1 710 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vattenhål=bergsvärme ?
om hålet rymmer 2 kolektorslanger så ska det gå att andvända, men du megöver säkert några hundra meter jordvärme i serie om nu hust inte är litet förståss.sjalvdrag skrev:
Va sa du nu?BAS skrev:
han har 90m total djup, inte aktivt djup om jag fatta det rätt.
om man värmer en kåk med 20 000kWh i värme + hushåls el så skulle jag ialla fall montera in en pump som ger 7-8Kw vid 50 grader & dimensionera borran till att ge en min temp på KB in på 0 grader, vilket kanske motsvarar 130-140m aktivt djup.
om hans aktiva djup är 80m så behöver han 120-140m jordvärme i seria med borran för att få motsvarande temp på kb in.
----------------------------
har inga exakta uppgifter på mitt hus, men det bräknades till att den totala elförbrukningen låg på 30 till 35 000 kWh/år
Jag instalera en värmepump som gav 8,5kW vid 50 grader & en borra på 170m aktivt djup. anläggningen är viserligen överdimensionerad. Men jag har löjligt låg uppvärmningskostnad nu!
Är det 100kvm som ska värmas?sjalvdrag skrev:
Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°?
Var i landet finns huset?
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.
Är det 100kvm som ska värmas?Plexus skrev:
Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°?
Var i landet finns huset?
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]
Det är 65 kvm + övervåning och källare
Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
Huset ligger i västmanland.
Är det 100kvm som ska värmas?sjalvdrag skrev:
Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°?
Var i landet finns huset?
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]
Det är 65 kvm + övervåning och källare
Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
Huset ligger i västmanland.
[/quote]
hur varmt ska du ha i källaren.
en oisolerad källare som du förmodligen har kan dra hur mycke energi som helst = en %kW pump har jämt att göra med att endast värme källaren till +21 grader
Klicka här för att svara