Flera av mina grannar har luft/luft-värmepumpar .

Alla måste elda ved eller spetsa på med elpatron
då det blir lite kallare ute .

Varför är det så ?
Det är inte samma fabrikat på pumparna och det är
olika firmor som levererat och monterat .

Fungerar inte värmepumparna på vintern eller kan inga
återförsäljare räkna ut vad som behövs för kapacitet ??

Kan vi skicka raketer ut i rymden borde väl det gå att
bygga en värmepump som tål -20 ???

Tja, tål att det blir kallt gör väl de flesta rätt hyfsat egentligen. Grejen är väl att kompressorns effekt brukar ligga mellan 1 och 2 kW för att det ska vara lätt att ansluta dem till en 10 A säkring. Avgiven värme kan man räkna med ligger mellan 2 till 4 gånger den effekt man matar kompressorn med. Ju kallare det är ute, desto sämre verkningsgrad blir det tyvärr (för det behövs helt enkelt mer arbete för att pumpa värme till den varmare sidan ju större temperaturskillnad det är enligt termodynamikens lagar), så för många luftvärmepumpar kan man räkna med att de ger mellan 2 och 4 kW i värme när det är kallt ute. Det räcker inte så långt för de flesta normala villor, vilket gör att stödvärme behövs när det blir kallt (eller fler/större luftvärmepumpar). Sedan brukar de inte ha så jättelistig styrning, utan många sorter stannar och avfrostar onödigt ofta när det är kallt ute (säg under -10 ungefär) eftersom de helt enkelt tror att de frusit ihop när förångaren blir kall.
Anledningen till att luftvärmepumparna är förhållandevis billiga, men har vissa brister för uppvärmning, är antagligen att de ursprungligen konstruerades för att huvudsakligen jobba som kylanläggning och att den marknaden är väldigt stor i många varmare länder.
Det går att räkna på om det lönar sig att sätta in fler och/eller större luftvärmepumpar, men det blir förstås lättast att räkna hem den första eftersom den tar en rätt stor del av uppvärmningen sett under ett helt år medan investeringskostnaden är måttlig.

Redigerat:
Grejjen med luft/luft och luft/vatten är ju att de är som sämst när de behövs som mest.
Ju kallare det är ute desto mindre värme finns ju att hämta i luften, således blir verkningsgraden lägre.

"Kan vi skicka raketer ut i rymden borde väl det gå att
bygga en värmepump som tål -20 ???"

Japp, bergvärmepump! :-)

Generellt om värmepumpsinstallationer brukar sägas att det mest ekonomiska är att inte dimensionera för maximalt effektbehov. Orsaken är att det är ganska liten del av året som maxeffekten behövs. Det är billigare att spetsa med el de få gånger de behövs än att köpa en större värmepump. Detta gäller i synnerhet för luft/luft-värmepumpar då dessa måste göras mycket större för att ge tillräcklig effekt vid köldknäppar. Dessutom har de en begränsad livslängd. Jag har för mig att jag sett en rekommendation som gick ut på att det mest ekonomiska skulle vara att dimensionera värmepumpen för 70% av maximalt effektbehov. Den skulle då svara för 95% av energibehovet. Jag är dock något osäker på siffrorna.

Erik

Hade en luft/luft värmepump i vårat hus modell större, men den räckte inte till från nov-mars var tvungen att elda i samtliga eldstäder varje dag. Ett annat väldigt stort problem tycker jag är att de låter mycket även om jag hade den tystaste, vet inte riktigt om jag idag skulle rekommendera nåt liknande. Kanske om man bor i ett litet hus och mycket välisolerat, samt tillgång till elelement för elda hela tiden orkar man inte. Framförallt om man ska bort en kväll så kommer man hem till ett iskallt hem. Usch

rundvikarn skrev:
Flera av mina grannar har luft/luft-värmepumpar .

Alla måste elda ved eller spetsa på med elpatron
då det blir lite kallare ute .

Varför är det så ?
Det är inte samma fabrikat på pumparna och det är
olika firmor som levererat och monterat .

Fungerar inte värmepumparna på vintern eller kan inga
återförsäljare räkna ut vad som behövs för kapacitet ??

Kan vi skicka raketer ut i rymden borde väl det gå att
bygga en värmepump som tål -20 ???
Du ska välja en värmepump utifrån ditt behov och att det blir ekonomiskt försvarbart, det ekonomiskt försvarbara får du även vikta mot hur du värderar olika miljötänkanden.
Så här finns det luft/luft, luft/vatten, bergvärme, jordvärme, sjövärme, etc.

