MathiasS skrev:
Var har du monterat framledningsgiveren i dina försök?

Jag har förmig att du har flyttat din givare. Men jag är imot att flytta givare, deta kommer bara leda till att man går ett steg närmare fast kondensering. vi vill bara öka volymen, inte köra upp tanken i en viss tempratur.

Alla namn upptagna skrev:
CarMan så här gjorde jag. Under 12 dagar körde jag min 1130-8 flytande mot bara 40m² betonggolv. VV i förrådsberedare, 120l med 380l mantel. Resultat ca 20 starter per dag med en sammanlagd gångtid av 1,5h varav ca 1h för VV. Totalt 6,3 kWh per dygn. Separat mätare för VP + extra CP. Gångtid vid värmekörning 2 min 15 sek.

Därefter ytterligare 12 dygn, med liknande utetemp, men golvvärmen shuntades ut (26°) från VV-tankens mantel (ca 50°). Resultat  ca 3 starter per dag, samma gångtid, och 6.7 kWh per dygn.

Varför blev det inte mycket bättre i andra försöket?? Huvudorsaken är naturligtvis att den första halvminuten av varje körning ger ett obetydligt energibidrag och med så korta gångtider blir denna del alltför stor, procentuellt.
Inför nästa sommar finns en 120 liters tank att köra ihop med golven i källaren. Med flytande kondensering. Skall bli intressant.
Har du en gångtid på 2 minuter !!!!
du har din pump totalt felinställd !!!

har du köpt en 8kW pump, för att värma 40 m2? Du måsta missat att tala om nått, eller så har nån lurat dig totalt.

Din pump avger ungefär 8,8kW när den gör 35 gradit vatten & den drar då ca1,9 kW
Detta ger ett COP på 4,6

när din pump gör 50 gradit vatten drar den 2,2kW & levererar 7,1 kW
Då blir COP bara 3,2

Så vist är det stor skilnad på att köra fast eller flytande kondensering (förutsat att man ställer in grejorna rätt!!!)

CarMan skrev:
Jag har förmig att du har flyttat din givare. Men jag är imot att flytta givare, deta kommer bara leda till att man går ett steg närmare fast kondensering. vi vill bara öka volymen, inte köra upp tanken i en viss tempratur.
Jag vet att du är emot att flytta givare, men du har inte sett hur det fungerar med givaren på orginalplats här i huset. Det finns en gräns för hur mycket det är vettigt att prata pappersteorier på internet...

Att säga nej till saker av principiella skäl blir tillslut tjatit - ibland behöver man flytta givare eller tillochmed använda termostater. Utan att pumpen är "totalt felinställd". Att uttrycka sig så kategoriskt om saker som inte undantagslöst är sant är onödigt.

Dessutom, efter de diskussioner jag haft med Nibe om just givarplaceringen skulle jag säg att det är fel att INTE flytta givaren om man har en volymtank.

CarMan skrev:
Har du en gångtid på 2 minuter !!!!
du har din pump totalt felinställd !!!

har du köpt en 8kW pump, för att värma 40 m2? Du måsta missat att tala om nått, eller så har nån lurat dig totalt.

Din pump avger ungefär 8,8kW när den gör 35 gradit vatten & den drar då ca1,9 kW
Detta ger ett COP på 4,6

när din pump gör 50 gradit vatten drar den 2,2kW & levererar 7,1 kW
Då blir COP bara 3,2

Så vist är det stor skilnad på att köra fast eller flytande kondensering (förutsat att man ställer in grejorna rätt!!!)
CarMan, man vill bara sucka.

Jag har inte blivit lurad och har inte VP felinställd. Jag har inte heller missat att tala om nått. Om du läst hela tråden så framgår det klart att källarhörnan bara utgör en liten del av huset (17%) och att det är ett känt problem att värma en liten del av ett hus (ofta källare) under sommaren med en VP som är dimensionerad för en avsevärt större yta. När större delen av raddarna i huset och därmed vattenvolymen stängs av i ett sommarvarmt hus kan inga inställningar i världen ge vettiga gångtider och en acceptabel framledningstemperatur. Förlänger du gångtiderna så rusar framledningstemp obönhörligt i höjden.
Vid normal uppvärmning blir skillnaden mellan flytande och fast kond. stor men med den knepiga komfortvärmen i källarhörnan blir den obetydlig.
För övrigt levererar pumpen sommartid 11,5 kW (vid +12/35°), COP=5,75, och det gör inte problemet enklare. ( Vid +12/50° får vi 10,5 kW och COP=4,2)

Jag har inte blivit lurad och har inte VP felinställd. Jag har inte heller missat att tala om nått. Om du läst hela tråden så framgår det klart att källarhörnan bara utgör en liten del av huset (17%) och att det är ett känt problem att värma en liten del av ett hus (ofta källare) under sommaren med en VP som är dimensionerad för en avsevärt större yta. När större delen av raddarna i huset och därmed vattenvolymen stängs av i ett sommarvarmt hus kan inga inställningar i världen ge vettiga gångtider och en acceptabel framledningstemperatur. Förlänger du gångtiderna så rusar framledningstemp obönhörligt i höjden.
Vid normal uppvärmning blir skillnaden mellan flytande och fast kond. stor men med den knepiga komfortvärmen i källarhörnan blir den obetydlig.
För övrigt levererar pumpen sommartid 11,5 kW (vid +12/35°), COP=5,75, och det gör inte problemet enklare. ( Vid +12/50° får vi 10,5 kW och COP=4,2)

Just så ja.

jag förstod aldrig att dit Expriment bara var en "sommarkörning"
jag kör själv mitt badrum sommartid på yttermanteln på vvb:n

men trådskaparen är väll inte ute efter at köra en mindre yta sommartid = infon är ointresant för honom.

MathiasS skrev:
Jag vet att du är emot att flytta givare, men du har inte sett hur det fungerar med givaren på orginalplats här i huset. Det finns en gräns för hur mycket det är vettigt att prata pappersteorier på internet...

Att säga nej till saker av principiella skäl blir tillslut tjatit - ibland behöver man flytta givare eller tillochmed använda termostater. Utan att pumpen är "totalt felinställd". Att uttrycka sig så kategoriskt om saker som inte undantagslöst är sant är onödigt.

Dessutom, efter de diskussioner jag haft med Nibe om just givarplaceringen skulle jag säg att det är fel att INTE flytta givaren om man har en volymtank.

JAg förstår inte varför du tar så illaupp. jag på peka bara att man helst inte ska flytta givaren, ita att det var förbjudet.
som jag skrev så kommer man ha en högre temp ut, än vad man kan se på givaren & kan lura sig på det.

för övrigt så hjälper ju inte denna diskution trådskaparen, då hans system inte ser ut så.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.