Hejsan och god fortsättning på alla.

Jag funderar på om det finns någon nämnvärd ekonomisk vinning i att koppla värmepump till varmvattenberedaren? Tänker så här, det kommer alltid in minst 40-50 gradigt vatten i beredaren istället för kallvatten. Någon med erfarenhet av detta?

/Tobbe

Berätta mer om hur dit system ser ut.

Normalt sett så låter man värmeoumern göra allt varmvatten, då kostar det bara 3/1 del av vad det kostar att värma det med elpatron

laddar en acktank på 500L med vp och eldar vid behov. det sitter en slinga i tanken som fungerade som vvb innan pumpen installerades. har nu en separat vvb som jag tänkte låta ta emot förvärmt vatten från slingan i tanken som vp värmt upp, på så vis slippa kallt vatten in i vvb.
pumpen är av den äldre modellen och saknar vvb.
/Tobbe

Äldre pump? kör den med fast eller flytande kondensering? (har du utegivare?)

Du kommer nog inte spara kWh på det, men pumpen kan nog slippa några starter och du kommer alltid att ha bra med varmvatten tillgängligt - och det är ju bra och värt en hel del.

Klart att han kommer att spara pengar. Värmepumpen förvärmer ju vattnet. Kommer nog slippa iaf halva uppvärmningskostnaden för varmvatten. Beroende på hur effektiv pumpen är.

Ja om man jämför med att skicka in kallvatten, men han sa ju att han hade vatten från sin VP som hade värmts i en slinga i tanken. I min EcoHeat sitter oxå en slinga som fixar tappvarmvatten först när man behöver det. Dock innebär detta att tempen i pannan sjunker ganska snabbt när man spolat varmvatten ett tag och då måste elpatronen gå in och stötta upp, alternativt låta VPn sköta uppvärmningen. Att hålla pannans bör-temp är alltså inte gratis, och om man istället överlåter det åt en seriekopplad VVB så avlastar man pumpen och får på köpet en större buffert med tappvarmvatten. Att höja tempen på vattnet kommer (i mitt fall) kosta lika mycket oavsett om jag låter elpatronen i ecoheaten eller i en seriekopplad VVB. Skulle jag låta bara VP värma vatten skulle den inte orka med när behovet av tappvarmvatten är störst.

benox skrev:
Ja om man jämför med att skicka in kallvatten, men han sa ju att han hade vatten från sin VP som hade värmts i en slinga i tanken. I min EcoHeat sitter oxå en slinga som fixar tappvarmvatten först när man behöver det. Dock innebär detta att tempen i pannan sjunker ganska snabbt när man spolat varmvatten ett tag och då måste elpatronen gå in och stötta upp, alternativt låta VPn sköta uppvärmningen. Att hålla pannans bör-temp är alltså inte gratis, och om man istället överlåter det åt en seriekopplad VVB så avlastar man pumpen och får på köpet en större buffert med tappvarmvatten. Att höja tempen på vattnet kommer (i mitt fall) kosta lika mycket oavsett om jag låter elpatronen i ecoheaten eller i en seriekopplad VVB. Skulle jag låta bara VP värma vatten skulle den inte orka med när behovet av tappvarmvatten är störst.
Slingan som finns i tanken används inte idag. Så han har inte vatten ifrån sin VP som förvarmts. Visst, går det åt mer energi så får ju elpatronen gå in. Men om den går in i pumpen eller i vvb kostar ju lika mycket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.