anette_jonas skrev:
Uträkningarna som hus företaget gör tar ju ej med hur vi badar att vi gör åt med 290l 5gånger per vecka när barnen badar.
Jo, om barnen badar så mycket så tar ni säkert hem investeringen :-) Om jag hade varit i er situation så hade jag nog dubbelkollat med en auktoriserad VP installatör för att få ytterligare en kalkyl. Mest för att få en "second oppinion". Kanske inte är alla husleverantörer som får till sina kalkylerna när det gäller val av VP ;-)

Någon som vågar spekulera i hur länge en VP kan förväntas hålla, t.ex. en Nibe 640P eller CE50? Räknar ni med 8, 10, 12, 15 år eller mer? Jag läste om någon som fick problem efter 9 år, men ska man se det som en generell regel eller ska den pumpen klassas som ett måndagsexemplar?

Redigerat:
Vi har kollat med Mjöbäck och 2 VVS konsulter olika alternativ för vårt hus bygge. Vi har räknat på bergvärme med frånluftsmodul också men det skulle kosta 80 000 + borrning och ge oss en energianvändning som ligger på 40,2kWh/kvm år. Sen har vi också räknat med hur vi lever i dag för att få mer riktiga värden. Alla tre får fram samma info när vi väljer Comfortzon så kommer vi lätt också klara de nya kraven som kommer. Så rådet till oss har varit en Comfortzon för vårt hus sen om vi skall välja en CE50 med ackumulator tank eller en CE65 det blir samma kost och då tar ju CE65 mindre plats installations mässigt så vi väljer troligen den. För Bergvärmen kommer vi aldrig att räkna hem för de tror att det är ca 20 års livslängd på en pump vet ej om det stämmer. Så vi räknar på 15 till 20 år.

anette_jonas: Perfekt, då har ni både hängslen och livrem så då är det ju inget tvivel om att CD50 är bäst för er :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.