Hej!
Har en sådan här brunn på min tomt. Kan ungefär noll om brunnar överhuvudtaget och vet bara att den bör vara från tiden då huset byggdes -59 samt att den uppenbarligen har vatten i sig. Vi har kommunalt VA och brunnen används ej.

Undrar nu…
- Är det sådana här brunnar som man kan ha en dränkbar pump i för bevattning?
- Vad är det för rör man ser i brunnen, två st.? Det nedre, är det möjligt att detta är ett avloppsrör från golvbrunnen i vårt garage?
- Vad är det för metalltråd som går ner i vattnet? Den går hela vägen upp till det ”ankliknande” röret på toppen av stora brunnslocket.
- Vad är det ”ankliknande” röret på locket, något för luftning?
- Om jag funderar på att göra om marken omkring brunnen med stenläggning eller grus, och hade velat ha brunnen i marknivå (sticker upp ca 20 cm) för att vid behov köra en bil över - skulle man kunna såga av hela brunnen tro… kanske med nytt eller renoverat (typ slipat) lock på också. Den är ca 1 m i diameter.

Tacksam för råd, alltid kul att veta vad man har på sin tomt.
 
  • Bild av en öppen brunn med vatten, två synliga rör och en metalltråd som går ner i vattnet. Brunnen har en betongliknande kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbrunn på gräsmatta med ett avtagbart lock, rör och metalltråd synliga, samt ett ankliknande rör bredvid locket. Brunnen sticker upp 20 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunn från 1959 har 65 års historia bakom sig och varför det är rör/slangar vet nog bara de som har haft fastigheterna innan. slangarna/rören bör dyka upp någonstans i någons källare eller motsvarande där pump och hydrofor har varit monterad. - 2-slang har man för ejektorer när man behöver lyfta vattnet mer än 7 meter till pumpinsug, men här ser det ut som att slangarna har monterats vid olika tillfällen, så det är nog annan skäl bakom detta.

När det gäller ståltråden så är det väl bara att prova att dra i ståltråden och se om något intressant dyker upp ;-) - att öglan är lagd om ventilationsventilen är nog mest för att den inte skall försvinna ned i brunnen.


Sänk en hink på rep och hissa upp några hinkar vatten och ser hur den ser ut, är det till synes ren och fint vatten så duger den säkert för trädgårdvatten med en sänkpump som ger lite högre tryck (länspump ger ingen speciell hög tryck och är otillräckliga för att tex. driva vattenspridare då de sällan pumpar mer än 2 Bar) eller uppumpad med en billig jetpump som i alla fall kan ge runt 4 - 5 bar och då räcker för en vattenspridare med marginal.

Det är en ytterst lite sannolikhet att golvbrunn i garagegolv skulle gå till en sådan här brunn - brunnsvatten är närmast heligt och det är inget man förstör med avlopp och avloppsbrunnar har man inkommande rör med betydligt större diameter och mynningen bara enstaka cm innanför väggen än de man ser i bilden, då dessa rör är typiskt i dimension för att pumpa dricksvatten en gång i tiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Brunn från 1959 har 65 års historia bakom sig och varför det är rör/slangar vet nog bara de som har haft fastigheterna innan. slangarna/rören bör dyka upp någonstans i någons källare eller motsvarande där pump och hydrofor har varit monterad. - 2-slang har man för ejektorer när man behöver lyfta vattnet mer än 7 meter till pumpinsug, men här ser det ut som att slangarna har monterats vid olika tillfällen, så det är nog annan skäl bakom detta.

När det gäller ståltråden så är det väl bara att prova att dra i ståltråden och se om något intressant dyker upp ;-) - att öglan är lagd om ventilationsventilen är nog mest för att den inte skall försvinna ned i brunnen.


Sänk en hink på rep och hissa upp några hinkar vatten och ser hur den ser ut, är det till synes ren och fint vatten så duger den säkert för trädgårdvatten med en sänkpump som ger lite högre tryck (länspump ger ingen speciell hög tryck och är otillräckliga för att tex. driva vattenspridare då de sällan pumpar mer än 2 Bar) eller uppumpad med en billig jetpump som i alla fall kan ge runt 4 - 5 bar och då räcker för en vattenspridare med marginal.

Det är en ytterst lite sannolikhet att golvbrunn i garagegolv skulle gå till en sådan här brunn - brunnsvatten är närmast heligt och det är inget man förstör med avlopp och avloppsbrunnar har man inkommande rör med betydligt större diameter och mynningen bara enstaka cm innanför väggen än de man ser i bilden, då dessa rör är typiskt i dimension för att pumpa dricksvatten en gång i tiden.
Tack för utförligt svar!

Ja, jag får undersöka detta lite närmare tror jag, mest av nyfikenhet men mycket möjligt att det kan bli behov av bevattning i framtiden. Det har varit bevattningsförbud några gånger de senast åren i vår kommun.

Du har säkert rätt med avloppet, det hade jag nog insett om jag hade tänkt ett varv till. ☺️

Sista funderingen kvarstår, om det går att sänka brunnens höjd genom att såga av den. Man gjorde så med en brunn hos mina föräldrar för många år sedan, men den var mycket mindre i diameter. Gissar att det är möjligt men kräver en del sågning i betongkragen…
 
hmm, vattningsförbud gäller väl egna brunnar också om det är sådant utlyst. Däremot kan man minska vattenräkningen lite genom att använda brunnsvatten istället för kommunal vatten i tider när man får bevattna.

Om man har kommunal V/A så betalar man både vattnet och avloppet i kubikmeter-priset, där vattendelen ungefär 1/3-del och avloppet är 2/3-del i priset.

när det gäller kapning och höjdsänkning av brunn så får andra spekulera.

