så fort det blir -18 el kallare så ger den ingen värme alls drar kall luft från den.

jag ringde han som sålde den och han sa det var normalt och att den sen återstartar vid -13 grader, och vi har nu -14 men den går inte,

så om det nu håller sig runt -14 hela veckan kommer den inte starta och vi kommer frysa ihjäl.

trodde dessa pumpar var effektiv till mins -25 iaf?

det är va pappa sa deras gjorde, den gav lite värme vis -26 ute,

så det måste ju va fel på våran el?

Nejdå det är inget fel er pump. Sanyon stänger av vid ca. -20 grader och startar igen vid -16 grader. Om den inte vill starta så stäng av den och vänta 5 minuter och starta den sedan. Då bör den starta utan problem.

Blev du inte informerad om hur pumpen fungerar när du köpte den?

Har ni bara luftvärmepump?? Backup i form av el-element som fyller på värmen när luftisen inte räcker till är ett måste.

_ap_
lånar tråden lite.

Vi har en Sanyo luft/luft i vårat fritidshus som stöd till direktelen.

Den har gått på kyl läge i sommar och nu när vinern kom på värme såklart.

Efter ca 2mån isade ute delen igen totalt, då var det kallt ca -20* så
jag lämnade skiten och har inte brytt mig så mycke förens ihelgen.'
Då åkte jag dit (-5*) och försökte starta den, när man startar varvar den upp och försöker tillverka värme i ca 5min sen förmodar jag att den vill avfrosta och det är då allt blir tyst.

På andra pumpar jag sett pyser och låter det lite sen blir ju ute "slingan" varm och så börjar den om efter en viss avrinnings tid.

Men min bara dör, några ideer om vad det kan vara?
Är det någon ide att ringa kyltekniker eller finns det något jag kan göra/kolla själv?

Prova med att ändra till kyla. Sen värme. Växla 4-5 gånger. Det hjälpte min foma som stod stilla i4 mån.

En L/L VP kan inte användas som enda värmekälla. De är oftast mest effektiva vid +7 gr utomhus. Vid minus temp sjunker deras COP ner till 1. Vissa stängs av för att skydda kompressorn! Därför ett annat värmekälla är ett måste vid låga temperaturer!

_ap_
kamilenski skrev:
En L/L VP kan inte användas som enda värmekälla. De är oftast mest effektiva vid +7 gr utomhus. Vid minus temp sjunker deras COP ner till 1. Vissa stängs av för att skydda kompressorn! Därför ett annat värmekälla är ett måste vid låga temperaturer!

Är det verkligen bra att kompressorn stannar helt när det är kallt?

På en Panasonic vi också har stannar aldrig kompressorn, även vid -30* knallar den på, visst den värmer ju nästan inget men jag har hört att dom aldrig kan förbrukan mer än dom ger.
Sant?

Vill man bli klokare på det med pumpar, rekommenderar jag varmepumpsforum.

Där kan killarna ge råd och tips. Har hjälp mig ett antal gånger!

Har den isat igen så måste du avisa den manuellt. Använd riktigt hett vatten eller het ånga. Stäng först av pumpen och bryt strömmen till den innan du börjar.

_ap_
tompas11 skrev:
Har den isat igen så måste du avisa den manuellt. Använd riktigt hett vatten eller het ånga. Stäng först av pumpen och bryt strömmen till den innan du börjar.
Skojar du, så ska det väl inte vara?

Mina funderingar är om det finns något relä eller liknande som sköter själva avfrostningen är trasigt.
Men förmodligen ligger väl allt sådant i kretskortet.

Tipset att köra kyla är just nu mest intressant, då ska ju ute delen bli varm, funkar inte de heller är det väl bara ringa kyltekniker.

Nää jag skojar inte. Har själv två LLVP, Sanyo och Panasonic. När vi denna vinter haft så låga temperaturer så klarar inte pumparna av att avfrosta ordentligt, trots att reklamen lovar att de är "anpassade för Nordiskt klimat." Sanyon har jag avisat manuellt med ånga/hett vatten två gånger och Panasonicen har jag avisat fyra gånger. Så innan du ringer kyltekniker testa att avfrosta manuellt.

_ap_
tompas11 skrev:
Nää jag skojar inte. Har själv två LLVP, Sanyo och Panasonic. När vi denna vinter haft så låga temperaturer så klarar inte pumparna av att avfrosta ordentligt, trots att reklamen lovar att de är "anpassade för Nordiskt klimat." Sanyon har jag avisat manuellt med ånga/hett vatten två gånger och Panasonicen har jag avisat fyra gånger. Så innan du ringer kyltekniker testa att avfrosta manuellt.
Det kan inte ska va så, jag har även en Panasonic på ett annat ställe som gått
4 vintrar (här uppe!) utan att jag gjort något, förutom hackat bort isen under den.

Den köpte jag via nätet billigt, enda "anpassningen" på den är en värmekabel i tråget.

Ingen av mina pumpar har värmekabel i tråget.
Sedan är det skillnad på olika. Vad jag menar är att här lite längre söderut så har vi betydligt fuktigare luft än norröver. Detta innebär att pumparna får jobba i ett betydligt svårare klimat vad det gäller avfrostning. Visst kan man tycka att de borde vara anpassade för detta men så är tyvärr inte fallet för närvarande.

_ap_
Nu är mina pumpar ca 10km från varandra så om en funkar och den andra inte tycker jag att det är skit kvalité på den som inte funkar.

En sak är ialla fall säkert, värmepumps "snacket" är inte riktigt sant alla gånger...

En värmepump som inte klarar av att avfrosta sig själv, den pumpen är det något fel på !
Normalt reverserar pumpen när den frostar av utomhusdelen, reverserar innebär att den "vänder" flödet av kylmedium, så att det varma kylmediet pumpas ut genom utomhusdelen. Det finns inget annat sätt av avfrosta som kommer i närheten av effektivitet och snabbhet.
Min pump, en gammal Panasonic, har aldrig krånglat när det gäller avfrostning, har funkar klockrent i alla år, den är nog 15+ vid det här laget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.