5 491 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Reperation / service värmepump, blir jag lurad?
Hej
Har vid två tillfällen nu anlitat en och samma kille på dels en felsökning förra året och nu en reparation av värmepumpen eftersom den hade fött en "ström spik" eller vad man ska kalla det.
1. Servicen gjordes pga. att jag inte fick något varmvatten, den gjordes på ca 15 minuter, han tömde vatten lite snabbt och startade om värmepumpen . Han säger att detta är en service men jag tycker det låter lite för "lätt" för att vara en ordentligt service. För det fick jag nu en faktura på 1950kr + moms. Jag tycker det är orimligt för den tiden det faktiskt tog.
2. Reparationen som gjordes pga. strömspiken gjorde att jag behövde byta termostat och ett kretskort. Totalt har jag sökt fram att dessa kostar max 3000kr för mig via nätet inkl. moms. Arbetet gjorde han på totalt 1h inkl. felsökningen vid första besöket. Totalt landade fakturan på 8700kr inkl. moms.
Är ny husägare, men jag tycker att det blev väldigt dyrt för detta. Eller är detta rimligt?
Har vid två tillfällen nu anlitat en och samma kille på dels en felsökning förra året och nu en reparation av värmepumpen eftersom den hade fött en "ström spik" eller vad man ska kalla det.
1. Servicen gjordes pga. att jag inte fick något varmvatten, den gjordes på ca 15 minuter, han tömde vatten lite snabbt och startade om värmepumpen . Han säger att detta är en service men jag tycker det låter lite för "lätt" för att vara en ordentligt service. För det fick jag nu en faktura på 1950kr + moms. Jag tycker det är orimligt för den tiden det faktiskt tog.
2. Reparationen som gjordes pga. strömspiken gjorde att jag behövde byta termostat och ett kretskort. Totalt har jag sökt fram att dessa kostar max 3000kr för mig via nätet inkl. moms. Arbetet gjorde han på totalt 1h inkl. felsökningen vid första besöket. Totalt landade fakturan på 8700kr inkl. moms.
Är ny husägare, men jag tycker att det blev väldigt dyrt för detta. Eller är detta rimligt?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Priset kan även bero på att det är lite resväg till och från dig då ingen åker på sin fritid till kunden.
Du skulle ha bett om offert från flera reparatörer från första början om du visste vad som skulle bytas men det är alltid enkelt att vara efterklok
Du skulle ha bett om offert från flera reparatörer från första början om du visste vad som skulle bytas men det är alltid enkelt att vara efterklok
Absolut, men han har Max 1h resväg och jag förstår att resan även kostar pengar, men kollade med ett annat bolag som även de tar 1850 för en service, men då tar den ca 2h att göra. killen som gjorde detta gjorde det på 15 minuter. Är inte det orimligt om något?
Kyltekniker är dyra. Blixten slog ner och tog ett kort. Tog fem minuter att felsöka, 1h att reparera efter att delen kom några dagar senare. Ca 3 km sträcka och de skulle ha 1200 kr per gång för servicebil. Kostade runt 8 000. Försäkringar betalade allt den gången.
Samma firma skulle ha ca 2000 för en service där de gick igenom lite och bytte filter. För dyrt tyckte jag.
Samma firma skulle ha ca 2000 för en service där de gick igenom lite och bytte filter. För dyrt tyckte jag.
Klicka här för att svara