Här kommer förmodligen en märklig fråga, men har varit med om en stor vattenläcka tidigare och det har gjort mig lite extra observant.

Har en hög böjd kran ovanför diskbänken.
Hörde ett ”susande” ljud när jag stod vid diskbänken som var svårt att lokalisera. Trodde först det kom från avloppet. Hörde det liksom nere i vasken. Men, efter ett tag så lyssnar jag mot kranen och när jag lägger örat mot denna hör jag ett ljud inifrån kranen. Är detta normalt? Eller borde vattnet inuti kranen vara helt tyst?

Jag har för mig att man vid förra vattenläckan sa till mig att man kunde höra något slags ljud (pip?) från kranarna om det var vattenläcka, men kommer inte ihåg om det var då kranen var avstängd eller när man vrider på kranen.

Tacksam för goda råd!
 
Gå till vattenmätaren och titta om det rör sig
 
Etnoy Etnoy skrev:
Gå till vattenmätaren och titta om det rör sig
Har tyvärr ingen vattenmätare… bor i äldre fastighet där de inte kräver vattenmätare.
 
Jag skulle säga ja, sus skulle kunna vara ett tecken på att det läcker.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga ja, sus skulle kunna vara ett tecken på att det läcker.
Usch då…

Ska det alltså var knäpptyst inne i kranen om man lyssnar med örat mot? Eller kan man, utan att det behöver vara läcka,
höra någon form av ljud?
 
S Slottsfrun skrev:
Usch då…

Ska det alltså var knäpptyst inne i kranen om man lyssnar med örat mot? Eller kan man, utan att det behöver vara läcka,
höra någon form av ljud?
Jag skulle bli förvånad om det susar utan läckage. Det finns ett skäl till att vattenverkets gubbar har stetoskop med sig när man felsöker.

MEN, det måste ju inte vara inne i huset eller ens på din fastighet.

Jag tycker iaf det ger skäl till fortsatt undersökning.
 
S Slottsfrun skrev:
Har tyvärr ingen vattenmätare… bor i äldre fastighet där de inte kräver vattenmätare.
Hur vet de då hur stor vattenräkning de ska skicka ut till fastighetsägaren? Eller är det egen brunn?
 
Sätt en skruvmejsel med den spetsiga änden mot vattenröret och andra änden mot ditt öra. Då brukar det vara lättare att höra.

Det borde väl vara tyst om vattnet står still, du kan ju för jämförbarheten också öppna en kran lite lite så det dropar lite och lyssna igen och se om du hör skillnad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.