Om det i framtiden skulle bli ett träd i närheten av en kollektorslinga vad händer då?
 
Du tänker på en markvärmeslinga?

Ingenting skulle jag påstå. Det är alltid lättare för roten att gå runt slangen än genom den, och då är det vad som kommer att hända.

Risken är nog större att någon tokstolle får för sig att gräva i närheten av din slang....
 
killride skrev:
Om det i framtiden skulle bli ett träd i närheten av en kollektorslinga vad händer då?
Samma sak som då det finns ett träd vid en avloppsrör.. ::)

Grannen har grävt upp o byt ut sin plastavloppsstam sen en björk rot ätit sej in o ordnat stopp..
 
Jag har svårt att tro att en pem-slang är jämförbar med ett 110mm avloppsrör i detta avseende.
 
förekomer det vrkligen trärötter i plastavloppsrör?

har bara hört att det kan växa i dreneringen & porösa rör.

 
CarMan skrev:
förekomer det vrkligen trärötter i plastavloppsrör?

har bara hört att det kan växa i dreneringen & porösa rör.
Nädå grannes björk klarade då plaströret...
 
PEMslangar är trycksatta och täta, upp till 4 mm tjocka. Ingen rot orkar jobba sig igenom den.
Markavlopp har små springor, tätade med mjukt gummi. Rötterna kan om man har otur leta sig in i springorna. Då rötterna växer i diameter "bänder" de upp springorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.