1 148 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Er åsikt om denna Nibe1145 offert
Jag hittade en firma som var trevliga samt öppna för alternativt tänkade, kunde installera nästa vecka samt borra om två veckor...
Har väntat någon vecka på att få deras offert och nu är den här, lite dyr sådan men...
=============================================================
* Leverans och montering utav 1145-8 klp med exp-kärl och c-pump.
--------------------------------------------------------------------------
* 1st UKV 200
* 1st VPA 300/200
* Borrning 200m ("om ytterligare behov för att uppnå 200 aktivt tillkommer 280,30kr inkl moms per meter")
* 6 meter foderrör (om ytterligare krävs tillkommer 646,90kr meter inkl moms, inte bra, vissa säger att det är 16meter till berg fast de bor högre än mig iofs)
* Installation som sker 6 meter från gamla pannans placering
* avsättning för framtida radiatorer i pannrum (jag hade sagt till andra våningen på huset iofs men...)
* Vi förutsätter att befintlig el (huvudsäkr) räcker
* el inkoppling för vår installation ingår och ledningsdragning från elcentral ca 14m dimensionerat för 20a säkring. (detta visade sig nog inte alls behövs, i efterhand såg jag att jag hade rätt dragning och behöver bara förlänga 6meter i pannrummet, borde kunna sänka priset eller få fler tjänster för pengarna)
* håltagning genom sockel/yttervägg
* ett luftningstillfälle av radiatorer i samband med vp-installation ingår. (bara ett??)
* containerkostnaad för borrkax ingår
ingår inte:
- miljödeponeringsavgifer
- asbestsanering
- injustering/omjustering av befintlig värmeanläggning
- reparation av demonterade kablar/rör
- leverans och montering ny radiator i pannrum (glömde påpeka att jag behövde några ju...fats kan ju instalera själv om de dratt rören)
- Flyttning av inkommande vattenledning (haha, han minns kanske att jag ville flytta huvudkranen)
Pris: 190.705kr inkl moms före rotavdrag
Total arbetskostnad 30%: 57.211,50kr
och möjligt att utnyttja rotavdrag med: 28.606kr
Möjligt nettopris: 162.099kr
Hujja... 40-60tusen mer än de andra... Vissa justeringar kan man ju kanske göra, 200 meter djupet kanske... Att gå ner i tankvolym gör ju inte mycket skillnad... kanske kan kolla efter annan borrare... kanske kan chansa och köpa maskinerna själv och få problem med nekande VVSare sen när de krånglar - där är största besparingsmöjligheterna så som jag ser det...
Pratade med en annan firma som hade dåligt med tid men han sa ungefär 130 med 160meter borr och utan arbetstanken..
Alternativt att jag kanske pratar med dem ifall jag kunde få fler tillägg i priset.
+avloppsmonteringen
+flytten av huvudkranen
+att det är förberett för inkoppling av 3 vattenkranar
+att det är förberett för 3 radiatorer i garaget... och ledning dragen upp till andra våningen..
+då jag egentligen inte behöver dra helt nytt kablage utan kan förlänga befintliga är inte det stora eljobbet nödvändigt, däremot kan de få dra någon enklare lösning så jag får ström till tvättmaskinen...
Samtliga + är enkelt att utföra då jag dels förbereder det mesta samt att jag har 2meters torpagrund under huset så de behöver inte krypa för huvudkranen...
Har väntat någon vecka på att få deras offert och nu är den här, lite dyr sådan men...
* Leverans och montering utav 1145-8 klp med exp-kärl och c-pump.
* 1st UKV 200
* 1st VPA 300/200
* Borrning 200m ("om ytterligare behov för att uppnå 200 aktivt tillkommer 280,30kr inkl moms per meter")
* 6 meter foderrör (om ytterligare krävs tillkommer 646,90kr meter inkl moms, inte bra, vissa säger att det är 16meter till berg fast de bor högre än mig iofs)
* Installation som sker 6 meter från gamla pannans placering
* avsättning för framtida radiatorer i pannrum (jag hade sagt till andra våningen på huset iofs men...)
* Vi förutsätter att befintlig el (huvudsäkr) räcker
* el inkoppling för vår installation ingår och ledningsdragning från elcentral ca 14m dimensionerat för 20a säkring. (detta visade sig nog inte alls behövs, i efterhand såg jag att jag hade rätt dragning och behöver bara förlänga 6meter i pannrummet, borde kunna sänka priset eller få fler tjänster för pengarna)
* håltagning genom sockel/yttervägg
* ett luftningstillfälle av radiatorer i samband med vp-installation ingår. (bara ett??)
* containerkostnaad för borrkax ingår
ingår inte:
- miljödeponeringsavgifer
- asbestsanering
- injustering/omjustering av befintlig värmeanläggning
- reparation av demonterade kablar/rör
- leverans och montering ny radiator i pannrum (glömde påpeka att jag behövde några ju...fats kan ju instalera själv om de dratt rören)
- Flyttning av inkommande vattenledning (haha, han minns kanske att jag ville flytta huvudkranen)
Pris: 190.705kr inkl moms före rotavdrag
Total arbetskostnad 30%: 57.211,50kr
och möjligt att utnyttja rotavdrag med: 28.606kr
Möjligt nettopris: 162.099kr
Hujja... 40-60tusen mer än de andra... Vissa justeringar kan man ju kanske göra, 200 meter djupet kanske... Att gå ner i tankvolym gör ju inte mycket skillnad... kanske kan kolla efter annan borrare... kanske kan chansa och köpa maskinerna själv och få problem med nekande VVSare sen när de krånglar - där är största besparingsmöjligheterna så som jag ser det...
Pratade med en annan firma som hade dåligt med tid men han sa ungefär 130 med 160meter borr och utan arbetstanken..
Alternativt att jag kanske pratar med dem ifall jag kunde få fler tillägg i priset.
+avloppsmonteringen
+flytten av huvudkranen
+att det är förberett för inkoppling av 3 vattenkranar
+att det är förberett för 3 radiatorer i garaget... och ledning dragen upp till andra våningen..
+då jag egentligen inte behöver dra helt nytt kablage utan kan förlänga befintliga är inte det stora eljobbet nödvändigt, däremot kan de få dra någon enklare lösning så jag får ström till tvättmaskinen...
Samtliga + är enkelt att utföra då jag dels förbereder det mesta samt att jag har 2meters torpagrund under huset så de behöver inte krypa för huvudkranen...
Redigerat:
Syrran har fått offert på 136800 + 8000 för bergvärme istället för jordvärme och isåfall + 560 kronor metern för foderröret. Detta för en 1245-10, inklusive bortforsling av befintlig 70-talspanna med pelletsbrännare. +4000 för sanering och bortforsling av oljetank i pannrummet. Som dessutom innehåller 160 liter olja. Möjligen lite dyrt, men det blir 180-200 meter borra då också, iochmed att det är en skapligt stor kåk (224 kvadrat).
Klicka här för att svara