16 528 läst ·
22 svar
17k läst
22 svar
Inställningar Nibe 1245?
Sida 1 av 2
Vi har en Nibe 1245 i vårt nybygge. Gick på elpatron fram till 4 janari. Nu är kollektorerna installerade och systemet fungerar bra.
Jag har försökt att läsa inlägg här men har svårt att få någon helhetsbild.
Hus: 174 kvm ca 20 grader
Garage: 50 kvm ca 18 grader
Borrdjup: 150 m
Pump: Nibe 1245 8kw
Golvvärme i både hus och garage (kulvert).
Termostater ingick i golvvärmepaketet (ej installerade)
Försöker att ställa in fördelarna så att temperaturen blir jämn i hela huset (har gått bra).
Vilka övriga inställningar bör jag se över?
ca 24 starter/dygn
Var kan jag läsa mer om gradminuter, delta mm?
Ge gärna boktips eller länkar som ger vägledning kring hur man kan optimera inställningar
Jag har försökt att läsa inlägg här men har svårt att få någon helhetsbild.
Hus: 174 kvm ca 20 grader
Garage: 50 kvm ca 18 grader
Borrdjup: 150 m
Pump: Nibe 1245 8kw
Golvvärme i både hus och garage (kulvert).
Termostater ingick i golvvärmepaketet (ej installerade)
Försöker att ställa in fördelarna så att temperaturen blir jämn i hela huset (har gått bra).
Vilka övriga inställningar bör jag se över?
ca 24 starter/dygn
Var kan jag läsa mer om gradminuter, delta mm?
Ge gärna boktips eller länkar som ger vägledning kring hur man kan optimera inställningar
fortsätt att köra utan termostatter
Kör delta-t på varma sifan på 8 grader & 3 på kalla sidan.
sen får man kolla lite hur fort pumpen värmer ditt vatten (har du lite vatten värms det snabbt, o man vill inte att tempraturen ska bli hög)
men man vill o andra sidan inte heller ha för många starter, så det är en lite avvägning här.
försök att hamna på 20 starter/ dygn eller färre, brukar funka med 100 på gradmiutrarna, men jag vet inte om det funkar att ändra dina gradmiutrar för elpatron tillräckligt mycke på just din pump, dom måste altid ökas om du ökar dom andra gradminutrarna
Kör delta-t på varma sifan på 8 grader & 3 på kalla sidan.
sen får man kolla lite hur fort pumpen värmer ditt vatten (har du lite vatten värms det snabbt, o man vill inte att tempraturen ska bli hög)
men man vill o andra sidan inte heller ha för många starter, så det är en lite avvägning här.
försök att hamna på 20 starter/ dygn eller färre, brukar funka med 100 på gradmiutrarna, men jag vet inte om det funkar att ändra dina gradmiutrar för elpatron tillräckligt mycke på just din pump, dom måste altid ökas om du ökar dom andra gradminutrarna
Jag kollade inställningarna idag. Tydligen har pumpen haft i genomsnitt 36 starter/dygn. Pannan var ställd på -60 gradminuter. Jag ändrade det till -100 grader.
Vi bor inte i huset ännu och därför har jag inte startat FLM:n. Jag har en avfuktare och alla ventiler i huset halvöppna. Det gör huset mer energisnålt än när vi bor där och ventilerar huset enligt rekommenderade värden.
Temperaturen är ställd på 19,5 grader, men innegivaren visar alltid 21 grader. Varför ligger temperaturen 1,5 grad över det önskade? Jag prövade att flytta ner värmekurvan till 4 idag (-1).
Jag har fortfarande inte förstått vad Delta T är..... När kompressorn går ser jag att det är en temperaturskillnad på in/ut på cirka 3 grader. Tar in 3 gradig vätska och släpper ut 0 gradigt.
Vi bor inte i huset ännu och därför har jag inte startat FLM:n. Jag har en avfuktare och alla ventiler i huset halvöppna. Det gör huset mer energisnålt än när vi bor där och ventilerar huset enligt rekommenderade värden.
Temperaturen är ställd på 19,5 grader, men innegivaren visar alltid 21 grader. Varför ligger temperaturen 1,5 grad över det önskade? Jag prövade att flytta ner värmekurvan till 4 idag (-1).
Jag har fortfarande inte förstått vad Delta T är..... När kompressorn går ser jag att det är en temperaturskillnad på in/ut på cirka 3 grader. Tar in 3 gradig vätska och släpper ut 0 gradigt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har Delta-T något att göra med skillnaden mellan framledningstemp och returtemp?
Häör har vi ett fel !
pumoen styr inte mot innegivaren, så den får absolut inte vara inkopplad fören du har lyckats justera in radiatoreystem & värmepump ens kurva & paralallfröskjutning till 100%, det är först efter detta du kan koppla in innegivaren !!!
Det räcker med att gå in i mnyn o ställa rumskompensering på 0 så är inne givaren bort kopplad.
pumoen styr inte mot innegivaren, så den får absolut inte vara inkopplad fören du har lyckats justera in radiatoreystem & värmepump ens kurva & paralallfröskjutning till 100%, det är först efter detta du kan koppla in innegivaren !!!
Det räcker med att gå in i mnyn o ställa rumskompensering på 0 så är inne givaren bort kopplad.
Elpatron står på -400 (förinställt från fabriken).
Du menar att jag ska koppla ur innegivaren och justera pumpen utifrån det. Sedan koppla in innegivaren.
Igår när solen lyste gick värmen upp till cirka 22,5 grad och pumpen forsatte att kalla på värme.
Jag kopplar ur innegivaren i morgon och gör nya justeringar på tisdag.
Tänkte ställa kurvan på 5 och -3 i justering.
Du menar att jag ska koppla ur innegivaren och justera pumpen utifrån det. Sedan koppla in innegivaren.
Igår när solen lyste gick värmen upp till cirka 22,5 grad och pumpen forsatte att kalla på värme.
Jag kopplar ur innegivaren i morgon och gör nya justeringar på tisdag.
Tänkte ställa kurvan på 5 och -3 i justering.
Igår såg jag att den rekommenderade framledningstempen inte stämde överens med det som gick ut i slingorna. Rekommenderad stod på 27-28 och uttemp låg på 31-32.
det är ju så den jobbar liksom, ligger under börvärdet en viss tid tills gradminuter uppnåtts, sen jobbar den med full effekt över börvärdet om den klarar det, annars går ju eltillskott in om den inte gör detbergstrollet skrev:
ja bort med inne givaren, sen tar det nog en hel vinter innan du fått rät strypning på ala golvvärmeslingor & hita rätt kurva o parallelförskjutning. så inne givare kan du inte koppla in fören nästa vinter.
(gör du inte så här o gör det grundligt så funkar det inge vidare)
(gör du inte så här o gör det grundligt så funkar det inge vidare)