Hej,

Vi flyttade in i vårt enplanshus på 121 kvm för snart exakt ett år sedan.
Huset är nybyggt och således även FLVP'n.
Jag har nog brustit lite i min tillsyn av den och inte kollat säkerhetsventiler osv. med de intervall som framgår när man läser manualen.

Igår upptäckte jag dock att det var rätt precis 0 bar (eller inget tryck alls) i systemet.
Jag fyllde på med vatten upp till 2.5 bar och öppnade säkerhetsventilen (markerad med 52 i min manual) och en hel del luft släpptes ut. Proceduren upprepades många gånger tills det inte kom ut mer luft.
När jag tittade till den nu på morgonen igen så var det återigen 0 tryck i den.
Jag upprepade proceduren ovan och trycket var på 1.9 när jag satte tillbaka fronten.
Om man tittar på nålen så ser man hur trycket sjunker igen.

Eftersom jag har luftat på rätt friskt i systemet tyckte jag nog att det kunde hålla sig lite, eller är det som med en bil, svårt att lufta systemet helt?
Bör jag vara orolig och ringa till en servicetekniker eller tror ni det räcker om jag fortsättaer lufta systemet några gånger till?

Tacksam för alla tips och tankar.

/Maeckie

Låter inte som att din pump fungerar som den ska. Det verkar läcka någonstans...

Du skriver att du fyllde på till 2,5 bars tryck, hur högt sitter "rödmarkeringen" på tryckmätaren ? Normalt skall du aldrig fylla på mer än 1,5 bars tryck. Beroende på
system kan det naturligtvis vara högre, men normalt sett inte i en vanlig villa.
Har du mycket luft i systemet kan det ta ett tag att få ut det. Kontrollera om
alla element blir "jämnvarma" eller om det porlar eller "kluckar" i dem.
Tänk på att öppna termostatventilerna helt när du luftar, annars kan luft sitta kvar i
ett element där termostaten stängt tilloppet - då kan detta fungera som ett "extra" expansionskärl som ger den effekten att trycket minskar sakta då den trycker ihop luften som finns i elementet tills trycket mellan luft och vatten utjämnats.

Redigerat:
NetNut skrev:
Du skriver att du fyllde på till 2,5 bars tryck, hur högt sitter "rödmarkeringen" på tryckmätaren ? Normalt skall du aldrig fylla på mer än 1,5 bars tryck.
När man fyller värmesystemet så fyller man tills trycket når 2,5 bar, då öppnar säkerhetsventilen. Sen sänker man trycket till mellan 0,5-1,5 bar. Tror det var det TS menade.

C
Gurravasa skrev:
När man fyller värmesystemet så fyller man tills trycket når 2,5 bar, då öppnar säkerhetsventilen. Sen sänker man trycket till mellan 0,5-1,5 bar. Tror det var det TS menade.
Ja, jag vet inte, men våran säkerhetsventil på vårat värmesystem öppnar då vid 1,5 bar, panna och tankar är klassade för 1,5, så det vore nog osmart att trycka i 2,5...

Hursomhelst lär TS problem bero på en läcka, gissningsvis säkerhetsventilen eller nåt rör nånstans.

cheetah1 skrev:
Ja, jag vet inte, men våran säkerhetsventil på vårat värmesystem öppnar då vid 1,5 bar, panna och tankar är klassade för 1,5, så det vore nog osmart att trycka i 2,5...

Hursomhelst lär TS problem bero på en läcka, gissningsvis säkerhetsventilen eller nåt rör nånstans.
Säkerhetsventilen på Nibe 360p öppnar vid 2,5bar. Jag har en 360p själv och har gjort proceduren som jag beskrev i mitt tidigare inlägg ett par ggr. Arbetstrycket ska ligga mellan 0,5-1,5 bar.

Hej tack för svar.

Jo visst ska säkerhetsventilen släppa vid 2.5 bar, och det gjorde den.

Jag har nu haft en tekniker på plats och det var en säkerhetsventil som tjuvläckte.
Tyvärr var jag inte hemma när han fixade det, men nu håller den sitt tryck igen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.