Hej!
Har nyligen blivit en husägare, nu var det dags att reglera tappvatten då tempen var för låg men blandningsventilen fastnade, försökte vrida på den lite försiktigt men pinnen gick av. Nu har jag inget annat val än att byta ut den.
Ser ut nästan som LK men inte riktigt, kanske nån äldre modell? Står inget på själva ventilen

Gammal blandningsventil av metall, monterad mellan tre kopparrör, med avbruten justeringspinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kall vatten uppifrån, varmvatten från beredare i pannan högerifrån

Alternativt, kan man byta ut själva reglage satsen på den?

Redigerat:
Krilleman
Den där varianten kan jag inte påstå att jag sett förut.

Hur ser själva vredet ut?
Har du kvar det?

Ser ju nästan ut som den sitter med konade rör också........jag tror det enkla svaret blir att byta alltihop och anpassa rör till det.

Demmpa Demmpa skrev:
Vid bildsök kom denna tråden upp bland de första träffarna,
[länk]
Ventilen på länken är LK men jag har en annan sort, dimensioner stämmer inte annars kunde jag byta ut, vore enkelt

Krilleman Krilleman skrev:
Den där varianten kan jag inte påstå att jag sett förut.

Hur ser själva vredet ut?
Har du kvar det?
Vredet är kvar, kan ladda upp bilden på eftermiddag då jag är hemma
S Stefan1972 skrev:
Ser ju nästan ut som den sitter med konade rör också........jag tror det enkla svaret blir att byta alltihop och anpassa rör till det.
Har inte nån kunskap om sånt över huvud taget. Kan det va enkelt att göra själv om jag inte har verktygen eller enklast att ringa upp rörmokare?
Vill inte bli utan VV i flera dagar
Bästa jag kan kanske göra är kapa rören och skarva med gängade kopplingar för o slippa köpa böjverktyget

Har nu bestämt att skaffa en LK blandningsventil och tillfälligt koppla på flexrör tills jag lärt mig att löda.
Sen drar jag om rören och gör värmespärr, ventilen är väldigt varm även när vattnet inte används då han sitter just ovanför pannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.