6 802 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Frågor ang Nibe 1210-7kw
Sida 1 av 2
Bor i enplansvilla med källare från 1972,115m2 per plan. En nibe 1210-7kw (borrdjup 125m) värmer upp huset sen 2003 ,vi värmer upp 230m2+ garage på 28m2.
2vuxna och 2barn.
Vi har legat mellan ca 13000-15000kwh om året sen 2003 ink hushållsel.
Nu till mina funderingar!
Det verkar som att pumpen eller borrhållet är underdimensionerad, pga att på vintern så ligger Kb-f på minus 1-2 grader, Kb-r minus 6-7grader och så brukar tillsatsvärmen hoppa i redan vid ca minus 8-10grader kallt.
Kan man göra nån inställning på pumpen för att få den gå lite bättre på vintern, har nu provat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen till Köldbäraren för att se om temp på kb-f höjs men det verkar som att det inte blir nån större skillnad men jag får väl låta det gå ett tag?
Om man ändrar grad-min blir det nån skillnad för tillsatsvärmen då?
Har kurvlutning 7 och ratten på minus 1,det är jämnast temp inne då,hade kurvlutning 9 men det blev så ojämn värme inne då.
Kom gärna med tips på vad man kan göra för att få pumpen lite mer effektiv...trots att den är underdimensionerad,har ingen lust att borra nytt hål eller att byta pump
2vuxna och 2barn.
Vi har legat mellan ca 13000-15000kwh om året sen 2003 ink hushållsel.
Nu till mina funderingar!
Det verkar som att pumpen eller borrhållet är underdimensionerad, pga att på vintern så ligger Kb-f på minus 1-2 grader, Kb-r minus 6-7grader och så brukar tillsatsvärmen hoppa i redan vid ca minus 8-10grader kallt.
Kan man göra nån inställning på pumpen för att få den gå lite bättre på vintern, har nu provat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen till Köldbäraren för att se om temp på kb-f höjs men det verkar som att det inte blir nån större skillnad men jag får väl låta det gå ett tag?
Om man ändrar grad-min blir det nån skillnad för tillsatsvärmen då?
Har kurvlutning 7 och ratten på minus 1,det är jämnast temp inne då,hade kurvlutning 9 men det blev så ojämn värme inne då.
Kom gärna med tips på vad man kan göra för att få pumpen lite mer effektiv...trots att den är underdimensionerad,har ingen lust att borra nytt hål eller att byta pump
Gradminuter: Om du tillåter ett väldigt stort underskott finns ju risken att pumpen inte hinner ikapp tillräckligt snabbt och då drar igång elpatronen. Håller du dig i närheten av standardinställningarna lär ju dock inte detta vara problemet.
125m är rätt kort och det finns ju en risk att det aktiva borrdjupet är avsevärt mindre. Och då är hålet för litet.
Att ha ett par köldgrader på inkommande kb ger ju vad jag förstår en 5-6% lägre effekt jämfört med specifikationen så det är ju något att undvika. Att cirkulera köldbäraren långsammare kommer ge en ännu större diff och det är redan för mycket. 3-5grader diff ska man sträva efter.
På värmebärarsidan ska du sträva efter 5-10 graders temperaturfall.
Det mest troliga är väl ändå att ditt hus vintertid förlorar mer energi än ditt borrhål kan leverera.
Om det är ekonomiskt försvarbart att förbättra isoleringen för att minska förlusterna istället för att ösa på med elpatron kan man ju fundera över...
125m är rätt kort och det finns ju en risk att det aktiva borrdjupet är avsevärt mindre. Och då är hålet för litet.
Att ha ett par köldgrader på inkommande kb ger ju vad jag förstår en 5-6% lägre effekt jämfört med specifikationen så det är ju något att undvika. Att cirkulera köldbäraren långsammare kommer ge en ännu större diff och det är redan för mycket. 3-5grader diff ska man sträva efter.
Det mest troliga är väl ändå att ditt hus vintertid förlorar mer energi än ditt borrhål kan leverera.
Om det är ekonomiskt försvarbart att förbättra isoleringen för att minska förlusterna istället för att ösa på med elpatron kan man ju fundera över...
Jag tycker inte det låter så farligt!!!
Du ska ha 3 graders skillnad mellan KB-F & KB-R, så du ska höja farten, men föst ska du göra rent smutsfiltret, på både KB & VB.
du ska ha alla radiatorer på fullt, alltså inte styra dom med termostater.
det är kurvan & paralellförskjutningen som bestämmer din inomhustempratur
Du ska ha 3 graders skillnad mellan KB-F & KB-R, så du ska höja farten, men föst ska du göra rent smutsfiltret, på både KB & VB.
5-10 graders temperaturfall hur kollar man upp det?MathiasS skrev:Gradminuter: Om du tillåter ett väldigt stort underskott finns ju risken att pumpen inte hinner ikapp tillräckligt snabbt och då drar igång elpatronen. Håller du dig i närheten av standardinställningarna lär ju dock inte detta vara problemet.
