Mina ungar har köpt ett hus med en nyinstallerad IVT luft/vatten vp. De två badrummen och en tvättstuga ventileras med en gemensam kanalfläkt som släpper ut luften direkt till kråkorna. Jag funderar på om det går att släppa ut ventilationens varma luft till värmepumpen, och blir det någon positiv effekt av detta? Och vad är nackdelarna förutom möjligen dålig lukt vid vissa tillfällen?

Luften som släpps ut innehåller så mycket vatten att det blir isbildning på utedelan (jag har själv gjort det med luft/luft värmepump).
Det behöver inte betyda att det blir för mycket is, beroende på luft/vattenvärmepumpens kapacitet. Du spar inte heller så mycket energi på anordningen.

Ok. Något förslag på hur utnyttja denna "spillvärme" till rimlig kostnad?

Det finns nog inget sätt till rimlig kostnad, om man med med "rimlig" menar att det någonsin kan löna sig ekonomiskt. Har man värmepump blir i stort sett alla andra energisparande åtgärder förlustaffärer om man ser på det krasst ekonomiskt. Det man kan göra är att installera ett ventilationssystem med värmeväxlare (FTX), men som sagt det lär inte löna sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.