6 283 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Placering luft-vatten värmepunp...
Vi funderar på att installera en luft-vattenvärmepunp av fabrikat AutoTerm AeroMax. Placeringen av utedelen är lite problematisk och enda lämpliga stället är cirka 10 meter från huset. Kommer detta att fungera? Finns det något max.avstånd att ta hänsyn till?
Med vänliga hälsningar,
Michael
radiator vattnet till ditt hus går ut i ute delen = vattnet kommer att kylas om det går långa sträckor utomhus = en stor nackdel!
värmepumpen måste då tilverka varmare vatten för att uppnå rätt tempratur på radiatorerna & värmepumpens verkningsgrad sjunker kraftigt, för varje grad varmare vatten den behlver tillverka.
Du komer altså få durare upvärmeningskostnad ju längre från huset värmepumpen hamnar.
här du säker på att det inte går att montera pumpen i derekt anslutning till hset, har svårt att tro att det inte finns en en lite plats runt ditt hus som inte är en dörr elle liknande.
värmepumpen måste då tilverka varmare vatten för att uppnå rätt tempratur på radiatorerna & värmepumpens verkningsgrad sjunker kraftigt, för varje grad varmare vatten den behlver tillverka.
Du komer altså få durare upvärmeningskostnad ju längre från huset värmepumpen hamnar.
här du säker på att det inte går att montera pumpen i derekt anslutning till hset, har svårt att tro att det inte finns en en lite plats runt ditt hus som inte är en dörr elle liknande.
Daikin har inte vatten till sin utedel, och kan dessutom monteras 25 meter från innedelen.teknonom skrev:
http://www.daikin.se/dainAFsite/AlthermaBroschyrNoName.pdf
ja det låter ju bra, men här har vi istället gas rör som kyls & saken blir den samma.Plexus skrev:
ute delen kompremerar gasen & den blir varm, sen ska gasen in till inne delen, för att gå genom kondensorn som är värmeväxlaren som värmer radiatorvattnet. Kallare gas = kallare vatten.
Oavsett om det är vatten eller gas, så kan man lätt isolera för minimala värmeförluster.CarMan skrev:
Jag hänvisade bara vad Daikin skriver på sitt datablad för Altherman dvs. att avstånd mellan inne/utedelen kan vara upp till 25 meter.
Hej igen!
Tack för alla svar!
Kontaktade Daikin, eftersom den lösningen lät bra och de svarade följande:
* Max rörlängd mellan utomhusdel och inomhusdel är 30 meter.
* Vi rekommenderar Daikin varmvattenberedare till vår luft/vatten värmepump av framförallt en anledning. Det är viktigt att vattenslingan från värmepumpen, temperaturgivare och elvärmare är placerade på rätt avstånd mellan varandra för att optimal drift och besparing skall uppnås.
Jag är dock inte intresserad av att byta ut min nuvarande vattenburna elpanna (6 år gammal), så det alternativet faller nog bort.
Beträffande placeringen så har vi en väldigt långsmal trädgård med en kringbyggd innergård. Det betyder att enda placeringen är en bit ner i trädgården om man inte vill ha utedelen vid uteplatsen förstås... ;D
Jag funderade också på värmeförlusterna och det måste väl vara lösbart att isolera dessa 15-20 meter? Kan man lägga kilometervis med fjärrvärmeledning måste detta väl också gå?
Återkom gärna med fler idéer och synpunkter!
Mvh
/Michael
Tack för alla svar!
Kontaktade Daikin, eftersom den lösningen lät bra och de svarade följande:
* Max rörlängd mellan utomhusdel och inomhusdel är 30 meter.
* Vi rekommenderar Daikin varmvattenberedare till vår luft/vatten värmepump av framförallt en anledning. Det är viktigt att vattenslingan från värmepumpen, temperaturgivare och elvärmare är placerade på rätt avstånd mellan varandra för att optimal drift och besparing skall uppnås.
Jag är dock inte intresserad av att byta ut min nuvarande vattenburna elpanna (6 år gammal), så det alternativet faller nog bort.
Beträffande placeringen så har vi en väldigt långsmal trädgård med en kringbyggd innergård. Det betyder att enda placeringen är en bit ner i trädgården om man inte vill ha utedelen vid uteplatsen förstås... ;D
Jag funderade också på värmeförlusterna och det måste väl vara lösbart att isolera dessa 15-20 meter? Kan man lägga kilometervis med fjärrvärmeledning måste detta väl också gå?
Återkom gärna med fler idéer och synpunkter!
Mvh
/Michael
det är klart att det går att solera rören, men du får alltid förluster & varje förlust är en stor föändring i verkningsgraden på en värmepump. fjärvärmen har också förluster, men det skiter dom i, villa ägarna betalar ju hutlösa priser, så det gårihoppsig ialla fall.teknonom skrev:Hej igen!
Tack för alla svar!
Kontaktade Daikin, eftersom den lösningen lät bra och de svarade följande:
* Max rörlängd mellan utomhusdel och inomhusdel är 30 meter.
* Vi rekommenderar Daikin varmvattenberedare till vår luft/vatten värmepump av framförallt en anledning. Det är viktigt att vattenslingan från värmepumpen, temperaturgivare och elvärmare är placerade på rätt avstånd mellan varandra för att optimal drift och besparing skall uppnås.
Jag är dock inte intresserad av att byta ut min nuvarande vattenburna elpanna (6 år gammal), så det alternativet faller nog bort.
Beträffande placeringen så har vi en väldigt långsmal trädgård med en kringbyggd innergård. Det betyder att enda placeringen är en bit ner i trädgården om man inte vill ha utedelen vid uteplatsen förstås... ;D
Jag funderade också på värmeförlusterna och det måste väl vara lösbart att isolera dessa 15-20 meter? Kan man lägga kilometervis med fjärrvärmeledning måste detta väl också gå?
Återkom gärna med fler idéer och synpunkter!
Mvh
/Michael
jag har fortfarande svårert att tro att det inte nånstans runt huset finns ett utrymme på 1x1m.
har du inte plats så kan man borra för bergvärme
Klicka här för att svara