Vi har precis tilläggsisolerat en vind och har ca 500kvm hus att värma. I dagsläget har vi en IVT Greenline C värmepump och två 90 meters borrhål. Bor i djupaste Dalarna i ett inte jätteisolerat hus och vår lokala firma säger att vi måste upgradera pumpen eller ha tillskott för kalla dagar (typ pellets). Vi vill gärna ha bergvärmen som enda källa så vi slipper tänka på uppvärmningen. Frågan är dock vilka alternativ som finns. Firman vi pratar med har nämnt någon om en anläggning de brukar sätta i mindre hyreshus (IVT) som alldrig går på tillskott. Nu när vi byter vill vi ha möjlighet att kunna värma de uthus vi har i framtiden så den måste klara av 500kvm + ev lite biytor. När jag kör IVT's värmepumpsväljar program på deras hemsida så får jag som förslag en av deras standardpumpar men av de värden jag klara av att läsa kan jag inte se att skilnaden jämfört med befintlig skulle bli så jätte stor?

Vilka pumpar är att rekomendera?

med tanke på att du inte har så djupa borror så kar du idag inte så stor pump, vet du hur många kW den ger & hur långt den klararsig utan eltillskott?

500 kvm kräver nog en hel del då det blir kallt, Kan nog räkna med 20-25 kW iaf o då skulle det behövts betydligt mer borra..

En Ivt HT E21/E26 (21/26 kW) o 3x180-200 meters borror skulle du kanske klara dej om huset är rätt hyfsat isolerat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.