Håller på med renovering av ett gammalt badrum i källare. Bilat upp rännor för nytt avlopp då placeringen av det gamla hamnar fel. Även vatten behöver flyttas, är det ok att förlägga nya rör i rör tillsammans med avloppet? Plattan är oisolerad. Bör jag använda isolerade rör i rör och förlägga dessa i betongen eller i grus/sand under plattan?

Källargolvet är ca 1.5 meter under marknivå, normalt sett inte optimalt att gå upp med rör i yttervägg om den är oisolerad, men känns som obefintlig frysrisk 1.5 meter under mark.. Tänker jag fel eller är det ok att spåra/gå upp med avlopp till handfat i ytterväggen? (25cm betonghålsten).

Hur löser jag bäst övergång från nya avloppsrör till gamla gjutjärnsröret som är 160mm. Lyckats få isär det gamla gjutjärnröret i en skarv, så skall gå från nytt 110 till gjutjärnrörets muff. Insida gjutjärnmuff är ca 168mm. Antar jag behöver en förstoring från 110->160 sedan en gumminippel som passar i gjutjärnrörets muff. Finner dock enbart gumminippel för mindre dimension.

Tack!

Tack för svar! Vad är fördel använda prisol jämfört med rör i rör?

G Gusten82 skrev:
Tack för svar! Vad är fördel använda prisol jämfört med rör i rör?
Enklare att koppla ihop med prisol till koppar i huset. Det ska vara stödhylsa i prisolen då den är mjuk och anvönd inte en rörkap, den klämmer ihop röret så det går inte att få i en hylsa, så såga av. Sen det med avloppet, glöm inte att sätta en renslucka strax över golvet, ca 30 - 40 cm upp till luckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.