J
Josth: 1. Stäng av pannans cirkulationspump helt när det är varmt. Tar ett dygn innan det märks. 2. Öka ventilationsfläkten så mycket det går och kolla tilluftsventilerna är helt öppna med nya filter i, alt. dito för FTX. 3. Stäng av ev. elgolvvärme och handdukstork på övervåningen. 4. Sätt upp stor bra avskärmande markis på utsidan takkupan och andra fönster som får mycket sol på
1 svar · 2,0k läst
H
hokanp: Hej Håller på och ska göra om värmesystemet genom att bl.a. installera en Luft/vatten värmepump. Heatacc har ett system med både pump och tank för c:a 60k. Skulle vilja få lite info från någon som har erfarenhet av detta system. Någon kanske har ett annat system som funkar bra och vill dela med sig.
0 svar · 1,1k läst
D
Dr.L: [citat] Fast nu är det så att vissa hus har byggts och dimensionerats efter 80/60 så då räcker inte elementens storlek till när man gör om det till 55/45 Det kan hända att man få byta element, men det är inte vanligt förekommande
16 svar · 5,5k läst
B
Boan: hej se till att få in en A-klassad pump, en som drar lite energi. allt annat känns fruktansvärt dumsnålt... Både Grundfos och Wilo har modeller.
5 svar · 1,4k läst
bjork_larsson
bjork_larsson: @ Dr.L - Fint då skall jag ordna detta! Bugar och bockar!:D
4 svar · 9,8k läst
·
B
BAS: Flytt av värmepump är dyrare än nyinstallation eftersom det även är en nermontering. Räkna med 10,000:- Efter flytt av rören ska luften spolas ur, bara det är minst en timmes arbete
9 svar · 1,9k läst
lastkaj
lastkaj: Det låter som ett normalt pris. Jag fick priset 130000kr utan beredare med en Nibe 1245-6, 130m borrhål.
1 svar · 2,9k läst
C
cem77: Fantastiskt..... tack för uppdateringen och lång näsa åt oss som så bergsäkert visste vad det var för fel ;). Till vårt försvar får vi väl anta att det är ganska ovanligt med system med två påfyllningar.....
6 svar · 1,8k läst
J
jonaz_forz: Varierar nog väldigt beroende på vart i landet du bor.. Jag har nyligen införskaffat mig ett hål på 150m och ca 20m slang in till huset, för detta blev jag ca 40` -lite rotavdrag fattigare..
3 svar · 890 läst
J
DIY_freak: [citat] Skrev jag ju inte. Du får läsa en gång till. Jag skrev väl (=korrekt) dimensionerad bergvärme. För övrigt tror jag inte på att du har "svaret" som du skriver. Du har din tro och jag har en annan helt enkelt.
30 svar · 3,6k läst
S
strömsborg: Växelventilen är bytt och det löste problemet. Stort tack Micke för tipset
4 svar · 876 läst
M
micke n75: [citat] Helt rätt d^_^b
6 svar · 2,4k läst
M
micke n75: Du har rätt, i din styrning finns det möjlighet att få två seperata värmekurvor. Har du detta så behöver du inte sätta en seperat typ Wirsbo push. Sedan vad det gäller de små justerskruvarna så skall man inte springa runt och skruva på de i onödan utan dom ställs in en gång så att man har rätt tryckfall över alla slingorna och skall man sedan strypa värmen i något rum så gör
2 svar · 5,8k läst
Gulz
Gulz: ringde till komunens energi rådgivare idag och dom skall komma och kolla så får vi se om jag blir nått klokar :)
3 svar · 1,1k läst
A
andreasge: Jag har en IVT Optima 900 L/V VP. PÅ baksidan av utedelen är hela pumpen ljust blåfärgad just nu vid utetemp 14 grader. Under vintern har endast ett horisontellt parti på mitten varit blått. Över och under det var det helt ofärgat. Vad är det som är blått? Är detta normalt? Vad beror det på? Något fel? Eftersom vi haft problem med värmen i huset och VP inte kunnat leverera
0 svar · 791 läst
nino
nino: 2009 års driftskostnad blev ca 45000:- då gick elpatronerna lite mer än nödvändigt under vintern, då det var mycket strul med pelletsen Hälften el och hälften pellets på ett ungefär. 2,5:-/kg för pellets och avtal på elen med ca 0,50:-/kwh bara tvättmaskin och el för värme, då det finns en till elmätare till det andra 2009 års totala vatten förb. 160m3
3 svar · 1,0k läst
svartöra
svartöra: Två små hus som delar på en energibrunn i tomtgränsen kan man ju förstås tänka sig, men det låter som rätt mycket tänkbart besvär för en ganska liten besparing. Men i morgon får du veta...