Nu såg betongen ganska anfrätt av > 60 års surt regn så det kanske ändå kräver en ny överdel och att man då byter den översta cementringen till en som är lägre.
 
  • Gilla
BAv11
  • Laddar…
X xxargs skrev:
hmm, vattningsförbud gäller väl egna brunnar också om det är sådant utlyst. Däremot kan man minska vattenräkningen lite genom att använda brunnsvatten istället för kommunal vatten i tider när man får bevattna.

Om man har kommunal V/A så betalar man både vattnet och avloppet i kubikmeter-priset, där vattendelen ungefär 1/3-del och avloppet är 2/3-del i priset.

när det gäller kapning och höjdsänkning av brunn så får andra spekulera.

Nu såg betongen ganska anfrätt av > 60 års surt regn så det kanske ändå kräver en ny överdel och att man då byter den översta cementringen till en som är lägre.
Länsstyrelsen:
Under ett bevattningsförbud är det vanligen inte tillåtet att vattna med vattenslang eller vattenspridare samt fylla pooler med kommunalt dricksvatten. Däremot är det oftast godkänt att vattna med det kommunala vattnet med vattenkanna. Det är även tillåtet att vattna med vatten från egen brunn.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Hur rengörs sådana här brunnar utan att förgifta eller kontaminera vattnet?

D Dilato skrev:
Under ett bevattningsförbud är det vanligen inte tillåtet att vattna
Käll-url?
 
Länstyrelsen Kalmar.
Alla säger samma sak, det är ju inte konstigt, du äger ju vattnet och om det tar slut kommer du inte att få någon hjälp av kommunen.
Skärmdump av en Google-sökning om bevattningsförbud och användning av kommunalt dricksvatten med egen brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommunala dricksvattnet är ett livsmedel och en av samhällets allra viktigaste resurser. Vi kan bara lösa en vattenbrist om vi alla hjälps åt. Vid ett bevattningsförbud uppmanas alla att avstå från användning av kommunalt dricksvatten till sådant som inte är nödvändigt för mat, hälsa och hygien.
https://vivab.se/hållbar-framtid/hållbar-vattenanvändning/vattensituationen/bevattningsförbud
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det beror ju på varför bevattningsförbud införs. Oftast är det pga begränsad kapacitet i vattenverken. Men för några år sedan var det förbud pga låga grundvattennivåer, främst i sydöstra delen av landet. Då gäller det även egen brunn.
 
D Dilato skrev:
Länstyrelsen Kalmar.
Alla säger samma sak, det är ju inte konstigt, du äger ju vattnet och om det tar slut kommer du inte att få någon hjälp av kommunen.
Du har ingen oinskränkt rätt att ta vatten, ens från marken. Se tex 2 kap 10 § restvattenlagen (1998:812). Det är bara det tydligaste exemplet.
 
Lagrummet..

Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet
"2 § Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet. Rådighet över en fastighets vatten kan också någon ha till följd av upplåtelse av fastighetsägaren eller, enligt vad som är särskilt föreskrivet, förvärv tvångsvis."

"10 § Den som bedriver en vattenverksamhet eller råder över en vattentillgång enligt 2 § är skyldig att vid allvarlig vattenbrist avstå det vatten som är oundgängligen nödvändigt för den allmänna vattenförsörjningen eller för något annat allmänt behov, om vattenbristen orsakas av torka eller någon annan jämförlig omständighet.

Den som lider skada genom att avstå vatten har rätt till skälig ersättning.

Länsstyrelsen får vid vite förelägga den som bedriver verksamheten eller råder över vattentillgången att iaktta sin skyldighet enligt första stycket. Länsstyrelsen får då bestämma att beslutet skall gälla även om det överklagas."
 
Blanda inte ihop begreppen bara.
Rådighet är en förutsättning för att få utföra en vattenverksamhet, men inte den enda förutsättningen.

Man får titta i övrigt i restvattenlagen (LSV) , miljöbalken och förordning om vattenverksamhet om det exempelvis krävs tillstånd eller anmälan.

(Det kan också nämnas att 2.10 LSV aldrig har använts, så vitt jag känner till. Frågan var på bordet häromåret när det var vattenbrist, men blev aldrig skarpt läge då.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Lagrummet..

Lag (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet
"2 § Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet. Rådighet över en fastighets vatten kan också någon ha till följd av upplåtelse av fastighetsägaren eller, enligt vad som är särskilt föreskrivet, förvärv tvångsvis."

"10 § Den som bedriver en vattenverksamhet eller råder över en vattentillgång enligt 2 § är skyldig att vid allvarlig vattenbrist avstå det vatten som är oundgängligen nödvändigt för den allmänna vattenförsörjningen eller för något annat allmänt behov, om vattenbristen orsakas av torka eller någon annan jämförlig omständighet.

Den som lider skada genom att avstå vatten har rätt till skälig ersättning.

Länsstyrelsen får vid vite förelägga den som bedriver verksamheten eller råder över vattentillgången att iaktta sin skyldighet enligt första stycket. Länsstyrelsen får då bestämma att beslutet skall gälla även om det överklagas."
Nyckelorden är: "oundgängligen nödvändigt för den allmänna vattenförsörjningen eller för något annat allmänt behov".

Det är nog därför en vanlig privat brunn inte omfattas vid bevattningsförbud, det vattnet kan ändå inte användas av det allmänna eftersom kvaliteten är okänd och kvantiteten kraftigt begränsad.

Att "avstå" betyder då att det allmänna kommer och pumpar vatten och jag får betalt, inte att jag låter bli att använda mitt vatten (för hur beräknar man skälig ersättning då?).
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.