en nödlösning. Men åter till trådens ämne, eftersom ytskikt redan är upprivet så kan man lika bra ”spåra” en ränna att lägga nya rör i och på så sätt
4 svar · 1,6k läst
X
xxargs: [citat] Därför att jag har ett sådant krav i min avloppstillstånd med högre krav på fosfor och kvävereducering, med UV-filter, efterpolering innan det rinner ut i dike. Bor lite för nära en stor kommunal vattentäkt och den förre ägaren tog i så att de kräktes för att försäkra sig att få igenom avloppstillståndet genom kommunen utan att de skulle hitta sakskäl för att kunna
9 svar · 1,1k läst
·
P
Plutus: En förrådsberedare kommer att svalna något under natten när inget varmvatten tappas, om du stänger av den på vintern
3 svar · 598 läst
B
Bombus pratorum: [bild]
2 svar · 510 läst
·
P
Pontus Sundberg: [citat] Okej tack så mycket för eran åsikt på detta! Det gjorde mig lugnare. Skall se till att inte få in vatten där igen :)
9 svar · 1,4k läst
·
D
Dojjs: [citat] Leif i Skåne; tack! Detta, mina vänner, är min kran när ballofixen inomhus är PÅ i fullt läge! Med andra ord funkar skiten nu och jag behövde inte använda rörmokare = mer pengar till semestern med kidsen. Whoop! Tack för er hjälp, det här är verkligen ett fantastiskt forum ❤️
6 svar · 2,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] De länkar 18 sep -23 till www.youtube.com/watch?v=ESBwFCbXhTQ som definitivt handlar om en duschblandare.
3 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.