Jag ska installera bergvärme och har tagit in några offerter. I dessa har jag fått olika förslag på var borrhålet ska vara. Några vill lägga det mitt i garageinfarten och sen dra kollektorslangen in till garaget där pumpen kommer stå. Detta kommer innebära att asfalten kommer grävas upp och att jag måste flytta på trappan till tvättstugan. Det ligger även en brunn och dess avloppsrör som kan komma vara "i vägen" för kollektorslangen. Några har förslagit att lägga borrhålet i gräset ett par meter från bostadshuset och sedan dra kollektorslangen in under huset i krypgrunden för att sedan komma ut i garaget. Bostadshuset och garaget ligger i vinkel. Att lägga det i gräset gör att det är lättare att återställa marken samt att om det skulle bli något strul med hålet så slipper man ta upp asfalten igen.
Det jag nu har börjat fundera på är om jag drar kollektorslangen i krypgrunden kan det så påverka miljön där. Att det blir kondens runt kollektorslangen som gör det fuktigare där. Just nu är det lite för fuktigt i krypgrunden och jag ska dränera runt huset i sommar. Någon som har nån erfarenhet av liknande installation?
Det jag nu har börjat fundera på är om jag drar kollektorslangen i krypgrunden kan det så påverka miljön där. Att det blir kondens runt kollektorslangen som gör det fuktigare där. Just nu är det lite för fuktigt i krypgrunden och jag ska dränera runt huset i sommar. Någon som har nån erfarenhet av liknande installation?
Bästa svaret
kan du rita en skss över tomt & husets plasering?
Gräva upp asfalten o allt annat som verkar bli struligt låter dumt.
Jag har ingen erfarenhet alls av att dra rören i krypgrunden, men man kan ju dra dom inne i en källare eller uppvärmd tvätstuga, så varför skulla man inte kunna dra dom i krypgrunden? Dom ska ju givetvis issoleras om dom dras där, o det med fukt tät issolering, då blir det ingen kondens.
Gräva upp asfalten o allt annat som verkar bli struligt låter dumt.
Jag har ingen erfarenhet alls av att dra rören i krypgrunden, men man kan ju dra dom inne i en källare eller uppvärmd tvätstuga, så varför skulla man inte kunna dra dom i krypgrunden? Dom ska ju givetvis issoleras om dom dras där, o det med fukt tät issolering, då blir det ingen kondens.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om man ordnar med avrinning från slangen så kommer slangen att fungera som avfuktare och det blir torrare i krypgrunden. Låter det baklänges? Det är bara ren fysik.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
ja det är ju sant, man man vill nog ändå ha slangen isolerad. Fins tisk att det blir is på slangen annars o då kanske avrinnngen funkar sämre.
man har ju som sagt slagner inomhus utan problem, så en krypgrund ska ju inte vara nått problem.
man har ju som sagt slagner inomhus utan problem, så en krypgrund ska ju inte vara nått problem.
Tack för era kommentarer.
Här kommer en bild som visar de två varianter av dragningar som är diskuterade. Den röda är den som borras i gräsmattan och dras i krypgrunden. Den oranga är den som ligger mitt i garageinfarten och dras under trappan och sen in i garaget.
Jag ska se till att kollektorslangarna isoleras ordentligt om det dras den vägen.
Här kommer en bild som visar de två varianter av dragningar som är diskuterade. Den röda är den som borras i gräsmattan och dras i krypgrunden. Den oranga är den som ligger mitt i garageinfarten och dras under trappan och sen in i garaget.
Jag ska se till att kollektorslangarna isoleras ordentligt om det dras den vägen.
Vi har installerat bergvärme med slangar delvis i krypgrund. Det man kan göra är att lägga färdigisolerade slangar, många borrare använder dem ändå då de lägger slang mellan borrhålet och värmepumpen.
Oisolerade slangar skulle jag inte rekommendera.
Oisolerade slangar skulle jag inte rekommendera.
Tjälen går djupare ner i marken vid en snöfri plats t.ex uppfarten, kanske bättre då me gräsmattan!
Min kollektorslang ville jag dra genom källaren men det avrådde installatören så jag grävde runt, ca 30 meter omväg från ena hålet, kanske 7 meter till andra där de går in direkt i pannrummets vägg!
Min kollektorslang ville jag dra genom källaren men det avrådde installatören så jag grävde runt, ca 30 meter omväg från ena hålet, kanske 7 meter till andra där de går in direkt i pannrummets vägg!
vi har 20 m i krypgrunden, det är inga problem men den måste kondensisoleras ordentligt! vi ska lägga på mer isolering för i höstast när det var fuktig luft ute var det kondens på rören... men nu i vinter när det är torrare luft är det lugnt.
så inga problem, se bara till att väga av upphängningarna så att rören lutar svagt uppåt hela vägen till pumpen..
sen att inte dra inomhus.... heller inga problem, dock krävs riktigt bra isolering som är diffusionstät...
så inga problem, se bara till att väga av upphängningarna så att rören lutar svagt uppåt hela vägen till pumpen..
sen att inte dra inomhus.... heller inga problem, dock krävs riktigt bra isolering som är diffusionstät...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden