2 434 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hur fungerar en värmepump egentligen?
Kanske dum fråga som jag kan hitta svar på väldigt enkelt på annat håll.
Det inser jag.
Men tanken går längre än så.
Jag har numera fjärrvärme här.
Och den är förhållandevis "billig" i förhållande till elen då.
Kan man på något vis "suga" ur mer effekt från fjärrvärmen än vad man betalar för.
Med nån typ av värmepump?
Utan att fuska till det då alltså.
Det inser jag.
Men tanken går längre än så.
Jag har numera fjärrvärme här.
Och den är förhållandevis "billig" i förhållande till elen då.
Kan man på något vis "suga" ur mer effekt från fjärrvärmen än vad man betalar för.
Med nån typ av värmepump?
Utan att fuska till det då alltså.
Nej det kan du inte. Debiteringen av fjärrvärmen bygger på flöde och temperaturskillnad mellan ingående vatten och retur. Det finns inget sätt att ta ut mer värme utan att det debiteras. (Jo, olagliga metoder finns det förståss).
En värmepump trollar inte fram någon värme, den tar värme från uteluften/marken och den är ju gratis. Det är det som är själva finessen med en värmepump.
En värmepump trollar inte fram någon värme, den tar värme från uteluften/marken och den är ju gratis. Det är det som är själva finessen med en värmepump.
Det finns värmepumpar som drivs av fjärrvärme. Jag är inte speciellt insatt i var och när man använder sådana, men det rör sig om mycket stora kylanläggningar. Sannolikt skulle det vara möjligt att bygga en bergvärmeanläggning som drevs av fjärrvärme i stället för el. En annan fråga är om man i längden skulle vinna på det. Det lär vara ganska dyrt att bygga. Sök på absorptionskylmaskin för mer info.
Erik
Erik
Det låter troligt att en absorptionskylmaskin kan drivas med fjärrvärme, det finns ju gasoldrivna kylskåp.
Värmepumpar används för att växla upp låga temperaturer till höga. Vanligen från runt fryspunkten till runt 50-60 grader. Har man redan så varmt vatten från fjärrvärmenätet är det helt meningslöst med en VP. Är därimot inkommande vatten halvjummet kan det bli riktigt bra.
Värmepumpar används för att växla upp låga temperaturer till höga. Vanligen från runt fryspunkten till runt 50-60 grader. Har man redan så varmt vatten från fjärrvärmenätet är det helt meningslöst med en VP. Är därimot inkommande vatten halvjummet kan det bli riktigt bra.
Det beror väl på vad syftet är? Lösningen jag föreslog skulle om den är genomförbar innebära att du efter värmepumpen har en lägre temperatur än inkommande, men en större värmemängd än du betalat för. Mellanskillnaden kommer från en lägre temperatur i exempelvis ett borrhål. Syftet skulle givetvis vara att få billigare värme, men om det åstadkoms med en dyr anläggning blir det svårt att få lönsamhet på det.
Erik
Erik
Tackar för ert intresse, spåna gärna vidare 
Lite av huvudfrågan ligger i rubriken egentligen.
För mig det är gas som på nåt magiskt vis har olika egenskaper?
Inser ju givetvis att en bypass på fjärrvärmen är det mest ekonomiska men som jag fattat det kan dom begära att inspektera anläggningen.
Kan för övrigt köra bypass på även elen men jag är så dum så jag vill sova gott om nätterna
Lite av huvudfrågan ligger i rubriken egentligen.
För mig det är gas som på nåt magiskt vis har olika egenskaper?
Inser ju givetvis att en bypass på fjärrvärmen är det mest ekonomiska men som jag fattat det kan dom begära att inspektera anläggningen.
