2 437 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Koppla ur ett element. Vattenburen värme
Jag behöver koppla bort ett element eftersom jag ska fixa väggen bakom. Huset är gammalt och det finns inga separata avstängningar för några värmeslingor utan allt ät bara rätt på. Jag vill alltså släppa ut vattnet ur systemet, ta bort elementet och plugga ledningarna och sen fylla och trycksätta stystemet igen. Systemet är slutet, det står en CTC bergvärmepump i källaren. Hur gör man?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nåväl så långt blir nog inte texten, när jag har gjort det så har jag öppnat kranen som sitter längst ner på pannan och haft koll på visaren när trycket har släppt, gått och öppna avluftningsventilen på elementet så rinner det snabbare, tömt ur tills jag trott att det inte finns något vatten kvar i elementet. Sitter det högt är det lättare för då töms det ju tidigare.
Stäng kranen och koppla bort elementet, kommer det vatten när du börjar lossa kopplingarna på elementen får du tömma mer annars plugga ledningarna och fyll upp tryck igen och börjar avlufta, börja med elementet längst ner och gå uppåt, lufta sen igen med så varmt vatten som möjligt då värmen driver ut syre.
Denna procedur gör jag iofs på en pelletspanna men är nog liknande, men du ska stänga av bvpumpen och cirkpumpen innan du gör detta.
Stäng kranen och koppla bort elementet, kommer det vatten när du börjar lossa kopplingarna på elementen får du tömma mer annars plugga ledningarna och fyll upp tryck igen och börjar avlufta, börja med elementet längst ner och gå uppåt, lufta sen igen med så varmt vatten som möjligt då värmen driver ut syre.
Denna procedur gör jag iofs på en pelletspanna men är nog liknande, men du ska stänga av bvpumpen och cirkpumpen innan du gör detta.
se till att trycket är borta och mycket handdukar under när du snabbt som attan kapar röret och sätter i en plugg...
och hela VP avstängd...
men du klarar dig inte med att bara stänga av ventilern uppe och nere på elementet i fråga och ha kvar rören? eller är de i vägen då?
men du klarar dig inte med att bara stänga av ventilern uppe och nere på elementet i fråga och ha kvar rören? eller är de i vägen då?
Jag krävde inte ett Kungligt svar, Henke
Men tack ändå.
Avstängningsventiler... sånt finns bara i nya hus. Imitt hus finna bara avstängningsventil för 2 av toaletterna + diskmaskinen, allt annat stängs av med huvudkran. Elementen har inga ventiler alls förutom luftnippeln och regeleringsventilen.
Jag får experimentera lite med avstängningen, nu vet jag lite om hur jag ska göra. Men det kommer nog ganska mycket vatten, elementet är på bottenplan. Som tur är i tvättstugan, granne med pannrummet, så det känns som rätt plats att testa för första gången.
Avstängningsventiler... sånt finns bara i nya hus. Imitt hus finna bara avstängningsventil för 2 av toaletterna + diskmaskinen, allt annat stängs av med huvudkran. Elementen har inga ventiler alls förutom luftnippeln och regeleringsventilen.
Jag får experimentera lite med avstängningen, nu vet jag lite om hur jag ska göra. Men det kommer nog ganska mycket vatten, elementet är på bottenplan. Som tur är i tvättstugan, granne med pannrummet, så det känns som rätt plats att testa för första gången.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden