Flyttade till hus i somras och har en gammal jord värmepump. Thermia diplomat. Igår fick jag felmeddelandet "högtryck löst".
Har lyckats förstå att jag behöver lufta element och rengöra filter, men kan för mitt liv inte identiera vilket filter eller var jag kan hitta det. Tycker mig inte finna något som liknar det jag ser på andra bilder här i forumet. Någon som har koll och kan assistera?

• Gammal jordvärmepump i källare med kopparrör och isoleringstejp, visar rördragning och installation av värmepump Thermia Diplomat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad installation med kopparrör och ventiler ovanpå en värmepump. Synligt tryckmätare och röranslutningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtryck innebär att värmepumpen inte blir av med värmen den producerar. Oftast pga begränsat flöde på radiatorkretsen. Det kan ha många orsaker:

Luft
Igensatt system
Trasig cirkulationspump
Stängda ventiler/termostater

Då det är mildväder och solinstrålning nu, kontrollera så dina radiatorer inte har stängda ventiler/termostater, öppna åtminstone några stycken på fullt och se om larmet försvinner.

Jag kan inte se något smutsfilter på dina bilder. Kanske sitter internt i pumpen? Om du inte har något, borde du nog åtgärda det. Har du otur så har du fått stopp i en värmeväxlare vilket blir ett projekt att lösa.

Ett tips är att hålla koll på framledningstemperatur och returtemperatur (på värmesidan) i displayen när kompressorn börjar köra. Min gissning är att framledning stiger ganska fort upp över 50 grader innan den larmar. Returen borde vara oförändrad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.