S Stalemate3095 skrev:
Wow vilken detaljerad beskrivning. Detta kommer jag referera till i framtiden. Många tack för all hjälp och den tid du lagt ner.
Är man nörd så är man
Retar mig alltid när man måste byta saker för dyra pengar när delarna som går isönder kosta några hundringar
 
Totte lille Totte lille skrev:
Är man nörd så är man
Retar mig alltid när man måste byta saker för dyra pengar när delarna som går isönder kosta några hundringar
Ja har också stort intresse av att lära mig pilla med sånt här så jag försöker gräva så djupt det går inom olika delar av ämnet men hade aldrig stött på en lika fin beskrivning av tillvägagångssätt som jag fick av dig. Nu när du ändå är här så tänkte jag passa på och fråga två frågor till

1. Behöver man avlufta ecoair enheten? Jag såg i manualen att det sitter en avluftningsventil om man skruvar bort kåpan så kommer man åt den. Har aldrig gjort de sedan inköp men jag antar att det är något man gör varje år eller något som exempelvis ett årligt underhåll. Är det något som du har någon erfarenhet av? Vad mer bör man tänka på när de kommer till årlig underhåll?

2. Artic försäkringen täcker inte innedelen (ecozenith) antar jag ifall något händer med den?
 
Om man ändå skruvar bort kåpan av någon anledning så kan man ju kolla luftaren sitter under locket uppe på ser ut som en bilventil till dina däck men jag har aldrig behövt göra detta kollade min i somras när jag gjorde rent den från alger
Annars är det inte mycket service man kan göra se till så gallret på baksidan är rent från löv det är typ allt
Kolla magnet filtret på insidan sitter i ventilen på rören ut till värmepumpen

Arctic täcker hela värmepumpsanläggningen
Dock är där inte så mycket på zenith som kan gå isönder
Som inte räknas som slitvaror
Pump expansionskärlet räknas som förslitningsvaror och täcks bara ibland av försäkringen har inte riktigt förstått när
Däremot har jag varit med om läckage i rörslinga om det är en i 255 och växlare om det är en i 350 men det täcker ctc i garantin upp till 12 år
 
Totte lille Totte lille skrev:
Om man ändå skruvar bort kåpan av någon anledning så kan man ju kolla luftaren sitter under locket uppe på ser ut som en bilventil till dina däck men jag har aldrig behövt göra detta kollade min i somras när jag gjorde rent den från alger
Annars är det inte mycket service man kan göra se till så gallret på baksidan är rent från löv det är typ allt
Kolla magnet filtret på insidan sitter i ventilen på rören ut till värmepumpen

Arctic täcker hela värmepumpsanläggningen
Dock är där inte så mycket på zenith som kan gå isönder
Som inte räknas som slitvaror
Pump expansionskärlet räknas som förslitningsvaror och täcks bara ibland av försäkringen har inte riktigt förstått när
Däremot har jag varit med om läckage i rörslinga om det är en i 255 och växlare om det är en i 350 men det täcker ctc i garantin upp till 12 år
Grymt tackar så mycket för alla tips och råd. Har du svängarna förbi Göteborg någon gång så bjuder jag på bärs 😀
 
S Stalemate3095 skrev:
Grymt tackar så mycket för alla tips och råd. Har du svängarna förbi Göteborg någon gång så bjuder jag på bärs 😀
Ska komma ihåg det när jag åker till Göteborg
👍
 
L lordi skrev:
Helt säkert fläktlagren. Man får tyvärr köpa en komplett fläkt med motor och blad.
Kanske det eventuellt går att dela motorn och byta lager om man är händig. Har inte provat själv. Inget man gör nu mitt i vintern iaf om det skulle gå åt skogen.
Ett rent fläktbyte går ganska snabbt.
Rätt enkelt att byta lager, lagren kostar en spottstyver. Kan vara värt att undersöka.
 
Å Åbyfor skrev:
Rätt enkelt att byta lager, lagren kostar en spottstyver. Kan vara värt att undersöka.
Hur går man tillväga för att göra något sådant?
 
S Stalemate3095 skrev:
Hur går man tillväga för att göra något sådant?
Tyvärr är det ju nu en lite tråkig årstid för att göra detta.

Man får lossa fläkten och vad jag kan se på bilderna så är det två skruv som håller ett kontaktstycke. Man får ju lossa det där för att sedan lossa den andra metallkåpan. Under detta sitter antagligen ett litet kretskort som kan sitta med någon skruv, detta kort får man lossa (det bör ha nån kontakt ansluten till lindningarna). När detta är borttaget så kan det vara så att nån klisterlapp eller liknande följer lagret. Lossa klisterlappen/skyddet (sitter ju helt centrerat). När detta är gjort så brukar axeln vara fast med en segelsäkring. Lossa denna knacka bort fläkten, slå ur lagren försiktigt & återmontera. 👍

Nått i denna stilen beroende på fabrikat 🙂
 
Å Åbyfor skrev:
Tyvärr är det ju nu en lite tråkig årstid för att göra detta.