Japp, visst går det att bygga något utifrån tesen "skicka raketer till månen" men du har troligtvis inte samma budget som NASA att köpa för :D

Luftvärmepumpar kan man ha nere på kontinenten. Det funkar inte här, då det är för kallt! Enkelt kan tyckas, men med massiv hjärntvätt i miljöns tecken och välsmorda munläder hos säljare så står nu tusentals svenska hem kalla så fort vi får en normal svensk vinter med minus 20.

I bästa fall kan man stödelda, men i många fall skär pumparna ihop och dör... Det är väl ok om man dimensionerat för säg 90% av värmen och varit inställd på att skjuta till annat när det är kallt, men många verkar ha trott att det skall räcka med luftpump och fattar inte varför det är kallt.

Finns en snubbe på jobbet som gått runt och skrutit över att han minsann installerat solcellsvärme, som skall kompletteras med annat. "Det är framtiden vet du". Jo eller hur. Så fort det blev kallt säckade värmen ihop totalt, och han måste sitta i långa samtal med tillverkare, installatör, säljare, etc och alla skyller på varandra. Nu går han runt i sitt iskalla hus. Men solceller, det har han minsann! :rolleyes:

Själv stängde jag av luftpumpen för några veckor sen. Jag räknade lite på det och kom fram till att den pumpen (Foma) som tidigare ägare installerat möjligen kan vara ekonomiskt försvarbar ner till +5 grader. I övrigt väser den och plasten knäpper, nästan smäller. Nej, så den åker antagligen ut efter årskiftet när hallen ska renoveras. Finns väl ingen marknad att få den såld heller misstänker jag. Kanske kan sätta in den i garaget eller så.

Sockeplast, du överdriver. Jag vet inte vad du hört på för säljare, men Jag tror inte jag hört någon rekommendera att ha luft/luftvärmepump som enda uppvärmning. Om man ser det som ett komplement och inte en ersättare till befintligt värmesystem kan man visst ha det här. Större delen av året är det inte minus 20 grader. När det är ett fåtal minusgrader eller plusgrader är det ett utmärkt sätt att minska uppvärmningskostnaden för den som till exempel värmer med direktel. Att det finns bättre sätt att värma är väl tveklöst, men dessa är vanligen dyrare också.

Erik

Avemo skrev:
Sockeplast, du överdriver. Jag vet inte vad du hört på för säljare, men Jag tror inte jag hört någon rekommendera att ha luft/luftvärmepump som enda uppvärmning. Om man ser det som ett komplement och inte en ersättare till befintligt värmesystem kan man visst ha det här. Större delen av året är det inte minus 20 grader. När det är ett fåtal minusgrader eller plusgrader är det ett utmärkt sätt att minska uppvärmningskostnaden för den som till exempel värmer med direktel. Att det finns bättre sätt att värma är väl tveklöst, men dessa är vanligen dyrare också.

Erik
Du kan inte varit på Nolia .
Där var en rätt dimensionerad luftvärmepump lösningen på alla problem,
utom cancer möjligen...

Åtminstone om man skulle tro på säljarna .
Grannen gjorde det men får elda som sjutton då det är kallare än -5 .

Men vill man få varmt inne då det är plusgrader ute är dom säkert bra

Nog ska de funka vid kallare än -5, annars är det nåt fel på pumpen...

En del av nya LLVP ger hyfsat COP ner till minus 20 grader. Då lönar det sig med installationen.

Värmefaktorn och frysningen har väl de flesta kända tillverkare fixat ner till -20. Problemet är bara att avfrostningen tar för mycket tid så att den bara producerar halva effekten mot vad den säljs in med...

Värmepumps-reklamen och okunniga försäljare och installatörer sabbar hela konceptet.
Värmepumpen är ju inte ens tänkt att användas när den behövs bäst, makalöst korkat.
Vem tusan behöver billig energi vid plusgrader eller vid någon minus när energiåtgången ändå är låg.
Mätningar som el-leverantörer har gjort visar att värmepump oavsett modell drar mycket mer än den sänkning som borde vara, så folk i allmänhet drar den gamla vanliga, "min bil drar 0,5 och min värmepump drar nääästan inget" bara för att slippa tappa ansiktet.
Jag känner personligen ingen som som inte blir tvungen att köra full elpatron när det blir kallt, en jä..t dyr elpanna.
Ge folk rätt förutsättningar och inte massa fantasier om "hur bra en pump borde vara"
Grunden för en bergvärmeinstallation bör vara minst 2x150 för att funka säkert. börjar kosta över 200k total då... Luftvärme? spanien kanske....

Sluta lyssna på tillverkarns flosker, de är tvungen att sälja sina pumpar med vilken reklam som helst, så har det alltid varit i värmebranchen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.