Byggahus.se

VP i drift, lite funderigar.

1. A
    Medlem · 22 inlägg

anze

Medlem
    I veckan så monterades då bergvärmepumpen in och startades. En Thermia Diplomat Optimum 6 och borrhåll på 140m.

Leverantören ställde in den på rumstemp 20 grader och kurvan på 38 grader och så skulle det stå ett tag sa han och att jag sedan skulle börja justera kurvan så att det verkligen blir 20 grader inne och att inställd rumstemp på pump blir det samma i huset. Verklig rumstemp blev med de inställningarna 23 grader. Tog ner kurvan till 37 grader idag för att kolla vad som händer, skall dock vänta ett dygn innan nästa justering. Vad brukar vara "normal" inställning, nån här som använder denna pump och kan berätta? Vad skall en grad temp sänkning på utgående vatten till radiatorena göra i rumstemp. Självklart beror det på huset skick men på en höft ungefär?

Borde det inte gå att kolla på pumpen hur många kw den dragit sedan den kom i drift eller under en tidsperiod? Skulle vara intressant att få det specat.
    Hur mycket ström kan man säga att pumpen förbrukar då den går i drift?

Lite frågor som nån kanske kan svara på om ni har tid och kunskap.

Tack på förhand.

//Andreas

2. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem

Re: VP i drift, lite funderigar.

Läste på ctc sida att om framledningstempen sänks 3-4° gör det ca 1° på innetempen

3. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Hej,

Har själv en Thermia Diplomat 6 (ej optimum) som installerades för två år sedan.

3 grader på kurvan motsvarar 1 grad på rumstemperaturen.

Det är svårt att ställa kurvan vid mildväder då allt annat värmealstrande i huset som TV, datorer, lampor etc i % täcker en stor del av värmebehovet.

Gör lite grov justeringar nu men först när det smäller till och vi får 10-15 minus så kan du ställa den optimala kurva. Sedan vid -5, 0 och +5 så knäcker du kurvan. Om inte installatören visat dig så se i instruktionsboken hur du gör.

Normal kurva skulle jag gissa ligger mellan 35-40 grader.

Har du inte satt in en rumsgivare så är det något jag förodar att du uppgraderar med. Ger både energibesparing samt jämnare rumstemperatur.

Föreslår även att du tittar in på:
    http://www.varmepumpsforum.com

4. A
    Medlem · 22 inlägg

anze

Medlem

Frågade ang rumsgivare och det var något som dom avrådde från, alla som jag pratade med innan vi bestämde oss för Thermia avrådde till det. Det var IVT och CTC jag pratade med. Men pris p åen sådan uppdatering ligger på vilket pris då? Mycket jobb?

Har runt -5 nu här i Sundsvall och det skall tydligen vara under de förhållandena man skall göra inställningen om jag fattad rätt?

Hur mycket behöver man "knäcka" kurvan mellan -5 till +5?

//Andreas

5. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Hittade denna topic på tidigare länkad forum ang att knäcka kurva.:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10817.0

Ang. hur mycket finns det inget svar på. Det beror bla på hur mycket värmealstrande grejor du har i hemmet. Hur många ni är etc.

Grundkurvan du ställer in är framledningstemperaturen till radiatorer vid 0 grader (i ditt fall 38 grder). När temperaturen ökar/minskas ute så justerar VP framledningen efter kurvan.

Nja... jag skulle nog fortfarande säga att du skall till -10-15 innan du kan ställa kurvan rätt. Kan endå behövas justeras någon grad när det sjunker till -20-25 grader. . -5 är ju fortfarande inom området för att knäcka.

Det var första gången jag hört någon avråda från innegivare !!!???
    Vet inte hur övriga fungerar med innegivaren till Thermia är ett kompliment till utegivaren. Fortfarande styrs framledningen efter kurvan och yttertemperaturen. Men innergivaren justerar kurvan. För varje grad som innertemperaturen skiljer mot vad man har inställt så ändras framledningstemperaturen med upp till 4 grader (beror vad man ställt in). Dvs är det 0 grader ute och man har inställt 38 i kurvan och 4 grader i justering och temperaturen inne skulle ligga 1,5 grader över inställt värde så justeras kurvan ner till 32 grader. Därför är det en fördel att man eftermonterar efter man har "hittat" inställningen för kurvan.
    Så bla när solen skiner in, man har lite folk hemma eller eldar i en kamin så hjälper innegiveren till att hålla en jämn temperatur samt spara energi.

Vet inte vad den kostar då min installatör "bjöd" på den när vi förhandlade pris men den är nog inte helt gratis. Är inte enbart en givare utan även en manöverenhet.

6. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem

Shuntstyrningar som styrs av ute temp rekomenderas det att det ska vara ca -15° då man ställer in kurvan sen knäcker man kurvan/fin justerar man kurvan vid +-5°

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.