jag föredrar om vi ar en pump i taget = en tråd för varje andvändare

det sår väldigt mycke i andvändarmanualen.

Nu har jag ställt pumpen på 120 gradminuter och hamnar på ca 21 starter/dygn. Finns det något annat jag kan göra?

Vilken temperatur bör ingående kollektor ligga på från borran?. Är det vanligt att den är högre ibörjan när kompressorn drar igång och sjunker allteftersom innan det slår av (gradminut 0)?

C
bergstrollet skrev:
Nu har jag ställt pumpen på 120 gradminuter och hamnar på ca 21 starter/dygn. Finns det något annat jag kan göra?

Vilken temperatur bör ingående kollektor ligga på från borran?. Är det vanligt att den är högre ibörjan när kompressorn drar igång och sjunker allteftersom innan det slår av (gradminut 0)?
Ja det är normalt, du tar ju ut energi ur hålet, så temperaturen sjunker allt eftersom, sen ökar den lite igen när kompressorn stannar. Vad som är normalt temperaturmässigt är svårt att säga, men det är bra om det inte kb-in går under 0, även om det finns väl fungerande anläggningar där den ligger på -1, -2 rentav.

Det är väl så att köldbärarpumpen bara går när kompressorn går, och ju längre tid mellan starterna du har, desto mer kommer givaren för kollektorn värmas av rumstemperaturen, sen när det startar sjunker det ned mot aktuell temperatur.
Hur FLM påverkar detta vet jag inte, men då lär man väl ha lite extra varmt i början.

Nu har jag justerat in slingorna så temperaturen är förhållandevis jämn i hela huset (lite varmare på toaletten). Nu har jag kopplat in innegivaren igen och nu fungerar det perfekt. Den känner av innetemperaturen och gör att pumpen ändrar värdet på framledningstempen.

Så istället för att som med rumstermostaterna slå av på så sänker pumpen värdet automatiskt. Tyvärr har man en trög betongplatta. Med Träbjälklag hade det varit ännu bättre.

Ska fortsätta att justera nästa vinter när vi flyttat in.

låter kanon!!!

du kan ju höja till 5 eller 6 på rumskempensering, kanske det kan hjälpa till lite mot den tröghet du har i plattan?

hur ligger du till mad starter/ dygn ?

Just nu ligger jag på 15 starter. Det beror nog till stor del på det "soliga" vädret. Ställde gradminuter på 120.

Jag har inte riktigt fått klart för mig hur rumskompenseringen fungerar. Just nu står den på (1.0). När jag ändrar värdet t ex 0.2 så påverkas framledningstempen mycket mer ca 3-4 grader. Måste läsa på mer om det, men bygget tar så mycket tid så man slits mellan alla "plikter".

Det finns mycket att lära om värmesystem/pumpar mm. Kommer nog följa pumpen mer noggrannt när vi flyttat in i juni. Har legat på en förbrukning på 1400 Kwh 1 januari - 28 februari (men då förbrukar vi inget varmvatten, ingen hushållsel eller ventilerar med FLM). Jag värmer dock garaget (50 kvm) till runt 18-20 grader. Så nu är jag ganska nöjd, men det kan säkert gå att optimera systemet lite till. Tack för alla tips!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.