7 056 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
KB-F 50gr !! vad är fel ?
Hej, det började kännas lite kallt inne. Kollade menyerna och ser att KB-F är 50gr (blinkade) och KB-R 5(-8).
Inte ska det stå 50 gr. !??! vad kan va fel?
Nibe 1225, borrat 150m, golvvärme, 167m2, har funkat i ca 1år nu
DD
Inte ska det stå 50 gr. !??! vad kan va fel?
Nibe 1225, borrat 150m, golvvärme, 167m2, har funkat i ca 1år nu
DD
Har den gått på extra tillskottsel? Cirkulationspump som inte fungerar riktigt, finns det vätska i expansionskärlet eller är det enbart felaktig givare?
Felaktig givare borde inte påverka fuktionen men inte ett ovanligt fel på många pumpar att det de går sönder eller att det bildas kondens och vatten i dem.
Nu när det varit kalla kraftiga nordliga vindar så kan temperaturen sjunka även inomhus om du inte har en inomhusgivare, utomhusgivaren klarar inte nedkylningskompensering av den kalla vinden.
Felaktig givare borde inte påverka fuktionen men inte ett ovanligt fel på många pumpar att det de går sönder eller att det bildas kondens och vatten i dem.
Nu när det varit kalla kraftiga nordliga vindar så kan temperaturen sjunka även inomhus om du inte har en inomhusgivare, utomhusgivaren klarar inte nedkylningskompensering av den kalla vinden.
Redigerat:
Hej Anders tack för svar !
Nej, den har ej gått på tillskottsel alls (har stängt av den funktionen)
Utegivaren visar +3gr, låter rimligt (bytte den för ett halvår sen då den visade åt skogen)
"utomhusgivaren klarar inte nedkylningskompensering"
-aha, vi bor ett väldigt blåsigt område, så den orsaken har jag märkt, men ej tänkt på sambandet tidigare
Cirkulationspumpen-ska kolla ikväll, det hörs lite om den går antar jag?!
Låter som troligt fel/det första jag ska kolla.
Återkommer !
Tack så länge.
DD
Nej, den har ej gått på tillskottsel alls (har stängt av den funktionen)
Utegivaren visar +3gr, låter rimligt (bytte den för ett halvår sen då den visade åt skogen)
"utomhusgivaren klarar inte nedkylningskompensering"
-aha, vi bor ett väldigt blåsigt område, så den orsaken har jag märkt, men ej tänkt på sambandet tidigare
Cirkulationspumpen-ska kolla ikväll, det hörs lite om den går antar jag?!
Låter som troligt fel/det första jag ska kolla.
Återkommer !
Tack så länge.
DD
Hej, Luckyman.
Menar du utegivaren eller är det andra givare vi pratar om?
(har ingen innegivare)
DD
Menar du utegivaren eller är det andra givare vi pratar om?
(har ingen innegivare)
DD
Redigerat:
Vill bara bekräfta att det definitivt är givaren som är trasig.
Har själv en NIBE 1225 och hade exakt samma fel (plus likadant fel på utegivaren).
Vår pump är bara 6 månader så det verkar inte vara någon jättekvalitet på dessa givare....
De kom snabbt och bytte den på garantin i alla fall så nu har vi värme igen
Har själv en NIBE 1225 och hade exakt samma fel (plus likadant fel på utegivaren).
Vår pump är bara 6 månader så det verkar inte vara någon jättekvalitet på dessa givare....
De kom snabbt och bytte den på garantin i alla fall så nu har vi värme igen
Nu har jag fått samma problem fast på både KB-f & KB-r, KB-f står konstant på 50º medans KB-r sjunker från 50º-46º när VP startar. Så jag antar att båda givarna är trasiga?
Är det någon som vet hur givarna sitter fast? Jag kände längs KB-röret, och det verkar vara en rörhylsa som givaren går in i, och som i sin tur är lödd på KB röret? Är det isssåfall bara att dra ut givaren eller sitter den skruvad också? Jag har en 1225 pump.
Är det någon som vet hur givarna sitter fast? Jag kände längs KB-röret, och det verkar vara en rörhylsa som givaren går in i, och som i sin tur är lödd på KB röret? Är det isssåfall bara att dra ut givaren eller sitter den skruvad också? Jag har en 1225 pump.
Enl min rörmok så är det bara en termometer på kb:n, alltså ingen givare som är viktig för funktionen. Den behöver alltså nödvändigtvis ej bytas, det är jätte krångligt/trångt, så den blev ej bytt..............
DD
DD
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Borrhålet fryser troligen för många men det är KB som inte får frysa och det beror hur mycket sprit det är i vattnet.
Så någon betydelse har det nog att givaren fungerar.
Protte
Så någon betydelse har det nog att givaren fungerar.
Protte
Om KBn fryser löser lågtryckspressostaten och pumpen larmar på typ Larm Lågtryck eller nått liknande. Givarna kan ha en viss betydelse vid eventuell felsökning tex så man kan se checka av tex diffrerenstempen. Men då handlar det i princip bara om nyinstallerade värmepumpar. När väl allt fungerar är KBtempen helt ointresant för funktionen.
Klicka här för att svara