Hej,

Nån som vet om rördelarna som är mässing (guld) på bilderna, finns i andra material?

Exempel:
Förkromad (mässing)?
Plast?
Annat?

Tack

• Rörsystem i ett hörn med guldfärgade mässingsrördelar och mätare, omgivna av vita plast- och metallrör på grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-system med mässing- och temperaturmätare från NeoTherm, Grundfos UPM3 Auto L pump och rördelar i olika material.
    Skapa konto
  • Mässingsrördelar i ett rörsystem med tryckmätare och andra kopplingar i ett installationsområde.
    Skapa konto
Redigerat:
Nej.. det har jag väldigt svårt att se att det finns. Vill du ha det I en annan färg är det nog bara att ta loss delarna å sprutlacka dom

• Gilla
Husvisionär
  • Laddar…
Bygg in dom i ett skåp utan botten

• Gilla
Husvisionär
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nej.. det har jag väldigt svårt att se att det finns. Vill du ha det I en annan färg är det nog bara att ta loss delarna å sprutlacka dom
Tack! Så kan det absolut vara.

Tänker dock på att den svarta plast termostaten och det röda ventilerna ser ut att sitta på förkromat (silver).

Hm, du kan ju absolut ha rätt, men vet du vart man skulle kunna fråga annars?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Bygg in dom i ett skåp utan botten
Tack, jag hade hoppats på att inte använda just mässing på grund av innehållet i just mässing.

Det är ju inte dricksvatten i dom rören.

Vad är innehållet i mässing som är skadligt för ett värmesystem?

H Husvisionär skrev:
på grund av innehållet i just mässing.
Varför vill du undvika det?

Välkommen till forumet!

Dr Benz Dr Benz skrev:
Vad är innehållet i mässing som är skadligt för ett värmesystem?
Ingenting, förstår att det inte är dricksvatten och att det inte påverkar värmesystemet.

Mässingen blir en del av ”dammet” (partiklarna man inte ser) i ett hem.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför vill du undvika det?

Välkommen till forumet!
Mässing är en legering av olika metaller, ibland innehållande vissa mindre hälsosamma ämnen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är ju inte dricksvatten i dom rören.
Helt rätt, det kan dock påverka dammet precis som dricksvatten (om det hade varit just dricksvatten).

Krilleman
Måla dom då så du får ett skyddande lager om du vill motverka damm?!

• Gilla
Husvisionär
  • Laddar…
Är man orolig ska man också akta sig för krom och rostfritt ...
"Sexvärt krom är ett starkt cancerframkallande ämne som kan användas vid tillverkning av till exempel färg och rostskydd samt ytbehandling av metallprodukter. Det kan också frisättas vid tillverkning av eller svetsning i rostfritt stål."

https://www.lu.se/artikel/manniskor-utsatts-cancerframkallande-amnen-i-onodan

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Måla dom då så du får ett skyddande lager om du vill motverka damm?!
Ja, tack, det är en bra idé. Det är typ plan B. Men hade i första hand hoppats på att byta delarna, ifall dom behöver ”mekas” med i framtiden.

Vet du hur man kan ta reda på om sådana delar finns i andra material?

Jag förstår ju tanken men jag tror att just dylika mässingdelar i ett hem avsöndrar så lite att det inte ens är mätbart..........Luften vi andas i sig innehåller betydligt mer helt naturligt eftersom de flesta grundämnena ändå är en naturlig del av vår värld. Så jag vet inte vad det skulle tillföra att undvika naken mässing.........

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.