3 978 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Intresse för grupptalan mot Nibe???
Igår 02:00 förvandlades min Fighter 310P till en mistlur så fort kompressorn är igång. Maskinen är inköpt 2000 och det kommer väl inte som en överraskning. På vår gata med 17 nybyggda hus kring 2000 har 10 fått byta kompressor + en del annat. Mycket riktigt när jag talade med Nibe i morse så stod det klart att man var medveten om problemet med propan och dåvarande olja.
Personligen tycker jag det är helt kasst att en kompressor bara håller 5år och kostar 15.000 att byta ut. Helt sjukt, hur många dagar tar det? Någon kunnig får naturligtvis lugna ner mig angående priset, men det var vad jag fick här i morse. Enligt Nibe skulle en rabbatterad (goodwill) kompressor kosta 2000 + moms. Inte kan installation kosta över 10000?
Och ja, just nu finns det ett stort intresse.
Vår Fighter 310p packade ihop förra sommaren, efter ganska precis fem år och två månader. Försäkringsbolaget frågade om det var en 310p så fort jag sa att vår Nibe värmepump gått sönder...
Nibe säljer ersättningskompressorerna till förmånligt pris (enligt försäkringsbolaget) så totalkostnaden för bytet minskar. Tyvärr så påverkar det inte självrisken så fem loppor gick i sjön på det haveriet.
Jag tror reparatören tog två timmar på sig, varav en timme var sitta och fika under uppstarten. Tror att kostnaden utöver kompressorn var 6-7000 kr så timpengen är rätt rejäl och visst är det lustigt att propan verkar kosta som guld när det kallas köldmedium men bara en spottstyver när man eldar med det :
Ackrediterade köldmedietekniker (eller vad nu dessa kallrörmokare kallar sig) är rätt duktiga på att hålla priserna uppe. Om A/C:n på bilen rasar är det ju bara att köra till skroten med den och köpa en ny bil. Blir billigare än att laga A/C:n... Klart de gör samma sak med värmepumpar nu när det har blivit så populärt.
Men nu var det inte kylkartellen vi skulle ge oss på utan NIBE. Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att vara med på ett hörn i ett sådant här fall.
Nibe säljer ersättningskompressorerna till förmånligt pris (enligt försäkringsbolaget) så totalkostnaden för bytet minskar. Tyvärr så påverkar det inte självrisken så fem loppor gick i sjön på det haveriet.
Jag tror reparatören tog två timmar på sig, varav en timme var sitta och fika under uppstarten. Tror att kostnaden utöver kompressorn var 6-7000 kr så timpengen är rätt rejäl och visst är det lustigt att propan verkar kosta som guld när det kallas köldmedium men bara en spottstyver när man eldar med det :
Ackrediterade köldmedietekniker (eller vad nu dessa kallrörmokare kallar sig) är rätt duktiga på att hålla priserna uppe. Om A/C:n på bilen rasar är det ju bara att köra till skroten med den och köpa en ny bil. Blir billigare än att laga A/C:n... Klart de gör samma sak med värmepumpar nu när det har blivit så populärt.
Men nu var det inte kylkartellen vi skulle ge oss på utan NIBE. Och ja, jag kan mycket väl tänka mig att vara med på ett hörn i ett sådant här fall.
Klicka här för att svara