Hej alla,

Jag har försökt felsöka fläkteriet till vår IVT 495 Twin, fläkten går helt enkelt inte alls. Det kommer heller inte upp några felkoder på pumpen. Jag har gjort rent filtret och ventilerna (inte sannolik felkälla, men man kan ju börja någonstans) och jag har skruvat bort täckplåten i pumpen för att ta en titt på själva fläkten. Hittar inte något anmärkningsvärt i den änden av pumpen iaf.

Men... Jag tittade runt lite i manualerna som finns på nätet (jag hade en mer kortfattad manual hemma), och fann att man kunde variera spänningen till fläkten genom att byta plats på flatstiften som sitter på transformatorn (se bild). Jag antar att man får mer eller mindre lindning helt enkelt. När jag tittade närmare på transformatorn så verkar den dock se rätt bränd ut (se bild).

Så, efter den lilla sagostunden ovan: tror ni att detta är felet?
Ska jag mäta upp transformatorn, i så fall är det någon som vet hur?
Är det någon som har en gissning på ursprunglig felorsak?
Det ser hyfsat enkelt ut att byta ut transformatorn, är det någon som har en uppfattning om vad reservdelen kan tänkas kosta?

Ytterligare bakgrund:
Tidigare i höst så hade vi lite problem på gund av att vi hade en jordfelsbrytare (30mA) innan pumpen som började lösa ut. Elektriker var här och lade ut trefasen till pumpen utanför jordfelsbrytaren (så som det borde ha varit från början). Dock skiftade han 2 faser så att pumpen inte riktigt funkade. Efter att ha försökt få igång pumpen ett antal gånger så byyte jag själv 2 faser, och pumpen gick i 2-3 dar, vartefter 1 av de 3 huvudsäkringarna (i huvudcentralen för kableriet in i huset) löste ut. Vet ej varför, men säkringen byttes och jag har inte haft något problem sedan dess. Jag vet dock inte när fläkten slutade att gå, det kan ha varit i samband med säkringen, men jag vet faktiskt inte.

Det skulle vara fantastiskt att få lite hjälp med detta, man är ju rätt novis inom området... :blushing:
 
  • Fläktkopplingar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå - transformatorn är riktigt rejält bränd! Kan ej säga det helt säkert, men det kan ha hänt när elektrikern vände faserna fel. Lättast är att byta ut transformatorn mot en likadan eller leta upp en motsvarande på Elfa. Då denna tråd är drygt en månad gammal hoppas jag att du redan fått hjälp men skriver ändå svar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.