1 157 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Konstig fråga, men… tecken på vattenläcka?
Här kommer förmodligen en märklig fråga, men har varit med om en stor vattenläcka tidigare och det har gjort mig lite extra observant.
Har en hög böjd kran ovanför diskbänken.
Hörde ett ”susande” ljud när jag stod vid diskbänken som var svårt att lokalisera. Trodde först det kom från avloppet. Hörde det liksom nere i vasken. Men, efter ett tag så lyssnar jag mot kranen och när jag lägger örat mot denna hör jag ett ljud inifrån kranen. Är detta normalt? Eller borde vattnet inuti kranen vara helt tyst?
Jag har för mig att man vid förra vattenläckan sa till mig att man kunde höra något slags ljud (pip?) från kranarna om det var vattenläcka, men kommer inte ihåg om det var då kranen var avstängd eller när man vrider på kranen.
Tacksam för goda råd!
Har en hög böjd kran ovanför diskbänken.
Hörde ett ”susande” ljud när jag stod vid diskbänken som var svårt att lokalisera. Trodde först det kom från avloppet. Hörde det liksom nere i vasken. Men, efter ett tag så lyssnar jag mot kranen och när jag lägger örat mot denna hör jag ett ljud inifrån kranen. Är detta normalt? Eller borde vattnet inuti kranen vara helt tyst?
Jag har för mig att man vid förra vattenläckan sa till mig att man kunde höra något slags ljud (pip?) från kranarna om det var vattenläcka, men kommer inte ihåg om det var då kranen var avstängd eller när man vrider på kranen.
Tacksam för goda råd!
Jag skulle bli förvånad om det susar utan läckage. Det finns ett skäl till att vattenverkets gubbar har stetoskop med sig när man felsöker.S Slottsfrun skrev:
MEN, det måste ju inte vara inne i huset eller ens på din fastighet.
Jag tycker iaf det ger skäl till fortsatt undersökning.
Sätt en skruvmejsel med den spetsiga änden mot vattenröret och andra änden mot ditt öra. Då brukar det vara lättare att höra.
Det borde väl vara tyst om vattnet står still, du kan ju för jämförbarheten också öppna en kran lite lite så det dropar lite och lyssna igen och se om du hör skillnad.
Det borde väl vara tyst om vattnet står still, du kan ju för jämförbarheten också öppna en kran lite lite så det dropar lite och lyssna igen och se om du hör skillnad.
Klicka här för att svara