Man får lossa fläkten och vad jag kan se på bilderna så är det två skruv som håller ett kontaktstycke. Man får ju lossa det där för att sedan lossa den andra metallkåpan. Under detta sitter antagligen ett litet kretskort som kan sitta med någon skruv, detta kort får man lossa (det bör ha nån kontakt ansluten till lindningarna). När detta är borttaget så kan det vara så att nån klisterlapp eller liknande följer lagret. Lossa klisterlappen/skyddet (sitter ju helt centrerat). När detta är gjort så brukar axeln vara fast med en segelsäkring. Lossa denna knacka bort fläkten, slå ur lagren försiktigt & återmontera. 👍

Nått i denna stilen beroende på fabrikat 🙂
Detaljerad och fin beskrivning! Tack så jättemycket!
 
Min 7-8 år gamla CTC Ecoair 500M började också låta plågad. En servicefirma kom hit och bekräftade snabbt att "fläkten är trasig" och behöver bytas. 15 000 kr skulle det kosta. Jag gjorde lite research som denna tråden och denna utmärkta videon:


Nu har jag gett mig på att försöka byta lager. Fläkten är isärplockad och nya kullager beställda. Det var inte särskilt svårt om man är lite händig. Kan vara bra att veta att man behöver en låsringstång för att kunna få bort låsringen som håller yttre lagret på plats. Sen satt mitt kretskort även med dubbelhäftande tejp på sidan där klämmorna sitter, men det gick att lossa med ett rakblad.

Då återstår det att få ihop den igen :)

Det kan också vara bra att känna till att infästningen som fläkten sitter fast i (i chassit) INTE är genomgående bult, som det ser ut att vara. Det är istället ett limmat fäste med en gummipackning, antagligen för vibrationerna. Två av mina fästen hade dock lossnat (efter 7-8 år). Hade fläkten rasat ner finns det stor risk att fläkten går sönder delarna kan punktera förångaren. Det kan bli en väldigt dyr historia, så nu har jag satt i genomgående bult i ett par av infästningar så den inte rasar...
 
  • Närbild på en bult med mutter i ett svart metallchassi med sprickbildning runt hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt limmat fäste med gummipackning och genomgående bult visat i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Hej.

Jag har samma problem med fläkten på min VP Eco Air 406. Det saknas delar ifrån lagret och glassätningen har löst. Verkar endast vara små skador på kretskortets undersida, kan inte mäta att där är någon kortslutning nu, men det låg flera lösa delar som jag tror har orsakat kortslutningen. Är det någon som vet artikelnummert på lagret?
 
  • Fläkt från VP Eco Air 406 med synliga lager och kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gäller för 614M men det ser ut att vara samma som i 500-serien
Det sitter två stycken lager, SKF6001-2RSH 12x28x8
Motoraxeln har någon typ av lagerbussningar där lagerna sitter. Förmodligen en isolerande funktion.
I mitt fall med en 614M hade yttre lagret rasat och lagerbussningen hade pulvriserats, luktade fan, typ bränd bakelit, så det fick bli att fylla på med en tvåkomponentsmassa för att bygga upp en ny lagerbussning på axeln, slipa till 12mm och pressa på två nya lager.
Inte superkomplicerat och väl värt några timmar då en ny fläkt kostar runt 12k
 
  • Motoraxel med lager och rostigt metallfäste. Tecken på slitage och lagerbussningsnedbrytning runt axeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av motoraxel och lagerbussning i en fläkt, delvis monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av motoraxel med skadade lagerbussningar i behov av reparation. En del av fixet för fläkt i 614M och 500-serien, med fokus på lagerbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tarpentino666
  • Laddar…
M Mr__Mats skrev:
Detta gäller för 614M men det ser ut att vara samma som i 500-serien
Det sitter två stycken lager, SKF6001-2RSH 12x28x8
Motoraxeln har någon typ av lagerbussningar där lagerna sitter. Förmodligen en isolerande funktion.
I mitt fall med en 614M hade yttre lagret rasat och lagerbussningen hade pulvriserats, luktade fan, typ bränd bakelit, så det fick bli att fylla på med en tvåkomponentsmassa för att bygga upp en ny lagerbussning på axeln, slipa till 12mm och pressa på två nya lager.
Inte superkomplicerat och väl värt några timmar då en ny fläkt kostar runt 12k
Snyggt. Jag gjorde samma sak med min Ecoair 500M - byggde upp ny lagerbussning med kemisk metal. Sen två nya lager och skruva tillbaka. Snart ett år sedan och det har funkat fint hittils :)
 
Uppdatering ifrån mitt första inlägg.
precis som någon skrev här, fixade fläkten med 2st SKF6001-2RSH 12x28x8 ifrån Clas Ohlson = 207kr ink frakt på 49kr.
kontrollerade den skadade kretsen på kretskortet och kretsen var hel. isolerade kretskortet med lite nagellack där det var skadat. bytte glas säkringen som jag köpte på Kjell & co, sedan var det bara att sätta ihop allt.

Fungerat fint nu i en månad för under 300kr
 
  • Gilla
Tarpentino666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.