Hej,
Jag bor sedan två veckor i nytt hus och upplever att värmen inte fungerar helt bra.
Huset är ett tvåplans suteränghus på totalt 200 kvm inklusive inbyggt garage i bottenvåningen. Golvvärme är installerad på båda planen och värmen kommer från en NIBE 1245-8. Borrhålet är c:a 160 meter.
Huset har stora fönsterytor mot söder och väster som ger stor instrålning dagtid, men säkert också förluster kväll och natt.
Golvvärmen är ett Thermotech-system med fördelare på båda våningarna.
Problem:
- Bottenvåningen känns rå och kall samtidigt som övervåningen är lagom tempererad.
- Huset klarar inte temperatursvängningarna under dygnet. Det är kallt på kvällen/natten och varmt på dagen.
Jag har inte försökt åtgärda problemet så mycket ännu. Tanken har väl varit att huset ska få en chans att "sätta sig" och torka ut lite innan jag börjar skruva. Dessutom har jag inledningsvis haft lite lägre värme i de rum som har klinkergolv.
Det enda jag gjort är att aktivera en schemaläggning som håller högre temp på kvällen och natten och drar ner tempen under dagen.
Jag håller ett öga på antal starter, gradminuter osv men vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Känns som att det är för tidigt för djupare analyser av den statistiken.
Finns det några bra guider på nätet för hur man ska göra för att få igång ett nytt system? Jag hittar inga bra tips och instruktionerna från NIBE och Thermotech känns lite klena.
Tacksam för tips.
/Hasse