Byggahus.se

IVT490 - enbart tillskott

1. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7
    I manualen för IVT490 står följande att läsa:

Enbart tillskott
    Vid vissa tillfällen kan det vara lämpligt att köra värmepumpen som en
    elpanna, vilket innebär att kompressordelen kopplas ur.
    1. Tryck på högerknappen en gång och vrid ratten tills Inställningar för
    tillskott visas.
    2. Tryck på högerknappen och Val av funktion enbart tillsk. visas.
    3. Tryck ytterligare en gång på högerknappen och Enbart tillskott? visas.
    4. Välj Ja och du ser OK som tecken på att valet är genomfört.

Kör enbart med fjärrvärme som tillskott (elpatron helt urkopplad). När gäller denna tumregel som nämns ovan? Vid vilka vissa tillfällen menas? Skulle man göra detta så borde det ju innebära att pannan drar mindre el...

2. K
    Medlem Nivå 4

Re: IVT490 - enbart tillskott

Även om du kör med fjärrvärme som spets så kan jag inte se att det skulle vare billigare än att värmepumpen återvinner frånluften. Kör du din pump!

Med vissa tillfällen kan jag bara tänka mig vid byte avk kompressor eller om ventilationen av någon anledning måste stoppas.
    Det kan ju tänkas att man vill stoppa ventilationen i samband med industribränder eller andra olyckor då allmänheten uppmanas att hålla sig inne med dörrar och fönster stängda. :-?

3. H
    Medlem Nivå 5

Hej

Jag körde min 490 twin på bara elpatron i början beroende på att jordvärmeslingan ej var nergrävd så då gick det inte att köra på vp. Ett alternativ på tillfälle.

Mvh Honken

4. F
    Medlem Nivå 2

Hej,
    Vi är precis på gång att bestämma form av uppvärmning i vårt hus som ska snickras upp under våren/sommaren. Har funderat på IVT490 i kombination med fjärrvärme.

Hur upplever du att det funkar och är det ekonomiskt OK att använda fjärrvärme som tillskott istället för elpannan? Vi har en fast avgift på fjärrvärme på ca 3000 per år och funderar därför på om det är värt att koppla på fjärrvärmen...

5. M
    Medlem Nivå 3

Jag har samma dilemma, fjärrvärme eller IVT490. Efter vad jag hört så är det inte värt att ansluta fjärrvärme (42000:- för vår del) och IVT490. Utan det är bättre att välja det alternativ som är mest ekonomiskt. Om man nu kan välja bort fjärrvärme (inte alla som har det alternativet)

För dom pengarna som fjärrvärmen kostar att ansluta får man aldrig igen. Om man nu väljer att att ha båda.

6. F
    Medlem Nivå 2

Kommunen har i vårt fall gjort så att man får fjärrvärmen med tomten, på köpet. I andra områden i närheten har man inte fått kombinera exempelvis FVP med fjärrvärme men nu har man tydligen ändrat sig och tillåter att kombinera flera system. Vi betalar alltså inget för själva anslutningen, utan det är bara den fasta avgiften per år som gäller.

Kan det vara ekonomiskt lönsamt att köra med både fjärrvärme och IVT490 om man som vi, bara betalar de 3000 extra för att få fjärrvärme?

Alternativet för vår del är att dra in fjärrvärme men inte använda den öht (= inte ens ha årsavgiften utan bara en "dum" växlare som står och samlar damm) eftersom själva tomtpriset faktiskt blir lägre om vi drar in det än om vi står utanför.