Tjena! Vill börja med att be om ursäkt om jag skriver i fel avdelning!

Jag har en Nibe city från 2005 (köpte huset av en åkare som körde pannan på diesel såklart) som borde hålla i många år till med tanke på att den bara är ca 4 år gammal. Har pratat med några rörläggare som jag träffar på jobbet ibland och de säger att jag kan köpa en utedel och en elektronikbox och koppla ihop dessa med min befintliga panna och på så sätt få en luft/vatten värmepumpsanläggning. Killarna som jag snackat med säger att jag får betala ca 50000-55000kr istället för närmre 100000kr som det skulle kosta om jag slängde ut pannan och installerade en ny komplett luft/vatten anläggning. Den enda nackdelen ska vara att jag inte får riktigt samma verkningsgrad som på en ny komplett anläggning.

Någon här som gjort nått liknande?

Ingen?

Massor av folk har gjort det, det kallas dockning.
Man dockar en värmepump till befintlig anläggning. Får du det gjort för 50 000 är det väl helt ok prismässigt.

C
Får du det för 50000 är det mycket mycket bra prismässigt sett, fråga var du kan skriva på. Det är nämligen mindre än vad bara materialet kostar.

Nej, det är inte mindre än vad materialet kostar.
Men det är billigt helt klart.

En luft/ vatten kostar kring 35 000 och installationsmaterial brukar sällan kosta mer än 5000.
Möjligen tillkommer 7000 kr för en mer avancerad styrning om man vill ha det.

Oki verkar finnas lite kunskap om detta! Verkar 50000kr vara billigt?

Hej!

Jag har precis fått inmonterat en Fujiutsu luft/vatten. Den är dockad till min gamla kombipanna med en enkel värmeväxlare och en pumpstyrning. Alltihop för 35.000 inklusive montage och rot-avdrag. Funkar kanon.

//Lars

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.