Värmepumpar
ulfben: Jag fick svar från Indol, men jag vet inte om jag blev något klokare alls: [citat] Jag har en EcoAir, som förstås är en on/off värmepump, så jag antar att han syftar på innerdelen när han säger "ett helt annat system"...
samir melki: [citat] Jag har samma problem har inte varmvattentt. Och ingen felkoder
xxargs: Vad har du för köldmedel, hur varmt pumpar det emot precis när temperturen är som högst - och har du någon liknande logg som är typ 1 år tillbaka ?? Det bästa är att ha historiska loggar att jämföra med om man vill se långsamma förändringar över tiden och kan tyda på att kompressor börja bli sliten eller håller på att gå sönder. Högre hetgas ur kompressorn vid samma
Rasmus S: [citat] Hej Den var inställd på endast tillsats men det troliga är att jag gjort för många inställningar. Ändrade till fabriksinställningar och började om och nu fungerar det bättre, värmer lite mer än vad temperaturen är instäld på men det kanske går tillbaka sen. /Rasmus
Josth: En central skillnad är att NIBE-split har 1-fas kompressor medans Mitsubishi Ecodan har 3-fas kompressor. Det gör att NIBE-split kanske kräver något kraftigare mätarsäkringar och det blir svårare att balansera effektuttaget i huset så att mätarsäkringarna håller.
he-peter: [citat] Vi köpte en värmepumpsberedare med utedel. Principiellt en fin produkt. Men jag tror inte att man räkna hem den. Nu har vi solceller och ja kör elpatron i varmvattenberedare, när vi har överskottsel. Som det skrevs innan. Kör tempen upp till 65 grader då. I dagsläge och med facit i hand, skulle jag välja en traditionell varmvattenberedare med elpatron, och styra den så att den
MjölnarBengt: [citat] Nibe Uplink finns inte längre, är du säker på att du uppdaterade till senaste versionen? Det måste ske via USB.
Matrosjärva: Hej på Er, Jag har nedan system och uppvärmning i vårt hus. Jag vill förstå hur jag ställer in den mest energieffektiva justeringen. Det måste finnas duktiga personer i detta forum som kan hjälpa till hur jag ställer in displayen. Jag skulle vilja ligga runt 21 - 22 grader under de kalla månaderna. Sen vill jag i princip stänga av värmen under de värma månaderna. Hur ställer jag in
Johnny_B: Testade att inte nollställa larmet inatt, och då gick den över på elpatron. Tack Vector!
lobbin: Nevermind, kanske ska titta ordentligt på maskinen innan man frågar :)
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Tack, blev varse det sen. Men hjälpte föga, tanken gick sönder. Så nu behöver den hela vvb bytas, 8 år gammal. Suck 😊
DonPablo: Säkerhetsventilen verkar sitta under, och kylkretsen ovanpå, det enda som kan pysa är väl läckage av köldmedium, kanske växlaren spruckit.
Trolltomte: MKR 300 är ju som gjord för att styras av en servo motor med en esp32. Temperatur-väljaren från 0 till 85 är väldigt lätt på handen, funkar med vilken liten motor som helst.
kickan6373: [citat] Vi har samma problem har köpt en lyfco Modell: HP040-DC-W inställningarna i manualen är ju inte till mycket hjälp. Sen är det ju inte lätt att förstå displayen. Allt är ju på engelska. Finns någon som kan hjälpa oss .😏🙃🫣
snaggletooth: Ser ut som kondens på kalla rör men även ett och annat läckage(?)
sigge1000: Hej! Jag har en IVT 09PR-n. Såg att det finns en liten wifi-modul till den men den kostar 4394:- https://jsenergi.com/ivt-wiheat-wifistyrning-51358 Ganska saftigt för en så liten pryl. Är det någon som vet om det finns ett billigare alternativ? mvh Per
jishi: Högtryck innebär att värmepumpen inte blir av med värmen den producerar. Oftast pga begränsat flöde på radiatorkretsen. Det kan ha många orsaker: Luft Igensatt system Trasig cirkulationspump Stängda ventiler/termostater Då det är mildväder och solinstrålning nu, kontrollera så dina radiatorer inte har stängda ventiler/termostater, öppna åtminstone några stycken på fullt och se
Vispen74: Jag kunde inte ansluta till MyUplink hur jag än gjorde på S735. Det visade sig att klockan måste stå i automatiskt läge. Har man den I manuellt så går det inte att koppla upp med appen. Detta borde stå med i manualen. Det hade sparat några timmars frustration.
OskarJ: [citat] Det var värt ett långskott i alla fall! Ett snarlikt fel är dock inte osannolikt.
Josth: Kör man kyla blåser innerdelen högt framåt och kör man värme blåser innerdelen lågt neråt.
daniel1143: Ja jag misstänkte det, det blir att kolla runt efter lite kostnadsförslag
Comfort Thomas: [citat] Gjorde det hos oss men beror självklart på förutsättningarna vart aggregatet ska stå och placering av till och från luft. Men det är varianten jag röstar på om man nu eventuellt vill slippa en utedel 😎
xxargs: Temperaturmätare liknande https://www.clasohlson.com/se/Temperaturmatare,-2-kanals/p/36-6895 med 2 sensorer som mäter samtidigt och tex. kan visa differenstemperatur mellan sensorerna är behändigt när man kontrollerar sådana saker - sedan om det är värt pengarna för din del för just det här problemet är en annan sak, man kan alltid titta efter billigare versioner hos ebay/amazon - se
JRVSKAN: Är det någon som har en inre del IVT Nordic converter värmepump som ska skrotas? Jag söker wifi modulen till denna.
AltanNiklas: Tänkte haka på denna tråd då även jag har en Nibe Fighter 1115. Detta är förbrukningen i Realtid. Även jag undrar varför topparna blir så höga (är det elpatronen som går på fullt?). Eller är detta normalt?
xxargs: En LLVP återbetalar sig ganska fort i form av minskad kostnad för strömförbrukning, förmodligen inom 5 år. Det är förmodligen snabbast återbetalande uppvärmningsformen av alla olika typer av värmepumpslösningar. livslängd 10-15 år - för många betydligt längre än så men nackdelen är som sagt att de är inte helt tysta och när de skall värma med sin fulla kapacitet (3 - 4.5 kW
daniel1143: Ja det lutar faktiskt mer och mer åt det hållet
gullberg88: Uppdatering ifrån mitt första inlägg. precis som någon skrev här, fixade fläkten med 2st SKF6001-2RSH 12x28x8 ifrån Clas Ohlson = 207kr ink frakt på 49kr. kontrollerade den skadade kretsen på kretskortet och kretsen var hel. isolerade kretskortet med lite nagellack där det var skadat. bytte glas säkringen som jag köpte på Kjell & co, sedan var det bara att sätta ihop allt. Fungerat
JRVSKAN: [citat] det var väl länge sen den slängdes