3 806 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Dålig cirkulation bergvärme
Vi har ett 1 1/5 planshus. Värmeslingan på övervåningen blir inte varm. Jag har luftat elementen och det finns vatten i expansionskärlet. Finns det ngn som vet vad det kanbero på att det inte blir ngn värme där uppe. I övriga huset fungerar det bra
Hej
Hoppas det löst sig.
Steg 1 (rätt systemtryck) Jag gissar att när du säger att du har vatten i expansionskärlet så menar du att du har öppet kärl och att du fyllt tills det kommer vatten ur skvaller röret då du först måste se till att du har rätt tryck i systemet borde ligga runt 0,8 bar om du har ett två våningshus oavsett om du har ett öppet expansionskärl eller slutetexpansionskärl.
Steg 2 är att om du gjort någon förändring i systemet som kan göra att det enklare cirkulerar nere än uppe, jag fick ett liknande fenomen när jag monterade in ett större element på neder våningen innan jag strypt in det via retur kopplet.
Steg 3 fungerar cirkulationspumpen som den ska?
/Mit
Hoppas det löst sig.
Steg 1 (rätt systemtryck) Jag gissar att när du säger att du har vatten i expansionskärlet så menar du att du har öppet kärl och att du fyllt tills det kommer vatten ur skvaller röret då du först måste se till att du har rätt tryck i systemet borde ligga runt 0,8 bar om du har ett två våningshus oavsett om du har ett öppet expansionskärl eller slutetexpansionskärl.
Steg 2 är att om du gjort någon förändring i systemet som kan göra att det enklare cirkulerar nere än uppe, jag fick ett liknande fenomen när jag monterade in ett större element på neder våningen innan jag strypt in det via retur kopplet.
Steg 3 fungerar cirkulationspumpen som den ska?
/Mit
Jag hade samma problem när jag flyttade in i mitt hus, det visade sig att det var enrörssystem i huset, men ett element var bytt, och där blev det ett tvårörskoppel, så när man stängde det elementet stannade hela slingan. Det var bara att hålla det elementet öppet så fungerade det igen.
Klicka här för att svara