Hej

Vad skall köldbärartemperaturen ligga på inkommande från borrhålet så här års dvs endast vid varmvattentillverkining? De med ytjordvärme har betydligt högre värd så här års kan jag tänka. Mitt borrhål ligger på 200m och borde inte temperaturen ligga ganska konstant så långt ner så länge som man inte tar ut för mkt effekt dvs runt 5grader året runt?

/Mikael

många faktorer som ska vara med o bestämma, men några plusgrader ska du ha i alla fall. är det kallare än +3 grader så låter det konstigt

CarMan skrev:
många faktorer som ska vara med o bestämma, men några plusgrader ska du ha i alla fall. är det kallare än +3 grader så låter det konstigt
Hej

Då kompressorn gått ett tag så kan köldbärar temperaturen hamna runt ca 5grader. Det kan ju vara så att mitt ny borrade (1vecka gammalt) 201m hål inte kommit igång riktigt ännu.

Då pumpen gått ett tag och skall klämma upp de sista gradera på varmvattnet så ser man att effektbehovet på pumpen går upp från 1000w upp mot 2700w. Det är tur att jag hängt upp fler element allt för att sänka framledningstemperaturen.

Vad brukar man ställa för yttertemperatur då VP skall börja producera värme till RAD? Jag la in 16grader till att börja med, beror ju en hel del på husetsegenskaper förståss.

Mvh

Mith

bara för att hålet är långt så kommer du inte få det varmare än ca5 grader, därimot sjunker det inte så långt ned på vintern.
har du långt hål kan du ibland se att värmepumpen är mer inefektiv när den värmer de sista graderna på vamvatnet (då kan borran bli varmare, eller ialla fall få ett lägre delta-T)

jag har inte rört min gräns för när husvärme ska börja produseat, den står på default, vet inte vilken temp det är, är nånstans där kring 16-17 grader, eller tillomed 18 ???
oavsett vilket så kommer ju pumpen bara värma en kort stund o sen inte förbruka så mycke av energin = flera timmar innan den värmer igen, om n pumpen börjar at värma tidigare än vad huset igentligen behöver.

CarMan skrev:
bara för att hålet är långt så kommer du inte få det varmare än ca5 grader, därimot sjunker det inte så långt ned på vintern.
har du långt hål kan du ibland se att värmepumpen är mer inefektiv när den värmer de sista graderna på vamvatnet (då kan borran bli varmare, eller ialla fall få ett lägre delta-T)

jag har inte rört min gräns för när husvärme ska börja produseat, den står på default, vet inte vilken temp det är, är nånstans där kring 16-17 grader, eller tillomed 18 ???
oavsett vilket så kommer ju pumpen bara värma en kort stund o sen inte förbruka så mycke av energin = flera timmar innan den värmer igen, om n pumpen börjar at värma tidigare än vad huset igentligen behöver.
Mark och sjövärme borde vara effektivare än ett djupt borrhål åtminstone då det är varmare än 5gr i mark och sjö. Dvs vid sjövärme borde det ju kunna vara mot 20grader köldbärare in en varm sommardag. Det borde krävas mindre effekt att värma varmvatten i det läget mot mitt djupa berghål som altid håller kring 5gr..

/Mith

Ja sjövärme är grymt!
markvärme ger bra värme på sommaren, då man bra gör varmvatten, men man kan ju ha en swimingpool !!!

CarMan skrev:
Har detta verkligen med långt hål att göra?
Att brine blir varmare (lägre delta-T) beror väl på att pumpen tar mindre effekt från berget när den producerar varmt vatten (mot slutet av uppvärmningen när vattnet är varmt). Detta p.g.a. att pumpen har lägre verkningsgrad (COP) vid högre temperaturer, plus att pumpen då även drar mer el.

T.ex. Nibe 1230-8:
Vid 0/35C så drar den 1,66kW och ger 8,22kW. Detta blir 6,56kW från brine/berget.
Vid 0/50C så drar den 1,93kW och ger 6,97kW. Detta blir 5,04kW från brine/berget.

När den värmer varmvatten direkt efter att värmt elementen så tar den mindre effekt från brine och tempen på brine stiger då lite.

du har rätt att det bara har med vilken efekt pumpen tar.
men med ett klent hål så kyler fortfarande pumpen ner hålet så kraftigt att du inte ser skilnaden.

ellt effektivare hål återhämtarsig snabbare o du hinner att se skilnaden i tempratur när pumpen tar mindre energi från hålet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.