7 483 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Vibrationer från värmepump
Vi har ritat ett hus själva och sedan fått hjälp av arkitekt för slutfinishen. Både vi och arkitekten placerade värmepumpen mot en innervägg som har ett sovrum på andra sidan. Det blev bäst planlösning i tvättstugan på så sätt då vi fick alla skåp mot innervägg och stor sammanhängande bänkyta mot yttervägg och fönster.
Nu säger hustillverkaren att det är bäst att placera värmepumpen mot yttervägg och rekommederar ej vår placering på grund av vibrationsljud som kan höras in i sovrummet.
Vad är erfarenheten i detta forum? Kan man sätta värmepumpen gränsande mot en sovrumsvägg utan risk för störande ljud?
Detsamma gäller iofs centraldammsugaren, men den måste man ju inte köra nattetid...
Pumpen är en IVT 495 Twin. Huset har betongytterväggar och isolerade innerväggar med gips och plywood.
Mvh,
Joakim
Nu säger hustillverkaren att det är bäst att placera värmepumpen mot yttervägg och rekommederar ej vår placering på grund av vibrationsljud som kan höras in i sovrummet.
Vad är erfarenheten i detta forum? Kan man sätta värmepumpen gränsande mot en sovrumsvägg utan risk för störande ljud?
Detsamma gäller iofs centraldammsugaren, men den måste man ju inte köra nattetid...
Pumpen är en IVT 495 Twin. Huset har betongytterväggar och isolerade innerväggar med gips och plywood.
Mvh,
Joakim
Alla värmepumpsleverantörer rekomenderar att man placerar värmepump mot yttervägg. Om det blir störande eller inte är mycket individuellt. Man kan givetvis ordna extra isolering mm men man kan inte säga säkert om det räcker.
Så för att vara helt säker så är placeringen viktig. Vi flyttade vår VP så den inte står mot sovrumsväggen utan mot garaget/förrådet. Det är mycket besvärligt att flytta i efterhand och att ligga vaken i sitt sovrum i 10-20 år och fundera på varför man inte valde en annan placering är inget vidare
Better safe than sory som man brukar säga.
Så för att vara helt säker så är placeringen viktig. Vi flyttade vår VP så den inte står mot sovrumsväggen utan mot garaget/förrådet. Det är mycket besvärligt att flytta i efterhand och att ligga vaken i sitt sovrum i 10-20 år och fundera på varför man inte valde en annan placering är inget vidare
Better safe than sory som man brukar säga.
Punkt 2, kan inte hålla med dig där CarMan! Det finns mycket att tjäna med en frånluftsvärmepump, men man måste pilla lite med den för att få maximal besparing. Oftast(alltid?) så lämnar installatören pumpen med frabriksinställningar som troligen(helt säkert) inte ger optimal besparing.CarMan skrev:
Som tidigare rekommenderar jag forumen på www.varmepumpsforum.com
Klicka här för att svara
