Hallå.

Som rubriken lyder - hur bra skulle det fungera att ställa utedelen till en luft/luft pump inne i en krypgrund ca 40kvadrat och 1,7m takhöjd.
Tanken är att pumpen ska stödvärma källaren för att på ett ganska billigt sätt öka temperaturen.

Skulle utedelen markant sänka temperaturen i krypgrunden?
som det är i nuläget så ligger temp i krypgrunden på vintern ungefär runt +10 grader.

Annars så får det bli direktverkande elelement.

Det var bara en ide som slog mig men det kanske är så att den drar ner temperaruren väldigt snabbt i krypgrunden?

Om du inte vill ha ett frysrum är det inte bra att stänga in en utedel. Största delen av värmen som innedelen ger tas från utedelen.

Okej det var det jag misstänkte.
Jag har ungefär 16-18 grader i källaren nu med befintligt värmesystem min tanke var att pumpen skulle skjuta till upp till kanske 20 grader.
Men pumpen kanske måste gå så pass mycket endå så att det blir frysrumseffekten?

Kan du inte ställa utedelen ute? Verkar tråkigt att ha kallt och blött i krypgrunden.

Jo visst kan jag göra det, men anledningen är att det är inte speciellt snyggt att ha en ute.
Kanske kunde tänka mig att ha den ute om jag skulle använda den till något mer, vad ska man säga, nytta.
Utan nu var det så att i "hallen" i källaren så saknas det ett element så jag bör kompletera med någon typ av värmekälla för att kunna bibehålla ett bra klimat i hela källaren.

Då slog tanken att man kanske kunde få ett billigt sätt att skjuta till värme men slippa det dåliga att det inte ser så bra ut.
det får bli ett elelement eller att jag går på befintliga vattensystemet.

Men då vet jag att det är kört, tackar för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.