3 svar · 1,4k läst
P
Pongu: Har man möbler ivägen är det bättre med en hög placering. Med fritt framför innedelen är en lägre placering egentligen att föredra. Vi gillar dock att kyla också och då funkar en hög placering bäst, som Mycke_nu skriver!
2 svar · 1,4k läst
P
peter s: ;) God ide! Ska titta på det. Tack.
2 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: 6-7 sekunder tyder på trasigt/lufttomt expansionskärl och kommer vattnet ut genom säkerhetsventilen så är det slutet. Båda dessa svar tyder på trasigt slutet expansionskärl. Leta efter en ofta röd rund burk med ETT rör som går in. Protte
3 svar · 2,8k läst
F
flyfisherman: Hej. Jag värmer vårt hus med ved och sol. Jag funderar på att ansluta en värmepump till systemet som alltså består av en vedpanna, värmeväxlare och 1500 l acctankar varav den ena innehåller vvb. Anledningen till funderingen är att jag har tröttnat vedhanteringen de dagar då solen inte räcker till. Vår och höst alltså. På vintern blir det ved för hela slanten. Men vad skall jag
0 svar · 871 läst
M
Micke o Marie: [citat] Vi har en avstängningsventil precis bredvid, är du säker på att du inte har någon?
8 svar · 44,8k läst
C
Cumulus: vi håller på att ta in offerter för bergvärme, vi har totalt 300m2 varav 160m2 i 2 våningshus med golvvärme och 140m2 betongplatta med golvvärme, vi har kulvertslang på 35m mellan garaget/pannrummet och till boningshuset, allt välisolerat, 3-glas fönster, byggår 2005. Bor i Bollnäs kommun. Vi har tagit in 4 offerter och det skiljer mycket mellan borrdjupen och effekter, vi har fått
0 svar · 5,2k läst
C
cesece: Hej Jag har lite funderingar om Nibes innomhusmodul vvm 300 och luftvärmepumpen f2025 Finns det någon som har erfarenheter av dessa? års förbrukning av el osv. Tacksam för svar
0 svar · 5,3k läst
M
Micke o Marie: [citat] Vi använde också BGE och har inget att klaga på. Bra utfört arbete, hade nått problem i början och de kom så fort de kunde. Visade sig att jag själv kunnat fixa problemet men de skickade ingen faktura i alla fall.Vi satte in pumpen för ca 6 år sedan tillsammans med en konvektor med frikyla. Bästa vi gjort i huset vi har idag.
9 svar · 4,6k läst
T
TGreen80: Vi har bestämt oss för att ersätta vår elpanna hemma med en modern värmepump av något slag. Har inte koll på om vi ska bergvärme eller luft/vatten. Har på de 4 senaste månaderna haft en elförbrukning på ca. 18 000 kWh! Vore trevligt om man kunde få lite bra tips på firmor som är duktiga och proffsiga när det gäller installation av dessa typer av pumpar. Vi bor i Mölnlycke. 2 av
0 svar · 1,6k läst
U
Udde: Foderrörsborrning inkl. kollektorslang går på ca 1000,- / meter. Så kolla upp hur mycket det är till berg i eran omgivning. Finns kartor på nätet om det. Kommer ej ihåg länken.... Vi slutade totalt på 216.000 efter rot avdragen, 15 radiatorer. skall ännu söka konverteringsbidraget som blir ca 30.000. Vi hade 31,5 meter till berg, hade med 20 m i offetern för foderrörsdelen. Nämnas
21 svar · 9,6k läst
S
SvenD: Lyckas du få fram servicemenyn? Är du säker på att manualen gäller för din version av Rego controler? Ang. uppdatering, så kolla även värmepumpforum. Jag tror inte du kan göra det själv.
4 svar · 2,4k läst
J
jdavid: Hej och tack för hjälpen!!:) Det var nyheter för mig, att Nibe inte rekommenderar djupare hål än 200m!! Skall kika lite på det i broschyrerna. Så här spontant känns faktiskt tvåhåls-alternativet bäst egentligen. Bor enskilt och har inga grannar att ta hänsyn till och nära till berg. Dessutom ett OK pris. Har försökt att beräkna på frico men får det inte att funka? Fyller i
6 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.