2 020 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Varmvattenberedare med värmepump, erfarenheter
Hej,
Vi står inför att eventuellt byta ut vår traditionella varmvattenberedare till en varmvattenberedare med värmepump + byta ut vår gamla luft luftvärmepump. Vi bor i ett litet radhus på 84 kvm, byggd på 70 talet, med självdrag + tillluftsventiler i två av tre sovrum, vardagsrum och kök. Vi har även en braskamin.
Vi har kikat på en Indol Ecoheat eller Qlivet swan 2.0. Den kommer stå i badrummet som är ungefär 15m3.
Nu till mina funderingar.
Kommer den att sänka temperaturen i rummet/huset då den tar inneluften för att värma vattnet samt kommer den skapa märkbart undertryck som i sin tur kan orsaka problem (tänker badrumsdörren kan stå på glänt när den kör)?
Någon med erfarenhet som vill dela med sig?
Tack för svar, ha det gott!
Vi står inför att eventuellt byta ut vår traditionella varmvattenberedare till en varmvattenberedare med värmepump + byta ut vår gamla luft luftvärmepump. Vi bor i ett litet radhus på 84 kvm, byggd på 70 talet, med självdrag + tillluftsventiler i två av tre sovrum, vardagsrum och kök. Vi har även en braskamin.
Vi har kikat på en Indol Ecoheat eller Qlivet swan 2.0. Den kommer stå i badrummet som är ungefär 15m3.
Nu till mina funderingar.
Kommer den att sänka temperaturen i rummet/huset då den tar inneluften för att värma vattnet samt kommer den skapa märkbart undertryck som i sin tur kan orsaka problem (tänker badrumsdörren kan stå på glänt när den kör)?
Någon med erfarenhet som vill dela med sig?
Tack för svar, ha det gott!
Den blåser ut luften utomhus. Enligt tillverkaren ska temperatursänkningen vara försumbar och inte märkbar, men tänkte jag ville höra lite från andras erfarenheter och kunskaper kring det.Demmpa skrev:
Om den tar luft inomhus och blåser ut den utomhus så kommer den skapa undertryck I bostaden.
Då skulle alla befintliga frånluftsdon/-kanaler kopplas till den samt kallrasskydd behöver monteras i köksfläkten/imkanalen.
Hur mycket bostaden kyls ner beror på hur mycket luft som sugs ut med den kontra hur mycket luft som självdraget "suger ut".
Då skulle alla befintliga frånluftsdon/-kanaler kopplas till den samt kallrasskydd behöver monteras i köksfläkten/imkanalen.
Hur mycket bostaden kyls ner beror på hur mycket luft som sugs ut med den kontra hur mycket luft som självdraget "suger ut".
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Det finns en variant med utedel som tar värme från uteluften precis som en "vanlig" LLVP. Har ingen personlig erfarenhet mer än att jag sneglar åt det hållet när (eller om) den 49-åriga varmvattenberedaren pajar.
Vore det inte mer ekonomiskt att koppla in en frånluftsvärmepump som får värmeväxla frånluften (som går ut via murstocken?) och sedan använda den för att värma varmvatten istället?
Det känns ju dumt att värmeväxla inomhusluft när du kan nyttja energin i luften som avgår från huset istället.
Det känns ju dumt att värmeväxla inomhusluft när du kan nyttja energin i luften som avgår från huset istället.
Der är ju en enklare frånluftsvärmepump TS skall installera.E Einh skrev:
En sak att tänka till på är att en elberedare värmer vattnet till 80-90 grader medan en värmepumpsberedare värmer till 40-50 grader med kompressor. Vid ett utbyte kan man behöva dubbla beredarvolymen, något som det inte alltid finns plats för.
Vi köpte en värmepumpsberedare med utedel. Principiellt en fin produkt.M Malinks94 skrev:
Men jag tror inte att man räkna hem den.
Nu har vi solceller och ja kör elpatron i varmvattenberedare, när vi har överskottsel. Som det skrevs innan. Kör tempen upp till 65 grader då.
I dagsläge och med facit i hand, skulle jag välja en traditionell varmvattenberedare med elpatron, och styra den så att den gör varmvatten vid låga elpriser, eller vid överskottsel om man har solceller.
Det dagarna där elen är dyrt och solen inte hjälper, gör lite ont, men i totalen är det ändå billigare än en värmepumpsberedare.
Klicka här för att svara