1 710 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vattenhål=bergsvärme ?
om hålet rymmer 2 kolektorslanger så ska det gå att andvända, men du megöver säkert några hundra meter jordvärme i serie om nu hust inte är litet förståss.sjalvdrag skrev:
Va sa du nu?BAS skrev:
han har 90m total djup, inte aktivt djup om jag fatta det rätt.
om man värmer en kåk med 20 000kWh i värme + hushåls el så skulle jag ialla fall montera in en pump som ger 7-8Kw vid 50 grader & dimensionera borran till att ge en min temp på KB in på 0 grader, vilket kanske motsvarar 130-140m aktivt djup.
om hans aktiva djup är 80m så behöver han 120-140m jordvärme i seria med borran för att få motsvarande temp på kb in.
----------------------------
har inga exakta uppgifter på mitt hus, men det bräknades till att den totala elförbrukningen låg på 30 till 35 000 kWh/år
Jag instalera en värmepump som gav 8,5kW vid 50 grader & en borra på 170m aktivt djup. anläggningen är viserligen överdimensionerad. Men jag har löjligt låg uppvärmningskostnad nu!
Är det 100kvm som ska värmas?sjalvdrag skrev:
Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°?
Var i landet finns huset?
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.
Är det 100kvm som ska värmas?Plexus skrev:
Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus?
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]
Det är 65 kvm + övervåning och källare
Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
Huset ligger i västmanland.
Är det 100kvm som ska värmas?sjalvdrag skrev:
Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote]
Det är 65 kvm + övervåning och källare
Har ej kört Elpanna, eldat ved nu pellets
Panntempraturen brukar ligga på 70 grader med en shuntning på omkring 1 av 10.
Vad framledningstempraturen blir vet jag inte.
Huset ligger i västmanland.
[/quote]
hur varmt ska du ha i källaren.
en oisolerad källare som du förmodligen har kan dra hur mycke energi som helst = en %kW pump har jämt att göra med att endast värme källaren till +21 grader
Klicka här för att svara