Kan för övrigt köra bypass på även elen men jag är så dum så jag vill sova gott om nätterna
Jo, det skulle givetvis fungera.Avemo skrev:Det beror väl på vad syftet är? Lösningen jag föreslog skulle om den är genomförbar innebära att du efter värmepumpen har en lägre temperatur än inkommande, men en större värmemängd än du betalat för. Mellanskillnaden kommer från en lägre temperatur i exempelvis ett borrhål. Syftet skulle givetvis vara att få billigare värme, men om det åstadkoms med en dyr anläggning blir det svårt att få lönsamhet på det.
Erik
Man låter flytande gas koka och bli ånga, till detta går det åt massor med energi. Grejen är att gas kokar vid väldigt låg temperatur så kallvatten eller utomhusluft duger bra som energikälla till detta.Blindnit skrev:
När man väl har gasen i gasform så ökar man trycket med en kompressor (här går det åt mer energi, vanligen el). Den komprimerade gasen får sedan kondensera till vätskeform och då avges energi, men nu vid en mycket högre temperatur, typ 50 grader.
Vips så har man gjort hög temperatur av låg och dessutom klämt ut energi ur någonting som annars inte skulle vara speciellt använbart för uppvärmning.
mycke_nu skrev:Man låter flytande gas koka och bli ånga, till detta går det åt massor med energi. Grejen är att gas kokar vid väldigt låg temperatur så kallvatten eller utomhusluft duger bra som energikälla till detta.
När man väl har gasen i gasform så ökar man trycket med en kompressor (här går det åt mer energi, vanligen el). Den komprimerade gasen får sedan kondensera till vätskeform och då avges energi, men nu vid en mycket högre temperatur, typ 50 grader.
Vips så har man gjort hög temperatur av låg och dessutom klämt ut energi ur någonting som annars inte skulle vara speciellt använbart för uppvärmning.
Tack
Det här var väldigt hitech när det kom.
Varför har tekniken stannat av?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Vad menar du med stannat av? Värmepumparna blir väl bättre och bättre och billigare och billigare?
Tanken med värmepump på fjärrvärmen förstår jag inte riktigt. Värmen måste ju tas någonstans ifrån, tex ur marken vid bergvärme eller ur uteluften med luft/luft elle luft/vatten. I ditt fall skulle du då ta värmen från fjärrvärmeröret så skulle lika mycket energi gå åt ändå, plus elen för att driva kompressorn.
Värmepumpen flyttar energi, den skapar inte energi, men jag har kanske missförstått frågan?
Tanken med värmepump på fjärrvärmen förstår jag inte riktigt. Värmen måste ju tas någonstans ifrån, tex ur marken vid bergvärme eller ur uteluften med luft/luft elle luft/vatten. I ditt fall skulle du då ta värmen från fjärrvärmeröret så skulle lika mycket energi gå åt ändå, plus elen för att driva kompressorn.
Värmepumpen flyttar energi, den skapar inte energi, men jag har kanske missförstått frågan?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Skulle inte vilja kalla det att tekniken gått framåt när det gäller förbrukningen på kyl-frysar.
För inte är det väl ett tekniskt framsteg att dom stoppar in mer isolering.
Jämför man en gamal frys med en med bästa energi klas syns den extra isolerings tjockleken mer än tydligt.
För inte är det väl ett tekniskt framsteg att dom stoppar in mer isolering.
Jämför man en gamal frys med en med bästa energi klas syns den extra isolerings tjockleken mer än tydligt.
Tackar för svaren.
Var väl som jag trodde egentligen men var tvungen att fråga ändå
Sen har väl inte tekniken stannat av kanske men samtidigt så har det väl inte skett så mycket heller?
Men kanske det inte går att göra så mycket mer med värmepumparna för att få ner energibehovet.
Var väl som jag trodde egentligen men var tvungen att fråga ändå
Sen har väl inte tekniken stannat av kanske men samtidigt så har det väl inte skett så mycket heller?
Men kanske det inte går att göra så mycket mer med värmepumparna för att få ner energibehovet.
Klicka här för att svara