Hej,

Vi har ett gäng gamla skjutventiler i vattensamfälligheten som inte längre fungerar. Två av dessa går att vrida men stänger inte av vattnet ens när det bottnar och den tredje sitter som berget, så om något skulle hända, typ läckage i en fastighet, så måste vi stänga av vattnet till väldigt många fastigheter oavsett var det är. Skulle inte förvåna mig om dessa är över 40 år gamla och det var nog länge sen de motionerades.

Finns det något man kan göra så här i efterhand för att få igång de eller är det bara att ringa ut en röris för att byta till moderna kulventiler?

Bonusfråga, tror ni att en röris lämnar fastpris på ett jobb med så här gamla grejor eller är det risk att något knasar när han väl sätter igång?

Gammal skjutventil i cementmiljö, synligt sliten och korroderad, med handtag ovanpå och omgiven av dammig och sliten rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rör och skjutventiler i en trång betongkällare, där ventilerna inte längre fungerar korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal skjutventil med märkningen "KALLVATTEN", omgiven av isoleringsmaterial och rör i en trång miljö, visar slitet skick och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig skjutventil på en gammal vattenledning, omgiven av isolering, med en linjal för att mäta avstånd eller storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Ivar
 
Finns inga genvägar för dessa ventiler. Om det inte händer något när kringlan vrides, så är det rackartyg i den och bör bytas. Det går att renovera övriga, gnom att lossa hela kranbröst och kringla och då kanske det går att rädda. Men oavsett måste systemet göras trycklöst och stängas av. De kommer att rinna vatten från rören, hur mycket vet man inte. Ser ut som att det är kopparrör och då enklare att byta ventilerna till modell kula. Men för att ha en bra funktion på dom ska dom öppnas/stängas minst 3 ggr om året, annars fastnar dom. Sen det med att få en röris att ge fast pris är nog att glömma, ingen lätt sak att ordna detta. Men ta dit en röris och hör vad hen säger. Och detta kommer att ta tid.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns inga genvägar för dessa ventiler. Om det inte händer något när kringlan vrides, så är det rackartyg i den och bör bytas. Det går att renovera övriga, gnom att lossa hela kranbröst och kringla och då kanske det går att rädda. Men oavsett måste systemet göras trycklöst och stängas av. De kommer att rinna vatten från rören, hur mycket vet man inte. Ser ut som att det är kopparrör och då enklare att byta ventilerna till modell kula. Men för att ha en bra funktion på dom ska dom öppnas/stängas minst 3 ggr om året, annars fastnar dom. Sen det med att få en röris att ge fast pris är nog att glömma, ingen lätt sak att ordna detta. Men ta dit en röris och hör vad hen säger. Och detta kommer att ta tid.
Av ren nyfikenhet vad är det som gör jobbet svårt för en röris? Visst det lite skitigt och trångt, men jag trodde att man "bara" skruvade loss befintliga ventiler och satte dit nya, alternativt kapade rören och pressar på något. Att göra det trycklöst är ju enkelt, huvudventilen är ny, sitter bra till och funkar som den ska.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.