9 107 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Nybygge - vilken värmepump ?
Byte FLVP mot Bergvärme med mina förutsättningar enl. ovanståendeWeeBe skrev:
Pay-off-tid (antal år inkl ränta): 32,2 ÅR
Det du CarMan
Enda argumentet för bergvärme är frikylan, i ärlighetens namn så hade det inte varit så dumt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag läste att frikyla med jordvärme hade lite svårare att kyla i slutet av sommaren då jorden blivit uppvärmd, då tycker jag att det omvända borde gälla vintertid (att den blir mindre effektiv i slutet av vintern) givetvis drabbas bergvärmen av samma sak men i mindre grad...CarMan skrev:
Denna fråga ej till Carman:
Ok, det går alltså att kyla med luft/vatten, kör man med ett vattenbatteri i tillluften då som man kan göra med bergvärme (ska visst inte vara så effektivt , har jag för mig) , eller med fläktkonvektorer (mer effektivt) ? För kyla golven vill man ju inte ;D
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag vill ju helst ha ett ftx aggregat, så är det någon som hört talas om någon som kopplat in en frånluftsvärmepump EFTER ett ftx aggregat? (luften är väl då ca 10% svalare som jag fattat det, alltså ca 3 grader kallare?)
Så kan man tex ha ftx, comfortzone och en ytvärmeslang endast avsedd för frikyla ihop med fläktkonvektorer?
Så kan man tex ha ftx, comfortzone och en ytvärmeslang endast avsedd för frikyla ihop med fläktkonvektorer?
Aquainverer, Daikin althema & Airwell klarar av kyla Airwell kräver dock lite modifiering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden