34 604 läst ·
23 svar
35k läst
23 svar
Hjälp! Ger snart upp IVT-pumpen!
Sida 1 av 2
Har sedan snart tre år tillbaka installerat en IVT Nordic converter luft-luftvärmepump i fritidshuset. Redan efter första säsongen märktes ingen skillnad på elförbrukningen mot tidigare då vi värmt upp huset med direktverkande el.
Dessutom beter sig pumpen konstigt: Ställer in den på auto, varmluft samt 20 grader. Den går igång på fullt blås, men efter ett tag stannar den av helt. Temperaturen sjunker till 16-17 grader, så går den igång igen. Ibland har jag noterat att utedelen är nerisad när den stannar (vid ca -8till -10 grader ute.) Aldrig går den ner till mindre blås när temperaturen är uppnådd.
Kallade montören för felsökning, men de kom, sa att vi ställt in den fel (fast vi gör exakt som vi ska) och sa att det måste vara någon annan elmaskin som drar mer ström nu än tidigare, för den SKA spara energi. Fick betala nästan 1000:- för felsöket.
Nu känner jag mig riktigt blåst men vet inte hur jag ska gå vidare. Leverantören dumförklarar mig och jag vill inte betala mer pengar för att de ska köra hit och säga att allt är som det ska.
Tips, någon?
/Kajsa
Dessutom beter sig pumpen konstigt: Ställer in den på auto, varmluft samt 20 grader. Den går igång på fullt blås, men efter ett tag stannar den av helt. Temperaturen sjunker till 16-17 grader, så går den igång igen. Ibland har jag noterat att utedelen är nerisad när den stannar (vid ca -8till -10 grader ute.) Aldrig går den ner till mindre blås när temperaturen är uppnådd.
Kallade montören för felsökning, men de kom, sa att vi ställt in den fel (fast vi gör exakt som vi ska) och sa att det måste vara någon annan elmaskin som drar mer ström nu än tidigare, för den SKA spara energi. Fick betala nästan 1000:- för felsöket.
Nu känner jag mig riktigt blåst men vet inte hur jag ska gå vidare. Leverantören dumförklarar mig och jag vill inte betala mer pengar för att de ska köra hit och säga att allt är som det ska.
Tips, någon?
/Kajsa
Prova med att ställa den på värme (heat), högsta fläkthastighet och öka börvärdet till 28 grader. Alla pumpar frostar igen på utedelen, det är därför den måste avfrosta med jämna mellanrum. Avfrostningen sker oftare om det är fuktig luft.
Ställ den på värme (heat) och max fläkt för bästa ekonomi.kajsali skrev:
Det är inte så att den helt enkelt stannar för att avfrosta utedelen, vilket kan behövas upp till ungefär en gång per timme som mest om det är fuktigt ute.kajsali skrev:
Har du dragit ner elradiatorerna så att värmepumpen verkligen står för uppvärmningen och inte bara tar det lugnt för att den tycker att det verkar rätt varmt ändå?
God cirkulation så att luften från innedelen verkligen når hela huset och värmepumpen inte bara står för uppvärmningen i en liten del av huset?
Öppet runt utedelen så den får ny luft hela tiden och inte suger tillbaka samma nerkylda luft?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hoppar in i denna tråden.
Har också en IVT pump som jag tycker avfrostar på tok för mycket.
Kan avfrosta var 10e minut ibland, hinner ju knappt bygga upp någon värme innan den "stänger av" sig själv. Kör på värme och auto på fläkstyrka.
IVT 12-GR-N 6,5kW.
Har också en IVT pump som jag tycker avfrostar på tok för mycket.
Kan avfrosta var 10e minut ibland, hinner ju knappt bygga upp någon värme innan den "stänger av" sig själv. Kör på värme och auto på fläkstyrka.
IVT 12-GR-N 6,5kW.
min ivt nordic inverter av förra årets modell har alltid betett sig illa med. värme (solsymbol) -fläkt-auto. är innertempen ställd på tex 22 grader och det är mellan -20 - -24 ute så börjar den frosta av och går aldrig igång igen om man inte startar om den.(och det är inte kul om man varit bortrest) står den på 18 på innetemp så går den >-30 men den håller inte alls nån värme att tala om. blåser pissljummet-frostar av osv...har fått programvaran uppdaterad en gång men utan framgång. har även hört fler med liknande bekymmer. jag är inte nöjd q(;^
p
Värmepumpar är inga mirakel maskiner som levererar massor av värme vid -20 -30 grader.
Deras verkningsgrad (och förmågan att leverera värme) går ner ju kallare det blir och en 6kW masking (man specar effekten vid +7 grader) levererar kanske bara 1.5Kw vid -20.
Många maskiner har en spärr som gör att om det blir under -20 så stänger de av.
För att klara året runt uppvärmning med luft-luft krävs att man överdimensionerar rätt rejält så den kan leverera värme även vid många minusgrader. Om man bor där det är ofta under -20 bör man ha markvärme eller bergvärme i stället.
Om maskinen isar igen kan det vara tecken på att den är för klen. För lite kylmedia kan också göra det, det brukar visa sig att det blir ränder i isen eller mer is uppe eller nere. Men jag tror i detta fallet att den är för klen.
Hur stort är huset, vilken maskin har ni och hur är det isolerat?
/N
Deras verkningsgrad (och förmågan att leverera värme) går ner ju kallare det blir och en 6kW masking (man specar effekten vid +7 grader) levererar kanske bara 1.5Kw vid -20.
Många maskiner har en spärr som gör att om det blir under -20 så stänger de av.
För att klara året runt uppvärmning med luft-luft krävs att man överdimensionerar rätt rejält så den kan leverera värme även vid många minusgrader. Om man bor där det är ofta under -20 bör man ha markvärme eller bergvärme i stället.
Om maskinen isar igen kan det vara tecken på att den är för klen. För lite kylmedia kan också göra det, det brukar visa sig att det blir ränder i isen eller mer is uppe eller nere. Men jag tror i detta fallet att den är för klen.
Hur stort är huset, vilken maskin har ni och hur är det isolerat?
/N
Redigerat:
hej, hej. tack för svaret och gott nytt år!
hus= rätt stort, isolerat..nja..kunde bli bättre med nya fönster, men inte är det allra värst som man säger.
pump= ivt 12 jhr-n
pumpen ger 2,3 cop vid -20 grader 2,9kw vid -18, men den ska inte hänga sig på avfrostning för det när det blir över 20 grader (det är måttligt bra cop på en pump som går för fullt men inte slutar avfrosta) ..enligt ivt folk ska den gå hur länge som helst.hade runt -32 grader härom dagen (den brukar oftast gå om jag ställer in innetempen på 18 men inte mer)
och kom från nattjobbet med 12,5 graders värme inne
och då hade mina "backupelement" gått in. tur att man har en vedspis från 1933, sån här japsskit funkar bara för skåningar
hus= rätt stort, isolerat..nja..kunde bli bättre med nya fönster, men inte är det allra värst som man säger.
pump= ivt 12 jhr-n
pumpen ger 2,3 cop vid -20 grader 2,9kw vid -18, men den ska inte hänga sig på avfrostning för det när det blir över 20 grader (det är måttligt bra cop på en pump som går för fullt men inte slutar avfrosta) ..enligt ivt folk ska den gå hur länge som helst.hade runt -32 grader härom dagen (den brukar oftast gå om jag ställer in innetempen på 18 men inte mer)
och kom från nattjobbet med 12,5 graders värme inne
cheetah1 skrev:
Provade sätta inställningen fläktstyrka till medel istället för auto som det varit innan och tyckte faktiskt att det verkade funka bättre med mindre avfrostningar som följd. Kanske bara inbillning...
Har även kontaktat IVT för att se ifall de kan komma ut och kontrollera att allt är ok.
För ett ganska stor (kanske 200kvm), dåligt isolerat hus (75W/kvm) krävs ca 15kW, och du har 2,9... Det är inte så konstigt att det inte fungerar.devilspath skrev:hej, hej. tack för svaret och gott nytt år!
pump= ivt 12 jhr-n
och kom från nattjobbet med 12,5 graders värme inneoch då hade mina "backupelement" gått in. tur att man har en vedspis från 1933, sån här japsskit funkar bara för skåningar
Och du har delvis rätt, luft/luft är bättre i skåne. Längre norrut krävs mycket stor överdimensionering eller berg/mark värme.
aha..tack ,tack. köper väl en till då av annat märke kanske
hembränt blir man varm av men det är lite jobbigt i längden 
det är 2 plan, men jag eldar i vedspisen annars när det är kallt >-20. allt vore frid och fröjd om inte pumpen börjar frosta, efter det så hänger den sig och börjar aldrig värma igen utan att jag måste starta om den. igår var det -22 och den funkade fint,,gav bra värme osv, men man vill kunna lita på den om man far bort
Hej igen, och tack för alla svar. Intressant att läsa andras problem och funderingar. När det gäller min pump är det nog så att den helt enkelt inte klarar kall och fuktig luft i den kombinationen. Det är den minsta och vi har ett enda stort rum öppet till tak som ska värmas upp. Jag får leva med att den frostar av för jämnan. Ska också testa att sätta fläkten på low ist för Auto.
F ö kör vi på elvärmen när det är så här kallt, samt kaminen. Inte särskilt miljövänligt eller el-smart. Pengarna vi skulle spara blev en stor kostnad på 23.000:- istället. Vi skulle kört kvar på elen istället, vi kommer dö innan vi sparat in de pengarna.
F ö kör vi på elvärmen när det är så här kallt, samt kaminen. Inte särskilt miljövänligt eller el-smart. Pengarna vi skulle spara blev en stor kostnad på 23.000:- istället. Vi skulle kört kvar på elen istället, vi kommer dö innan vi sparat in de pengarna.