Det mest troliga är väl ändå att ditt hus vintertid förlorar mer energi än ditt borrhål kan leverera
borde jag egenligen inte ha ett ganska varmt hus pga att jag har kurvalutning 7 och inte 9 som är rekomenderad där vi bor, eftersom 9 kräver högre framledningstemeratur mot 7 ? å andra sidan så har vi ju inte så bra fönster samt att vinden skulle behöva tillägsisolera så det finns nog en del att tjäna där.
Kollade på pumpen igår så blev jag och fundera lite om Vb-f det stod Vb-f 38 (33) när den slog av pumpen, ska den verkligen ligga 4grader över det värde som står inom parentes?
Köld och värmebärartemperaturer ser du i displayen. Bara att trycka "pil-ner".
Att det vbf är högre än specat betyder att du har haft ett underskott, dvs pumpen producerar lite varmare vatten för att snabbare få upp tempen i huset till den specade nivån. Det är så reglering baserat på gradminuter fungerar.
Att det vbf är högre än specat betyder att du har haft ett underskott, dvs pumpen producerar lite varmare vatten för att snabbare få upp tempen i huset till den specade nivån. Det är så reglering baserat på gradminuter fungerar.
CarMan skrev:Jag tycker inte det låter så farligt!!!
Det är väl en anledning till att jag inte har bryt mig om pumpen innan så mycket,har ju inte gjort över med så mycket kwh om året... i mina ögon sett, men man vill ju ha så lite som möjligt i kostnad på värmen
En dum fråga kanske men jag måste ställa den i alla fall,vad gör det om man har större diff mellan Kb-f & Kb-r är inte det bra eller är det för att man skickar tillbaka för kallt så det kyler hålet? hur som helst så får jag höja farten igen!
När man ska göra rent smutsfiltret hur går man tillväga då? man vill ju inte få källarn full med vatten samt få hålet tömt
Skulle man kunna prova att höja TS-min som ligger som undermeny till grad-min,för att få elpatronen att hoppa i senare , värdena nu är Vp-min 60 ,Ts-min 300.
MathiasS skrev:Köld och värmebärartemperaturer ser du i displayen. Bara att trycka "pil-ner".
Hur man kollar i displayen vet jag
Ok, då missförstod jag din fråga.
Du vill ha ett temperatur fall över din radiatorkrets på 5-10 grader. Dvs skillnaden i temperatur på vattnet (värmebärare, VB) som åker ur pumpen och det som kommer tillbaka från dina element ska vara 5-10grader. Dessa värden kan du läsa av i menyn genom att titta på VBf och VBr. Det funkar på samma sätt för köldbäraren (KBf och KBr).
Du vill ha ett temperatur fall över din radiatorkrets på 5-10 grader. Dvs skillnaden i temperatur på vattnet (värmebärare, VB) som åker ur pumpen och det som kommer tillbaka från dina element ska vara 5-10grader. Dessa värden kan du läsa av i menyn genom att titta på VBf och VBr. Det funkar på samma sätt för köldbäraren (KBf och KBr).
Jag skulle ställa värdet för det underskott vid vilket elpatronen startar till något så stort som möjligt. När du angivit ett för stort underskott märker du det genom att pumpen inte orkar hålla rätt temperatur i huset.trasan skrev:
Som kuriosa kan nämnas att jag har ett lika stort hus som du ungefär, byggår 47 men tilläggsisolerat överallt och jag har inte kört en minut elpatron sedan pumpen installerades. Med rätt förutsättningar räcker 7kW långt!
Ok,då är jag medMathiasS skrev:Ok, då missförstod jag din fråga.
Får prova det.MathiasS skrev:Jag skulle ställa värdet för det underskott vid vilket elpatronen startar till något så stort som möjligt. När du angivit ett för stort underskott märker du det genom att pumpen inte orkar hålla rätt temperatur i huset.
Som kuriosa kan nämnas att jag har ett lika stort hus som du ungefär, byggår 47 men tilläggsisolerat överallt och jag har inte kört en minut elpatron sedan pumpen installerades. Med rätt förutsättningar räcker 7kW långt!
Fuskigt
Ja det tror jag med. Iofs kan ett stort vattenflöde i hålet mer än väl kompensera för borrdjup men så verkar det ju inte vara hos dig.trasan skrev:
Jag har nu efter en lång period av rätt kallt väder 0 eller 1grad på kbin och -2 på väg ut. Men värre än så blir det inte och det är jag glad för. Solinstrålning i söder gör att pumpen egentligen inte behöver gå alls på dagarna.
Jag sa inte att den inte gick. Sa bara att den inte behöver gå....
Eftersom solen är svårreglerad och det inte räcker med att stänga av pumpen så drar jag ner persiennerna istället och pumpen får göra som den vill... Det är bara några veckor på våren som detta är ett problem - senare på våren står solen högre och taket skuggar.
Ändrade tillbaka till läge 2 på cirkulationspumpen, så nu skiljer det 3grader igen.CarMan skrev:
jag upprepar mig igen ,hur går man tillväga när man ska göra rent smutsfiltret?